У Монреалі добігає кінця 42-га Асамблея Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO). Офіційно вона завершиться 3 жовтня. Проте добру новину з цієї події українська делегація повідомила із самого початку роботи Асамблеї - держави-члени організації не підтримали обрання російської федерації до І та ІІ груп Ради ІСАО на період до 2025-2028 років.
"Країна, яка порушує Чиказьку конвенцію, запускає літаки без сертифікатів льотної придатності, втручається в роботу GPS і створює пряму загрозу безпеці польотів, не може брати участі у керівництві міжнародною авіацією", - зауважив із цього приводу віце-прем’єр-міністр з відновлення - міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба.
Наша делегація в Монреалі на чолі з заступником міністра розвитку громад та територій Сергієм Деркачем провела десятки зустрічей для того, щоб пояснити ризики для світової авіації у випадку допуску росії до керівних органів ІСАО. До цієї кампанії активно долучилися ЄС, Велика Британія та США. Саме завдяки спільним діям росії не вистачило шести голосів, аби повернутися до Ради.
Невходження росії до перших двох груп Ради ІСАО, головного світового органу, який визначає правила і стандарти безпеки міжнародних польотів, означає подальшу ізоляцію агресора у міжнародних організаціях та втрату довіри до росії в авіаційній сфері, вважають в українському уряді.
За коментарем із цього приводу ЦТС звернувся до виконувача обов’язків голови Державної авіаційної служби України Данііла Меньшикова.
На які рішення у рамках роботи ICAO раніше мала вплив росія?
Як член Ради ІСАО рф брала участь у діяльності ключових органів організації та впливала на ухвалення міжнародних стандартів і рекомендованої практики (SARPs). Це стосувалося питань авіаційної безпеки, сертифікації, екологічних вимог, медицини, управління повітряним питань рухом. Тобто рф мала змогу системно формувати рішення, обов’язкові для всіх держав-членів ІСАО.
Чи залишилися якісь важелі впливу в країни-агресора нині?
Формально рф залишається членом ICAO й може брати участь у роботі Асамблеї чи технічних органів. Але відсутність місця у І та ІІ групах Ради позбавляє її реального права впливати на стратегічні й регуляторні рішення між сесіями Асамблеї. Це суттєво зменшує можливості агресора просувати власні ініціативи.
Рф подала апеляцію на рішення Ради ICAO, яка визнала росію відповідальною за катастрофу рейсу MH17 авіакомпанії Malaysia Airlines.
Що таке І та ІІ групи Ради ІСАО і чим вони займаються?
Усі 193 держави, що підписали Конвенцію про міжнародну цивільну авіацію (Чиказьку конвенцію), включаючи рф, запрошуються на сесії Асамблеї ICAO кожні три роки. Там вони приймають резолюції, погоджують бюджет та робочу програму ICAO, а також прагнуть досягти дипломатичного та технічного консенсусу щодо поточних пріоритетів, політики та цілей міжнародної цивільної авіації.
Країни Асамблеї також обирають 36 держав до складу Ради ICAO - керівного органу, відповідального за нагляд за Секретаріатом та за поточне прийняття дипломатичних та технічних рішень через ICAO, у період між сесіями Асамблеї.
Рада ICAO також забезпечує постійне керівництво щодо внесення змін до міжнародних стандартів та рекомендованої практики (SARPs) або прийняття поправок до додатків до Чиказької конвенції.
Держави-члени Ради також можуть бути запрошені для арбітражу між державами-членами з питань, що стосуються Чиказької конвенції та цивільної авіації, видавати заяви або засудження, що відображають їх дипломатичний консенсус, або закликати до розслідування питань міжнародної авіації, що викликають серйозне занепокоєння.
Група І об’єднує держави, що роблять найбільший внесок у міжнародну цивільну авіацію (США, Франція, Велика Британія, Канада, Італія, Китай тощо). Це ядро, яке визначає стратегічний курс організації.
Група ІІ складається з держав, які мають значний вплив на розвиток аеронавігації та формують технічні й операційні рішення.
Група ІІІ забезпечує географічний баланс у представництві.
Місце в І чи ІІ групі означає постійний голос у керівному органі ІСАО протягом трирічного циклу. Втрата цього статусу - суттєве послаблення міжнародного впливу рф.
Підсумовуючи тему, чим живе сьогодні Державіаслужба України?
Незважаючи на введений в Україні правовий режим воєнного стану і закриття повітряного простору України, галузь цивільної авіації функціонує та відіграє важливу роль для забезпечення національних інтересів і підтримання економіки України.
Державіаслужба продовжує здійснювати наглядові повноваження за суб’єктами та об’єктами авіаційної діяльності, у тому числі, й за тими, які виконують свою операційну діяльність за межами України, здійснюючи перевезення товарів військового призначення та подвійного використання, що йдуть, зокрема, на потреби Збройних Сил України.
Нині продовжують виконувати свою діяльність більше 200 суб’єктів авіаційної діяльності (авіакомпанії, організації розробників і виробників авіаційної техніки, організації з управління підтримання льотної придатності, організації з технічного обслуговування). Авіакомпаніями експлуатується більше 100 льотнопридатних повітряних суден, авіаційного персоналу налічується майже 8 тисяч осіб.
Також суб’єкти авіаційної діяльності, які схвалені Державіаслужбою, сплачують до Державного бюджету податки та інші обов’язкові платежі. Протягом 2022-2024 років, підприємствами авіаційної галузі сплачено до Держбюджету 16,6 млрд грн податків та зборів (в тому числі, 4,7 млрд грн у 2022 році, 5,8 млрд грн - у 2023-му та 6,1 млрд - у 2024-му).
Для підтримання належного рівня безпеки авіації відповідно до міжнародних стандартів і вимог Державіаслужба здійснює постійний і безперервний нагляд за вже схваленими суб’єктами авіаційної діяльності. Безпосередньо сертифікаційні перевірки, контроль та інспектування здійснюють державні інспектори з безпеки авіації, які виконують весь обсяг повноважень, що стосується здійснення наглядових функцій, в тому числі й за межами України.