Цього тижня Кабінет міністрів ухвалив Програму дій на 2025 рік. У цьому документі окреслено 12 пріоритетів, які стосуються безпеки й оборони, євроінтеграції, антикорупції, добробуту, підтримки ветеранів, макрофінансів й реформ, бізнесу, освіти і науки, медицини й спорту, відбудови, стабільності взимку, культури.
Минув лише місяць з того часу, як уряд презентував свою Програму дій до 2026 року. "Ми презентували нашу програму 18 серпня для народних депутатів, міжнародних партнерів та представників аналітичних центрів. Після цього відкрили збір пропозицій для доопрацювання документа із залученням експертів, громадських організацій, бізнесу та громадян", - зазначила з цього приводу Прем’єр-міністр Юлія Свириденко. За її словами, відтоді уряд отримав 683 пропозиції від громадських організацій, бізнес-асоціацій, експертів та активних громадян. Найбільше звернень було адресовано Міністерству економіки - 184. А також Міністерству розвитку громад та територій - 80. В уряді кажуть, що більшість пропозицій були враховані повністю або частково, а значна їх частина вже реалізується в межах чинних програм і стратегій.
У Програмі дій на 2025 рік, яку ухвалили цього тижня, усі завдання розписані за профільними міністерствами, перед якими поставлено чіткі цілі. Зокрема, перед Міністерством розвитку громад і територій стоїть 18 операційних цілей. Шість із них стосуються транспорту та інфраструктури. Йдеться, зокрема, про включення видатків до Державного бюджету, спрямованих на підтримку АТ "Укрзалізниця" та фінансування проектів розвитку залізничної інфраструктури. А також про оголошення концесійного конкурсу в морському порту Чорноморськ.
ЦТС публікує основні положення плану дій уряду на 2025 рік у транспортній сфері.
Забезпечення безперебійної роботи АТ "Укрзалізниця" та задоволення потреби у якісних перевезеннях в урядовій програмі дій на 2025 рік для Мінрозвитку визначено операційною ціллю №12.
У розділі "Впровадження європейських стандартів безпеки та технічної сумісності у сфері залізничного транспорту, забезпечення безперебійної роботи АТ "Укрзалізниця" та задоволення потреби в якісних перевезеннях" визначено два завдання. Так, задля забезпечення фінансової стабільності УЗ як критично важливого для економіки та обороноздатності країни перевізника, будуть подані пропозиції та обґрунтування Мінфіну щодо необхідності включення відповідних видатків до Державного бюджету України на 2026 рік. Йдеться про підтримку ліквідності АТ "Укрзалізниця", фінансування проектів розвитку залізничної інфраструктури на державному кордоні з країнами-членами ЄС, продовження програми оновлення парку рухомого складу для перевезення пасажирів. Зокрема, про закупівлю вагонів для нічних поїздів.
До кінця року Мінрозвитку також має розробити та подати Кабміну законопроект про безпеку руху та інтероперабельність залізничного транспорту. Це необхідно зробити для того, щоб інтегрувати нашу систему до єдиного європейського залізничного простору, насамперед за коридорами, включеними до TEN-T. Такий крок, водночас, сприятиме запровадженню процедури для відкриття конкурентного ринку залізничних перевезень
Залучення інвестицій в розвиток портової інфраструктури. У рамках реалізації цієї, 13-ї, операційної цілі, Мінрозвитку визначено лише одне завдання - початок реалізації державно-приватного партнерства у морському порту Чорноморськ. У рамках його виконання йдеться про оголошення концесійного конкурсу в морському порту Чорноморськ (контейнерний та перший термінали). Також профільному міністерству доведеться прийняти рішення про доцільність проекту концесії поромного комплексу.
Зазначимо, що на початку вересня Кабмін оголосив про запуск конкурсу публічно-приватного партнерства щодо двох терміналів у морському порту Чорноморськ. "Україна вперше після початку повномасштабного вторгнення запускає публічно-приватне партнерство у портовій сфері. У Одесі Віце-премʼєр Олексій Кулеба підписав наказ про створення конкурсної комісії", - повідомила Юлія Свириденко.
Наступними етапами стануть підготовка документації, оголошення міжнародного конкурсу і визначення переможця, зауважила вона. За словами Прем’єр-міністра, більше 40 провідних міжнародних портових операторів та інвесторів заявили про готовність долучитися. "Це може стати найбільшою інвестицією в історії українських портів - сотні мільйонів доларів у модернізацію та понад 1,1 млрд доларів надходжень до бюджетів протягом 40 років", - наголосила вона.
Інтеграція та адаптація сфер транспорту до європейських стандартів та практик визначена в програмі дій уряду на 2025 рік, як операційна ціль №8. Йдеться, зокрема, про напрями сталого розвитку, цифрової трансформації та підвищення рівня безпеки. У її межах передбачається реалізувати найбільше завдань. Так, вже у вересні Мінрозвитку має подати Кабміну проект постанови про затвердження порядку надання в 2025 році гарантій компенсації шкоди, завданої внаслідок збройної агресії російської федерації на території України, фрахтувальникам, операторам чи власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та інших держав. Введення в дію компенсаційного механізму дозволить забезпечити довіру ринку судноплавства до нашої країни і забезпечить логістику через існуючі морські порти та тимчасовий морський шлях, вважають в уряді. Водночас, у Кабміні хочуть удосконалити механізм імплементації міжнародного режиму охорони суден і морських портів та усунути зайві адміністративні бар’єри, спростивши деякі процедури. Для цього у жовтні має бути поданий проект змін до деяких законодавчих актів, що стосуються торговельного мореплавства та судноплавства на внутрішніх водних шляхах.
У жовтні також варто розраховувати на продовження Угоди про лібералізацію вантажних перевезень між Україною та ЄС на 2026 рік. І на продовження такої угоди до кінця 2026 року з Королівством Норвегія.
До кінця року триватимуть роботи із завершення нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, у тому числі пошкоджених внаслідок військової агресії рф та тих, що перебувають в аварійному стані. Йдеться, зокрема, про введення в експлуатацію 26 штучних споруд, розміщених на автомобільних дорогах загального користування державного значення. Протягом цього періоду перед владою стоїть також завдання відновити понад 1,5 тис. кілометрів автомобільних доріг загального користування державного значення, які використовуються для потреб Збройних Сил.
У рамках відкриття нових ринків для українських перевізників та бізнесу очікується підписання угоди між Кабінетом Міністрів України та Радою Міністрів Республіки Албанія про міжнародні автомобільні перевезення, в якій передбачено бездозвільний проїзд для вантажних транспортних засобів. Водночас, реалізовуватиметься угода з Королівством Марокко про міжнародні автомобільні перевезення, яку підписали 28 червня 2025 року. До кінця року ще триватиме завершення проекту з будівництва євроколії від станції Чоп до станції Ужгород. А саме - реконструкція споруд інфраструктури та інженерних мереж у межах формування транспортного хабу на заході України.
Створення сучасної ефективної прикордонної інфраструктури - завдання, які охоплює операційна ціль №9. Для збільшення пропускної здатності кордону, уряд, зокрема, планує відкрити сервісну зону бля пункту пропуску "Рені", а також новий пункт пропуску "Біла церква" на кордоні з Румунією. До кінця року триватимуть роботи для відкриття пасажирського терміналу на пункті пропуску "Ужгород" із Словацькою республікою.
До листопада Міністерство розвитку громад територій має розробити та подати Кабінетові Міністрів проект акту про реалізацію експериментального проекту щодо особливостей організації та здійснення прикордонного та митного контролю під час руху пасажирських поїздів. Втілення цього проекту допоможе скоротити час руху пасажирських поїздів за рахунок зменшення часу, необхідного для проведення прикордонного та митного контролю. Це дозволить підвищити якість міжнародних пасажирських перевезень.
Проведення реформи перевезень пасажирів автомобільним транспортом - десята операційна ціль, поставлена урядом перед профільним міністерством.
Для створення прозорих умов участі в конкурсі з визначення автомобільного перевізника в Кабміні пропонують впровадити цифровий інструменту подання документів. Для цього вже до листопада мають намір розробити електронний кабінет для проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника на автобусних маршрутах загального користування і верифікувати всі регулярні автобусні маршрути.
У рамках реалізації пілотного проекту "єЧерга" для перетину кордону до кінця року планується встановити відеокамери на трьох пунктах пропуску через державний кордон для автоматичної верифікації в системі. Зазначається, що цей проект реалізовуватимуть за підтримки Міжнародної організації з міграції. Кажуть також про впровадження пілотного проекту для легкових автомобілів "єЧерга" на одному з пунктів пропуску через державний кордон.
Впровадження європейських стандартів з безпеки на автомобільному транспорті визначено в урядовому плані дій на 2025 рік, як операційна ціль №11.
За цим напрямком очікується проведення низки заходів, направлених на масштабування смарт-тахографів в Україні, які передбачають, зокрема, отримання від ЄС електронного цифрового ключа державного підприємства "ДержавтотрансНДІпроект" для видачі карток для тахографів і призначення пунктів сервісу тахографів для їх встановлення та повірки.
Водночас, йдеться про супровід у Верховній Раді закону про Національне бюро розслідувань аварійних подій на транспорті (№13674). Створення такого бюро дозволить запровадити принцип об’єктивності та неупередженості під час проведення відповідних розслідувань, вважають у Кабміні.