Оголошення концесійного конкурсу щодо 40 контейнерного та першого терміналу в морському порту Чорноморськ уже до кінця цього року, перетин кордону всіма пасажирами за планом, без потреби очікувати у фізичних чергах перед пунктом пропуску до кінця 2026-го, створення Національного бюро розслідувань аварійних подій на транспорті… Уряд оприлюднив проект Програми дій до 2026 року. Як зазначають у самому Кабінеті міністрів, пріоритети сформовані так, щоб допомогти країні не тільки вистояти у час війни, але й забезпечити рух уперед.
Для Міністерства розвитку громад та територій в урядовому плані дій передбачено роботу за шістьма напрямами. Це відновлення регіонів та підтримка прифронтових територій, залучення інвестицій у відновлення, територіальна згуртованість, безпека ланцюгів постачання, інфраструктура для розвитку та сучасний транспорт і логістика. ЦТС дослідив, які ж плани і наміри має влада на найближчий час для транспортної сфери та інфраструктури.
У Програмі дій уряду йдеться про забезпечення фінансової стабільності "Укрзалізниці" як критично важливого перевізника та про запровадження європейських норм інтероперабельності та безпеки на залізничному транспорті. Важливо, що окремим чітким пунктом зафіксовано пріоритет на державно-приватне партнерство у морському порту Чорноморськ та впровадження Морського Єдиного вікна в морських портах України. У найближчих планах також реформа автомобільних перевезень за європейськими стандартами безпеки. А для того, щоб модернізувати транспортну систему за європейськими стандартами, в Кабміні хочуть посилити в якості центру експертизи Агентство відновлення.
У розділі, який стосується безпеки ланцюгів постачання відображено положення, які стосуються збільшення пропускної спроможності кордону щонайменше на 15% для вантажного та пасажирського транспорту та забезпечення сталого функціонування зернового коридору. Іще одне положення про створення сучасної прикордонної інфраструктури для комфортного життя громадян та ефективного ведення бізнесу, відображене в розділі "Інфраструктура для розвитку".
Для Міністерства розвитку громад та територій визначено одну програмну ціль - формування передумов для відновлення, модернізації та стійкого розвитку інфраструктури, забезпечуючи якісні транспортні та житлово-комунальні послуги. У рамках досягнення цієї мети визначено 18 операційних цілей, шість з яких стосуються транспорту та інфраструктури.
Операційна ціль № 8. Інтеграція та адаптація сфери транспорту до європейських стандартів та практик.
В уряді кажуть про реалізацію "масштабних інфраструктурних проектів" із акцентом на транспортну безпеку, мобільність, цифрову трансформацію процедур у перевезеннях пасажирів та вантажів. Йдеться про розвиток та модернізацію залізниці, внутрішніх і міжнародних перевезень і морської логістики, поштового зв’язку, адаптацію законодавства до acquis ЄС, а також про виконання зобов’язань в рамках Ukraine Facility.
Критерії досягнення у 2025 році:
до 31 жовтня 2025 р - введення в дію компенсаційного механізму від держави у випадку отримання шкоди внаслідок збройної агресії російської федерації проти України на морі для стабільного судноплавства в акваторії Чорного моря в рамках Українського морського коридору;
до 30 вересня 2025 р - подання Кабінетом міністрів у парламент законопроект про внесення змін, що стосуються торговельного мореплавства та судноплавства на внутрішніх водних шляхах;
до 31 грудня 2025 р - завершення будівництва залізничної колії євростандарту Чоп-Ужгород;
до 31 жовтня 2025 р - продовження "транспортного безвізу" з ЄС, Королівством Норвегія і Республікою Молдова та відкриття нових ринків для експорту (Республіка Албанія, Королівство Марокко);
до 31 грудня 2025 р - завершення ремонтно-будівельних робіт на штучних спорудах, розміщених на автомобільних дорогах загального користування державного значення, а також робіт щодо ліквідації пошкоджень, руйнувань та деформацій дорожнього покриття на автомобільних дорогах загального користування, у тому числі на прифронтових територіях.
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р - завершення трьох інфраструктурних проектів у сфері транспорту та реалізація другого етапу Морського Єдиного вікна у відкритих портах;
до 31 грудня 2026 р - забезпечення можливості бездозвільного проїзду для двосторонніх та транзитних перевезень вантажними автомобілями до ЄС, Республіки Молдова та Королівства Норвегія.
Операційна ціль 9. Створення сучасної ефективної прикордонної інфраструктури.
Для того, щоб умови на автомобільних та залізничних пунктах пропуску відповідали потребам бізнесу та пасажирів, уряд планує далі працювати над їх розбудовою, створенням сервісних зон та спрощенням процедур.
Критерії досягнення у 2025 році:
до 31 грудня 2025 р - збільшення пропускної спроможності кордону щонайменше на 15 відсотків для вантажного та пасажирського транспорту;
до 31 грудня 2025 р - звершення будівництва однієї сервісної зони для вантажного та пасажирського транспорту на пункті пропуску з Республікою Молдова - "Рені" (співфінансування за кошти ЄС);
до 31 грудня 2025 р - відкриття на тимчасовій інфраструктурі нового пункту пропуску "Біла-Церква" на кордоні з Румунією;
до 31 грудня 2025 р - встановлення нової інфраструктури на 10 пунктах пропуску на кордоні з країнами ЄС та з Республікою Молдова;
до 31 грудня 2025 р - проведення першочергових робіт для запуску пасажирського терміналу на пункті пропуску "Ужгород" із Словацькою Республікою;
до 30 листопада 2025 р - прийняття постанови Кабінету міністрів "Про реалізацію експериментального проекту щодо особливостей організації та здійснення прикордонного та митного контролю під час руху пасажирських поїздів".
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р - збільшення пропускної спроможності кордону на 15% та відкриття щонайменше 12 нових або модернізованих пунктів пропуску;
до 31 грудня 2026 р - перетин кордону всіма пасажирами за планом, без потреби очікувати у фізичних чергах перед пунктом пропуску.
Операційна ціль 10. Реформа перевезень пасажирів автомобільним транспортом.
Уряд планує запровадити нові підходи до відкриття внутрішніх маршрутів і проведення конкурсів, базованих на цифровізації та спрощенні процедур. Серед намірів також - реформа пільгових перевезень із впровадженням монетизації пільгових поїздок та електронного квитка. Оновлення очікуються і в частині регулювання ринку таксі для підвищення стандартів безпеки та збільшення бюджетних надходжень. Систему "єЧерга", яка працює на напрямку міжнародних перевезень, мають намір масштабувати для автобусів та впровадити її для легкових авто. А ще нас очікує оновлення державного порталу легальних маршрутів і квитків та створення мобільного додатку для пасажирів і перевізників.
Критерії досягнення у 2025 році:
до 31 листопада 2025 р - впровадження електронного кабінету перевізника для проведення конкурсу;
до 31 грудня 2025 р - старт пілотного проекту для легкових автомобілів "єЧерга" на перших міжнародних автомобільних пунктах пропуску з інтеграцією в Дію;
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р - відкриття не менше 100 нових автобусних маршрутів та підключення майже 12 тисяч перевізників до електронного кабінету перевізника;
до 31 грудня 2026 р - можливість для пасажирів купити квиток на автобус усіх легальних перевізників на єдиному державному порталі.
Операційна ціль 11. Впровадження європейських стандартів з безпеки на автомобільному транспорті.
Для підвищення конкурентоспроможності українських перевізників на ринках Європи та зменшення рівня травматизму уряд працюватиме над адаптацією європейських стандартів з безпеки та конструкції транспортних засобів.
Критерії досягнення у 2025 році:
до 31 грудня 2025 р - підписання угоди між Україною та ЄС щодо використання смарт-тахографів, отримання від ЄС електронного цифрового ключа ДП "ДержавтотрансНДІпроект" для видачі карток для тахографів;
до 31 грудня 2025 р - подання в парламент законопроекту про Національне бюро розслідувань аварійних подій на транспорті.
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р – впровадження повного обслуговування смарт-тахографів в Україні.
Операційна ціль 12. Забезпечення безперебійної роботи АТ "Укрзалізниця".
Для досягнення цієї цілі Кабінет міністрів бере на себе зобов’язання забезпечити інтеграцію української залізничної системи, насамперед, за коридорами, включеними до TEN-T, до єдиного європейського залізничного простору. Також серед обов’язків уряду - фінансова стабільність АТ "Укрзалізниця".
Критерії досягнення у 2025 році:
до 31 грудня 2025 р - подання до Верховної Ради проекту закону про безпеку руху та інтероперабельність залізничного транспорту;
до 31 грудня 2025 р - забезпечення фінансування для підтримки ліквідності АТ "Укрзалізниця" в державному бюджеті на 2026 рік, фінансування проектів розвитку залізничної інфраструктури на кордонах з країнами-членами ЄС та оновлення пасажирського рухомого складу.
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р - забезпечення законодавчої бази для функціонування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері залізничного транспорту, включаючи його фінансування з Державного бюджету України. Державне фінансування для забезпечення якісних та доступних пасажирських і вантажних перевезень для АТ "Укрзалізниця".
Операційна ціль 13. Залучення інвестицій в розвиток портової інфраструктури.
Робота над залученням інвестицій у морські порти через механізм державно-приватного партнерства для розвитку та модернізації портової галузі триватиме. Працюватимуть також над збільшенням обсягів вантажоперевезень та посиленням позицій України як морської держави.
Критерії досягнення у 2025 році:
до 30 грудня 2025 р - оголошення концесійного конкурсу щодо 40 контейнерного та першого терміналу в морському порту Чорноморськ та прийняття рішення про доцільність проекту концесії поромного комплексу.
Критерії досягнення у 2026 році:
до 31 грудня 2026 р - проведення концесійного конкурсу для щонайменше 2 портових терміналів у Чорноморську.
У Проекті дій уряду зазначається, що основні політичні пріоритети в кожній галузі будуть реалізовуватися за рахунок внутрішніх ресурсів та наявних інструментів. Водночас, йдеться про залучення іноземних інвестицій для відновлення та розвитку України на суму не менше 1,5 млрд доларів США до 31 грудня 2025 року. Експерти кажуть, що це невеликий об’єм інвестицій та наголошують на необхідності активізувати роботу з ЄБРР, Світовим банком та Ексімбанками країн ЄС, які зацікавлені у відбудові.
Нині уряд запрошує до обговорення проекту своєї Програми дій експертів, громадськість і всіх небайдужих.