У грудні 2024 року ЦТС писав про те, що уряд Британії дав добро на продаж поштового оператора Royal Mail. Нині ми публікуємо скорочений переклад статті бізнес-редактора ВВС Джека Саймона, в якому є відповіді на більшість питань, які виникають із приводу цього кейсу.
Даніеля Кршетинського, завдяки його загадковості, називають Чеським Сфінксом. Згідно зі списком найбагатших людей Sunday Times, 49-річний чоловік володіє статком у 6 мільярдів фунтів стерлінгів. Він починав як юрист, заробив свій капітал на європейських енергетичних ринках, а нині живе в шикарних особняках у Парижі та Лондоні.
Представники британського уряду та профспілок остерігалися такого покупця. Адже Королівська пошта вважається критично важливою національною інфраструктурою, і тому угода пройшла перевірку відповідно до законів про національну безпеку.
Є ще й факт, що компанії Кршетинського володіють газопроводом, який транспортує російський газ до Європи - сплачений і схвалений країнами-членами ЄС. Невеликий обсяг, який було транспортовано, зведено до нуля наприкінці 2024 року, коли Україна відмовилася продовжити дозвіл на будь-який потік газу через свої кордони.
Але пропозиція Кршетинського купити материнську компанію Royal Mail все ж була схвалена урядом Великої Британії.
Уряд отримав так звану "золоту акцію", згідно з якою новому власнику потрібно буде повідомляти про будь-які значні зміни в роботі Royal Mail, про місцезнаходження штаб-квартири та податкове резидентство. Таку угоду погодилися схвалити й профспілки. А в Royal Mail заявили, що поглинання може завершитися до кінця квітня, оскільки останні регуляторні перешкоди усунуто.
Проте, виникає запитання, чому взагалі хтось хоче купити цю потьмянілу реліквію?
Як із Royal Mail зісковзнула корона
Королівська пошта була заснована Генріхом VIII понад 500 років тому й досі носить королівську монограму на своїх фургонах. Вона і нині є частиною британського стилю життя. Багато британців мають теплі стосунки зі своїми поштарями, котрі приносять листи та посилки до їхніх дверей.
Але протягом останніх років корона зісковзнула з Royal Mail. Компанія втратила гроші, частку ринку, отримала штраф за невиконання планових показників поставок і стала ворогом для власних працівників, які провели низку палких страйків.
Зараз королівська пошта в занепаді. Якщо 2004-й рік ознаменувався в Великобританії 20 мільярдами надісланих листів, то минулого року цей показник не сягнув і 7 млрд. У грудні 2024 року регулятор Ofcom оштрафував Royal Mail на 10,5 млн фунтів стерлінгів за недотримання цільових показників доставки пошти першого та другого класу.
У час, коли бум електронної комерції спричинив зростання обсягів посилок, частка Royal Mail у цьому прибутковому бізнесі падає. Нові конкуренти, такі як DPD, DHL, Amazon і Evri, з’їдають її частку ринку.
Royal Mail була відокремлена від поштового офісу в 2012 році та приватизована в 2013 році за 3,3 мільярда фунтів стерлінгів. У перший день торгів її акції одразу підскочили на 38%, що призвело до критики, зокрема з боку Національної аудиторської служби, за надто дешевий продаж.
На піку свого розвитку під час Covid, у травні 2021 року, вартість компанії перевищувала 6 мільярдів фунтів стерлінгів. Але вона впала до майже 2 млрд, коли пан Кршетинський оголосив пропозицію про поглинання. Він уклав угоду на 3,6 млрд фунтів стерлінгів. Це на 63% більше, ніж до оголошення про намір, але не суттєво перевищує суму, яку було отримано під час приватизації понад десять років тому.
На думку аналітика Peel Hunt stockbrokers Алекса Патерсона, королівська пошта - це бізнес, якому історично було важко збільшити доходи, які би перевищували витрати. "Частка ринку посилок зменшилася через більш динамічних конкурентів, які змогли інвестувати в технології більше, - каже він. - Не можна недооцінювати виклик, який легко подолати, але який вимагає значних довгострокових інвестицій в інфраструктуру, технології та персонал".
Натомість редактор Parcel and Post Technology International Хейзел Кінг вважає, що Royal Mail опинилася у невигідному становищі порівняно з конкурентами, в тому числі, й через те, що, на відміну від них, має виконувати низку юридичних і нормативних зобов’язань.
Відповідно до так званого зобов’язання щодо універсальних послуг (USO), Royal Mail за законом зобов’язана доставляти листи шість днів на тиждень і посилки п’ять днів на тиждень за будь-якою адресою у Великобританії. "Королівська пошта має виконувати свої зобов’язання щодо надання універсальних послуг, намагаючись конкурувати з приватними компаніями, які часто вибирають найприбутковіший бізнес", - каже Кінг.
План Чеського Сфінкса
Даніель Кршетинський каже, що у нього є план. Успіх в енергетичному секторі дозволив йому купити 27,5% акцій материнської компанії Royal Mail International Distribution Services (IDS). А його компанія EP Group має намір побудувати пан’європейський конгломерат, який базуватиметься на трьох стовпах - енергетика, роздрібна торгівля та логістика.
Кршетинський бачить IDS у фундаменті логістичного стовпа і має намір рухатися нога в ногу з такими компаніями, як Deutsche Post DHL, DPD і Amazon.
Нині зобов’язання щодо універсальних послуг переглядаються регулятором і Royal Mail сподівається, що Ofcom зменшить вимогу щодо доставки листів другого класу з шести днів на тиждень до кожного другого буднього дня. Тільки цей один крок може заощадити 300 мільйонів фунтів стерлінгів на рік і повернути компанію на беззбиткову основу.
Ноу-хау з Європи
Деякі аналітики припускають, що в короні IDS є ще одна перлина, і що мільярдер Кршетинський насправді може переслідувати ще одну мету.
Разом з Royal Mail, IDS також володіє мережею, яка займається доставкою посилок на європейському ринку, під назвою GLS. Її було придбано в 1999 році - задовго до того, як Royal Mail відокремили від пошти та приватизували.
Торік GLS отримала прибуток у розмірі 320 мільйонів фунтів стерлінгів у порівнянні з Royal Mail, яка втратила 348 мільйонів фунтів стерлінгів.
Кршетинський заперечує припущення про те, що він хоче розділити групу. Він зобов’язався тримати її разом щонайменше протягом п’яти років. Мовляв, план полягає в тому, щоб збільшити компанію, а не зменшити її. А тому - продаж GLS був би "безглуздим". Він каже, що сподівається застосувати досвід GLS для роботи Royal Mail.
Профспілки сподіваються, а Кршетинський обіцяє, що Royal Mail отримає більше інвестицій і з часом почне більше нагадувати GLS та її європейські аналоги, такі як Deutche Post DHL.
Наздоганяючи конкурентів
Із огляду на всі труднощі, з якими стикається Royal Mail, виникає очевидне запитання: навіщо мільярдеру ризикувати, намагаючись відновити те, чого інші не ослили в протистоянні з потужними конкурентами?
Кршетинський безсумнівно, має рацію - доставка посилок є прибутковою галуззю, що розвивається. У такому світлі придбання Royal Mail і GLS дійсно дає можливість швидко стати великим європейським гравцем у сфері логістики.
Додайте до цього потужний історичний бренд, базу даних із кожною окремою адресою у Великій Британії, а ще - поштарів, яких любить більшість клієнтів і яких просто приємно зустріти на своєму шляху… Тоді, попри всі труднощі, це починає мати сенс.
Майбутнє зростання залежить від міжнародної доставки, переконаний Кршетинський. Також компанія наслідуватиме досвід конкурентів із встановленням блоків для зберігання посилок біля супермаркетів. Royal Mail також провела випробування нової поштової скриньки, яка може приймати невеликі посилки. Клієнти зможуть отримати штрих-код за допомогою спеціальної програми, зісканувати його і скористатися шухлядкою. Усе це працюватиме від сонячних панелей на коробці.
На думку виконавчого директора Royal Mail Емми Гілторп, надання поштовим скринькам нового дихання - це "історична зміна". Клієнтам не потрібно буде чекати вдома на доставку і це ефективно для бізнесу, адже кур’єри зможуть доставляти багато посилок в одне місце.