З початку 2025 року шість танкерів, пов'язаних з російською морською торгівлею, були пошкоджені в результаті вибухів. Останній поки що інцидент стався 6 липня під час завантаження аміаку, що виробляється з газу, в порту Усть-Луга. Тоді на танкері Eco Wizard сталося два вибухи.

За неофіційною інформацією, у корпусі танкера на 6-7 метрів нижче ватерлінії було виявлено дві пробоїни, через які у танкер хлинула вода і судно накренилося на лівий борт. Джерела повідомляють, що метал навколо пробоїн загнутий всередину, що може вказувати на зовнішній вплив.

Невипадкові вибухи?

Попередні вибухи сталися на танкерах біля берегів Лівії, Італії, Туреччини і в тій таки Усть-Лузі. Так, грецький нафтовий танкер Vilamoura був пошкоджений вибухом під час рейсу поблизу лівійського узбережжя. Компанія TMS Tankers, яка оперує судном, повідомила, що попередні результати розслідування вказують на зовнішній вибуховий пристрій. 

До того у січні біля турецького порту Джейхан вибухом було пошкоджено танкер Seacharm. А ще на початку року був пошкоджений танкер Seajewel в італійській Савоні. У лютому вибухи пролунали на танкері Grace Ferrum біля берегів Лівії. 9 лютого через вибухи в машинному відділенні сів на мілину танкер Koala, що стояв в Усть-Лузі зі 130 тисячами тонн мазуту.

Чотири з танкерів, на яких цього року сталися вибухи, експлуатуються грецькими компаніями, а ще один базується на Кіпрі. Чотири з шести суден відвідували російські порти і прямували до Середземного моря, коли сталися вибухи.

Танкери, які належать грецьким судновласникам, складають більшу частину світового танкерного флоту і беруть участь у транспортуванні російської нафти.

У лютому російські медіа також пригадали загибель у Середземному морі суховантажу Ursa Major, який затонув 23 грудня 2024 року внаслідок трьох вибухів у машинному відділенні. Власник судна, логістичний оператор Міноборони рф "Оборонлогістика",, заявив, що це теракт. Ursa Major перевозив дві 45-тонні кришки реакторних установок для атомного криголама, який будується, та два мобільних портових крана Liebherr 420 для порту Владивосток.

Європейські медіа повідомляли, що після загадкових вибухів грецькі судноплавні компанії стали посилювати заходи безпеки на своїх танкерах, які відвідують російські порти. Деякі з них відправляють водолазів для перевірки суден  на наявність сторонніх предметів. Інші танкери тепер часто змінюють свої якірні позиції, щоб не стати передбачуваними цілями.

Російську владу вибухи танкерів також стривожили. Вона вже змінила правила заходу суден до російських портів. З 21 липня для  суден, які прямують з-за кордону, потрібен не лише дозвіл капітана порту - цей дозвіл має погодити ще й співробітник федеральної служби безпеки. Є думка, що відповідний указ президента росії з'явився саме на тлі низки загадкових вибухів. 

А хто це зробив?..

Колишній офіцер Королівського військово-морського флоту Том Шарп (Tom Sharpe) влучно назвав застосування мін "новими санкціями".  Газеті The Telegraph він заявив, що аналіз свідчить скоординовану диверсійну кампанію, за якою можуть стояти українські спецслужби.

Він звертає увагу на високий рівень оперативного досвіду, який, ймовірно, включає занурення з аквалангом, ручну навігацію або навігацію на основі сонара і міні-підводні засоби доставки.

Спеціалісти у сфері охорони припускають, що пристрої оснащені детонаторами сповільненої дії, що дозволяє їм здетонувати через кілька днів або тижнів після встановлення.

За словами Шарпа, це сигналізує про стратегічну ескалацію у морському вимірі війни. Приховані удари націлені на інфраструктуру, що підтримує військову економіку росії без переходу у відкриту конфронтацію. І це - "наочна демонстрація високоефективної нетрадиційної війни, що використовує вразливі місця, які Захід ще не встиг повністю усунути".

Між тим співрозмовники газети Financial Times зі сфери безпеки раніше зауважували, що є підстави для інших версій щодо можливих диверсантів, а не лише українських.

Непередбачені витрати

Звісно, декількох вибухів недостатньо, щоб зупинити російський експорт. Але тим не менш, це призводить до збільшення премій за військові ризики. Російські експерти кажуть, що страхові компанії і судновласники вимагатимуть ще вищі премії за ризики. І вже після передостаннього інциденту ставка фрахту на рейс між Новоросійськом та Індією підскочила з 4 дол. до 14 дол. за барель, а дисконт Urals до Brent звузився з 6 дол. до 3 дол. Тобто, нафта продовжила йти на ринок, але коштує експортеру дорожче.

Додамо сюди витрати на посилення безпеки. Так, у липні "Росморпорт" вже оголосив тендер на роботи з обстеження підводної частини суден у російських морських портах на Балтиці - порту Санкт-Петербурга та морських гаванях Ленінградської області, а також Калінінграда. Підрядник має шукати "сторонні не передбачені конструкцією предмети і вибухові речовини". 

Загальна сума контрактів сягає мало не сорока мільйонів доларів. Окремі перевірки залежно від типу судна коштуватимуть від 7370 дол. до 35 700 дол.

Усть-Луга стала вимагати перевірки корпусів суден перед тим, як їм дозволять зайти до порту.

Крім того, після ухвалення Путіним рішення щодо узгодження заходів суден до портів ФСБшниками, відвантаження російської нафти на танкери в портах Чорного моря призупинилося, повідомило агентство Reuters.

Так, подібний вплив недостатній, якщо розглядати його у контексті примушування росії до миру. Страхові компанії як підвищують, так і знижують ставки, в залежності від безпекової ситуації. 

І ми бачили це на прикладі вартості страхування в Червоному морі, яка то збільшувалася, то зменшувалася. Потопили єменські хусити після місяців затишшя два судна - премії за військові ризики зросли з 0,3% до 0,7% від вартості судна. Завдали вперше ударів безпілотниками і ракетами - зросли з 0,7% до 2%. Так, це сотні тисяч доларів додаткових витрат на рейс. Але чи зупинило це трафік остаточно?

З іншого боку, тут доречний вислів "вода камінь точить". У комплексі з іншими заходами та ситуацією у російській економіці на військову спроможність росії це зрештою таки впливає.

Все ж-таки збільшення обсягів експорту викопного палива росії у другому кварталі на 8% порівняно з першим кварталом 2025 року не принесло їй достатніх доходів - вони впали на 18% у річному обчисленні, що стало найнижчим квартальним показником з моменту вторгнення в Україну. 

Читайте також 18-й пакет санкцій ЄС: "один із найжорсткіших", але все ще недостатньо ефективний