"Укрзалізниця" вже найближчим часом планує відремонтувати пороми "Герої Плевни" та "Герої Шипки". Про це розповіла заступниця директора філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" АТ "Укрзалізниця" Вікторія Башинська під час VII Міжнародної конференції "Залізниці України: розвиток та інвестиції”.
Очікується, що так званим "місцем прописки" цих поромів буде Чорноморськ, а курсуватимуть вони найімовірніше між ним та грузинським портом Поті, передає кореспондент ЦТС.
За словами Башинської, УЗ і зараз має змогу задіювати в рамках перевезень пороми, але - невеликі, місткістю на 48 вагонів. "Герої Плевни" та "Герої Шипки", які планується модернізувати, значно більші - до 110 вагонів.
Вікторія Башинська, яка представляє вантажну вертикаль АТ "Укрзалізниця", повідомила, що трансформація цього напрямку триває і в цьому процесі виокремлюються нові бізнес-напрямки. Так, уже є оператор, який займається логістикою, оператор припортових станцій (портова залізнична логістика), центр транспортного контейнерного сервісу, термінальний оператор, який надає термінальні послуги (складування, перевалка) та ваговий оператор, який обслуговує вагові прилади.
"Ми надаємо послуги зараз на шести терміналах і розбудовуємо ще чотири, - каже Башинська. - Маємо підвищені колії, термінал на прикордонному переході в Чопі який займається перевалкою на широкій-вузькій колії. Розробляємо нові послуги з новими гнучкими тарифами для бізнесу. Є оператор інтермодальних поїздів, а це - швидкість графік і вигідна ціна".
За словами заступниці директора філії "Центр транспортного сервісу "Ліски", на фінальній стадії нині знаходиться проект, який передбачає розвиток міжтермінальної логістики і буде об’єднувати в собі послугу з перевезення між терміналами та портами. На виході, каже вона, - реєстрація нової юридичної особи UZ Cargo East в Казахстані. І припускає, що це питання може вирішити упродовж найближчих тижнів. Це дозволить працювати в рамках транскаспійського міжнародного транспортного маршруту (ТМТМ). Саме для цього УЗ і будуть потрібні пороми "Герої Плевни" та "Герої Шипки".
UZ Cargo East створюють за прикладом UZ Cargo Poland, яка є резидентом ЄС і вже здійснює перевезення в з України в Європу і далі, а також надає комплекс інших логістичних послуг. UZ Cargo Poland організовує регулярні контейнерні поїзди до портів Польщі, країн Балтії та інших логістичних центрів Європи. І вже зараз, каже Башинська, може запропонувати сервіс перевезення вантажів по ТМТМ кордону - по Середньому коридору - за допомогою поромного сполучення з Грузією, транспортування до Азербайджану, перевезення водним транспортом через Каспійське море до Казахстану і далі - до Китаю.
Ситуація із морськими перевезеннями, за словами представниці УЗ, уже цього року проясниться. Зараз всі в очікуванні закінчення активної фази війни і перенаправлення вантажних потоків на порти Великої Одеси, вважає вона.
Нагадаємо, ЦТС писав, що "Укрзалізниця" в липні 2024 року планувала передати два своїх морських пороми Фонду держмайна України. В АТ "Укрзалізниця" дану інформацію підтвердили. "Триває процес передачі до сфери управління Фонду державного майна України теплоходів "Герої Плевни" та "Герої Шипки" разом з обладнанням і комплектуючими матеріалами, які необхідні для їх експлуатації", - повідомили тоді в залізничній компанії. Там також додали, що "Укрзалізниця" очікувала прийняття відповідного розпорядження з боку Кабінету міністрів України.
Два згаданих судна УЗ взяла на баланс наприкінці 2015 року. До того пороми "Герої Плевни" та "Герої Шипки" у держави орендувала компанія "Укрферрі".
Після цього розпочалася довга епопея щодо ремонту поромів і їхнього можливого застосування "Укрзалізницею". Зокрема, очікувалося, що судна зможуть виконувати перевезення в рамках роботи Транскаспійського маршруту на лінії Чорноморськ - Поті/Батумі. Серед варіантів розглядалася можливість передачі поромів у бербоут-чартер іншій компанії. Врешті, в 2019 році УЗ попросила МІУ розглянути питання передачі обох суден іншому оператору, оскільки оперування флотом не є профільною діяльністю "Укрзалізниці".
Як нині зазначили в УЗ, внаслідок російських атак пороми не постраждали, однак наразі потребують дорогого ремонту, модернізації та відновлення всіх дозвільних документів.
Читайте також На схід Чорного моря: Чому Україні важливо відновлювати поромне сполучення