У фойє Центру іспитів та моніторингу машиністів залізничного транспорту у Варшаві зібралися чоловіки різного віку. З паперами в руках та з кавою з кавомашини. Майбутні машиністи поїздів готуються до складання іспитів, аби потім тут же отримати необхідні свідоцтва та посвідчення. І, власне, не лишень майбутні - підвищення кваліфікації діючі машиністи проходять також тут. До речі, з 2024 року іспити  проводить  президент Управління залізничного транспорту власною персоною. Сам центр розпочав роботу у 2023-му. Минулого року іспити склали 1612 осіб.

Як запевняють у польському Управлінні залізничного транспорту, знання та навички кандидатів у машиністи поїздів перевіряють "на європейському рівні", причому, "незалежно та інноваційно".

Говорячи про інновації, польські залізничні посадовці у першу чергу мають на увазі використання новітніх технологій та ІТ-рішень. Ми заходимо до приміщення, де вони втілені у симуляторах двох електровозів і маневрового локомотиву.

У великих "коробках" на опорах з амортизаторами повністю відтворені кабіни цього рухомого складу. Тут тобі усі монітори й ручки, усі індикатори й кнопки тощо.

Сидячи у кріслі машиніста, можна бачити на моніторі не лише те, що водій поїзда бачить попереду у динаміці - у бічних вікнах та віртуальних бічних дзеркалах також є зображення, яке теж імітує зміни під час руху поїзду.

Ще до того, як цей віртуальний поїзд починає "рух" і ти чуєш стукіт коліс, "оживає" радіо. Звукова система відтворює його та інтерком. Можна вийти на зв’язок з диспетчером, тобто, у даному разі - інструктором. Крім того, у кабіні чутні звуки роботи вентилятору.

Під час віртуального руху поїзду відчувається реальна вібрація, поштовхи, а при зміні кутів нахилу на екрані кабіна також нахиляється. Платформа дає змогу регулювати сили, що впливають на транспортний засіб, залежно від того, що саме з ним відбувається, відповідно до алгоритму, який обрали.

"Симулятори відіграють дуже важливу роль у процесі навчання машиністів. І більшість з тих, хто проходить тестування на симуляторах, успішно складають іспит", - запевняє СЕО компанії SIM Factor Міхал Вєжбіцький (Michał Wierzbicki).

Саме симулятори цієї компанії ми бачимо у Центрі іспитів та моніторингу машиністів. Компанія працює з 2017 року, і за словами Вєжбіцького, на сьогоднішній день її спеціалісти створили 8000 км реалістично відтворених цифрових маршрутів. Більша частина - це різні ділянки польської залізниці, відрізки залізниць за межами Польщі наразі складають 2000 км.

"Багато часу займає саме відтворення маршрутів. Ми повністю відтворюємо усі ті об’єкти, які машиніст бачить під час руху на конкретній ділянці. Робимо це до дрібниць, щоб хтось не сказав: "Я добре знаю цей маршрут, і от цей от будинок, який ви створили у комп’ютерній програмі, не настільки жовтий, як справжній". Реалістично відтворений маршрут дає змогу машиністу краще запам’ятати особливості того чи іншого напрямку, характерні архітектурні та ландшафтні елементи під час навчання на симуляторі", -розповідає директор з продажів SIM Factor Рафал Тжнадель (Rafal Trznadel).

У двох офісах компанії (у Варшаві та Кракові) працює сотня  людей: 30 програмістів і стільки ж графічних художників і дизайнерів, ще 25 спеціалістів займаються виробництвом.

На запрошення польської компанії ЦТС відвідав її офіс та виробничий майданчик у Варшаві. Там нам демонструють, як саме створюється програма. Співробітник компанії працює із супутниковим знімком і "тягне" залізничне полотно, яке буде відображатися під час віртуального руху поїзду.

Рафал Тжнадель показує різноманітні ефекти, які можна використати під час навчання. Запускає дим на шляху, "штовхає" з платформ на рейки віртуальних людей.

Загалом, програма дозволяє не просто створити ефект дощу, снігу чи туману, але й враховує сезон та час, щоб розташувати сонце тощо на "своєму місці". Якщо потрібен, наприклад, ефект засліплення.

Частий елемент - тварини, які стоять на шляху поїзду. Тиснеш на важіль – і кабан чи косуля швидко забираються геть. На відміну від дрезини, яка раптом з’являється на твоєму шляху. Зважаючи на швидкість, з якою мчить ваша віртуальна машина, загальмувати повністю ти не встигаєш.

Для різноманіття наш "гід" розташовує на рейках перед поїздом фортепіано.

У будівлі, де розташований безпосередньо офіс та приміщення компанії, бачимо як монітори та пульти управління рухомого складу, так і таку саму рухому платформу, яку демонстрували у центрі іспитів. На перших не можна отримати "повного занурення" - ти знаходишся не у закритій кабіні, яка нахиляється чи трясеться у разі зіткнення.

Втім, якщо не претендувати на роль справжнього машиніста, а просто тестувати таку от "іграшку", то дії та реакції все ж-таки відрізняються від тих, за якими спостерігають під час справжнього іспиту.

"Невже ви вже знаєте наш секрет, що все це базувалося на комп'ютерній грі? Це ж страшна таємниця", - сміється  Рафал Тжнадель. Та насправді залізнична галузь - не єдина, для якої SIM Factor створює програмне забезпечення та виготовляє власне симулятори. Компанія працює також у авіаційній, розважальній та оборонній галузях. І тим не менш, саме залізничний сектор є основним напрямком діяльності.

Загалом вона вже поставила клієнтам 56 симуляторів, з яких на внутрішньому польському ринку - 29 одиниць. З останніх міжнародних успіхів - підписання контракту з CFR Calatori S.A., найбільшим державним пасажирським оператором Румунії, на поставку двох повнокабінних локомотивних тренажерів.

"Румунія є ще одним важливим кроком у нашому міжнародному зростанні після Чехії, Литви та Великої Британії, а також ключовим ринком для подальшого розвитку", - зазначив представник компанії.

Загалом, симулятори у Євросоюзі стали вже невід'ємною частиною підготовки машиністів, але їх використовують не лише з цією метою. Вони допомагають визначити, як зміни в залізничних системах або операціях впливають на поведінку машиніста, фіксуючи його реакцію на той чи інший сигнал. Спостерігаючи за репрезентативними групами машиністів і використовуючи змодельовані сценарії, можна отримати набагато більше даних, ніж можна було б зібрати безпосередньо під час експлуатації.

Щодо України, то певний досвід впровадження симуляторів є і в нашій країні. Приміром, ще у 2012 році на станції Дарниця у Києві в навчальному центрі було встановлено тренажер (копія кабіни) для машиністів поїздів Hyundai Rotem.

А до початку повномасштабної війни у місті Волноваха Донецької області встановили перший тренажер для машиністів, які працюють на американських тепловозах General Electric Т33АС. З відтвореним реальним маршрутом, будівлями, сигналізацією тощо. В "Укрзалізниці" зазначали тоді, що це не лише поєднання теорії з практикою, але й суттєва економія бюджету, що виділяється на кожен виїзд локомотивної бригади.

Крім того, відомо, що симулятор тепловозу купив свого часу "Метінвест", щоб навчати своїх машиністів маневрових локомотивів у Маріуполі.

Тож, є сподівання, що після закінчення війни і повернення економіки в мирне русло, інноваційні технології по навчанню машиністів набудуть більшого масштабування і в Україні.

Читайте також Перескочити на євроколію: Чи допоможуть іспанські технології українській залізниці на шляху до ЄС