Контейнерна компанія Mediterranean Shipping Company придбала 50% українського оператора інтермодальної логістики N’UNIT та 25% у "Контейнерному терміналі Мостиська" (інвесторами цього проекту є "Лемтранс" і "Реіл Транс Інвестмент", а N'UNIT та Levada Cargo - партнери з розвитку контейнерного бізнесу). Про це стало відомо від Єгора Гребеннікова, який є засновником N’UNIT та має частку Mostyska Dry Port Limited.
Щоправда, контейнерний гігант уклав не пряму угоду: ці частки купила його дочірня компанія Medlog. "Medlog придбала половину моєї частки в транскордонному терміналі "Мостиська" та половину компанії N’UNIT, що повністю належала мені", – розповів Гребенніков у інтерв’ю Forbes Ukraine.
Що відомо про угоду
У січні Антимонопольний комітет (АМКУ) дозволив кіпрським Geralida Holdings Ltd та Lemtrans Limited набути контроль над Mostyska Dry Port Limited.
А у березні контроль вже над Geralida Holdings набули дві інші кіпрські компанії – Avnergold Holdings Ltd та Medlog SA – інтермодальний підрозділ MSC.
Раніше АМКУ надав дозвіл компаніям Geralida Holdings Ltd (Нікосія, Кіпр) і Lemtrans Limited на отримання контролю над "Мостиським сухим портом".
Гребенніков юридичну структуру оформлення угоди назвав загальноприйнятою для міжнародних угод такого рівня практикою. Мовляв, юристи мусять узгодити між собою законодавства різних країн.
Придбані Medlog активи Forbes Ukraine оцінює у 15-30 млн доларів. Проте, сам співвласник N’UNIT та Mostyska Dry Port суму угоди не розголосив. Зізнався, що "не став скупитися", і йдеться більше про стабільність і нові можливості. Додав, що повернув близько половини вкладених коштів, плюс втрати від інфляції за кілька останніх років.
Відповідаючи на запитання Forbes Ukraine, як до угоди поставилися в "Лемтранс", якій належить 50% "Мостиська драй порт", Гребенніков відповів, що все погоджено і без цього угода була б просто неможливою.
Гребенніков також розповів, що переговори з MSC були не простими (за його словами, до угоди сторони йшли рік), але розмова була на рівних. "Ми… наполягли, щоб наявна команда залишилася в управлінні. Ця умова була прийнята", – сказав він.
Інформацію про угоду також підтвердили в компанії "Лемтранс". "У компанії "Мостиська Драй Порт", більш відомої як Container Terminal Mostyska , завершилась зміна частини ключових учасників. "Лемтранс", N'UNIT та компанія Medlog SA стали партнерами по проєкту Container Terminal Mostyska", – йдеться в повідомленні.
Водночас в компанії зазначили, що "Група "Лемтранс" зберігає свою частку в бізнесі.
"Ми розглядаємо збільшення Medlog SA своїй присутності в бізнесі України як потужний сигнал довіри до України з боку міжнародного бізнесу. Це партнерство відкриває нові можливості для українських компаній, сприяє розвитку експортно-імпортних операцій та зміцнює економічну стійкість країни загалом", – зазначив СЕО компанії "Лемтранс" Володимир Мезенцев.
Що відомо про покупця
Сумарна місткість контейнеровозів Mediterranean Shipping Company становить 6,47 млн TEU, її частку ринку оцінюють у більш ніж 20%. Нещодавно ЦТС повідомляв, що флот MSC досяг історичної позначки і тепер налічує 900 контейнеровозів. На даний момент компанія є світовим лідером за місткістю контейнерного флоту, випереджаючи Maersk.
MSC також активно купує великі логістичні компанії на ключових регіональних ринках. І підкреслює інтерес у розвитку інтермодальних перевезень. Зокрема, Mediterranean Shipping Company разом з американською інвестиційною компанією BlackRock входять до консорціуму BlackRock Global Infrastructure Partners і Terminal Investment Limited, які намагаються придбати 80% у групі Hutchison Ports, включно з двома терміналами по обидва боки Панамського каналу. Крім того, MSC віднедавна має і більш близький зв'язок з Україною – компанія завершила придбання терміналів HHLA у порту Гамбург, що дозволило отримати також і контроль над "Контейнерним терміналом Одеса".
Читайте також Контейнерний трикутник: Чим цікава угода MSC та HHLA для України
MSC повідомляє, що з'єднує внутрішні вузли по всій Європі з ключовими портами за допомогою інтермодальної мережі. З використанням спеціальних і комерційних залізничних перевезень тощо.
Medlog, дочірня компанія MSC, позиціонує себе як одного з найбільших у світі операторів логістики та ланцюгів поставок. На сайті Medlog зазначено, що компанія "постійно інвестує у власні активи, такі як внутрішні логістичні платформи, склади, вантажні автомобілі, локомотиви та баржі".
Також зазначено, що Medlog має представництва у більш ніж 80 країнах і гарантує індивідуальні рішення з доставкою від дверей до дверей. Є дані, що щороку Medlog перевозить понад 7 млн TEU.
Medlog контролює ключову залізничну інфраструктуру, яка з'єднує основні порти Північно-Західної Європи, що охоплює Бельгію, Нідерланди, Німеччину та Австрію. Йдеться, зокрема, про щоденні рейси між портом Антверпен і чотирма пунктами призначення в Німеччині.
Восени минулого року стало відомо, що Medlog придбала британську Maritime Group, яка з автопарком у 1600 контейнеровозів і понад 30 поїздів, які обслуговують 41 термінал компанії, з'єднуючи ключові порти Великої Британії.
Нещодавно повідомлялося, що дочірня компанія MSC купує американського інтермодального провайдера. Йдеться про придбання контрольного пакету акцій інтермодального логістичного провайдера COFC Logistics.
MSC і MEDLOG працюють формально незалежно, але клієнти отримують по факту єдину інтермодальну послугу.
Що відомо про активи
Контейнерний термінал "Мостиська" на кордоні з Польщею розпочав роботу влітку 2022 року. Інвесторами проекту виступили"Лемтранс" та "Реіл Транс Інвестмент", партнерами з розвитку бізнесу з контейнерних перевезень - N'UNIT та "Левада-Карго".
Додатково в рамках проектубув побудований зерновий термінал, здатний перевантажувати 60 тис. тонн на місяць. У липні 2024 року контейнерний термінал відзначив другу річницю з моменту запуску. Окрім власне контейнерів, яких за цей час обробили понад 97 тис. TEU, було перевалено 472 тис. тонн зернових, наливних і генеральних вантажів.
N’UNIT – оператор контейнерних потягів. До повномасштабного вторгнення його мережа терміналів зв’язала центри споживання з найбільшим портом країни – "Південним". Власна і партнерська мережа компанії охопила 90% території України. Були запущені маршрути між портами Великої Одеси і Клайпедою та Гданськом.
ЦТС розповідав, зокрема, про спільний проект в організації контрейлерних перевезень "Контейнерного терміналу Мостиська", компанії N’UNIT та німецької Lion Group. Щомісячно це близько 120 напівпричепів у імпорті та стільки ж у експорті. Основні товари – це продукція автомобільної індустрії, яку ми відправляємо та отримуємо з Німеччини.
Повідомлялося, що Lion Group та N’UNIT, які забезпечують всю логістику, і є операторами цього потягу. "Контейнерний термінал Мостиська" здійснює вивантаження напівпричепів з потягу, та зворотне відвантаження на потяг, а також документальне оформлення. Термінал у Німеччині, який обробляє контрейлерні потяг, розташований у місті Форст і належить Lion Group.
Що відомо про плани
Гребенніков повідомив про плани спільно з транснаціональним партнером збудувати "ще кілька регіональних терміналів". "Вже провели підготовчі роботи з будівництва нових терміналів, буде більше спеціалізованих полегшених авто для доставки останньої милі, більше буферних складів", – розповів він.
При цьому пояснив це потребою України у диверсифікації логістичних шляхів і подальшому дотриманні директив Євросоюзу. Адже ЄС вимагає переведення вантажів на відстані понад 300 км з автомобільного транспорту на залізничний.
"Це хороше, мудре та перспективне рішення для розбудови нашої інфраструктури", – прокоментував у свою чергу ЦТС президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко. Раніше він вже відзначав прагнення MSC добре вибудувати відносини з експедиторами.
Співвласник ТІС Андрій Ставніцер зазначив, що те, що MSC, яка раніше не інвестувала в Україну, зробила це під час війни, означає, що глобальний гравець повірив в Україну.
"Для галузі, та й для всього українського бізнесу, це – потужний сигнал: з нами все гаразд, ми вміємо працювати в найскладніших умовах. У нас можна інвестувати великі гроші і будувати довгострокові плани", – написав він на своїй ФБ-сторінці.
"Це – логістика майбутнього, екологічна і швидка система доставки контейнерів "від дверей до дверей", яка прибирає з автомобільних трас важкі фури. Хто знає, можливо, декілька великих інвестиційних угод з великими інтернаціональними компаніями наблизить кінець війни", – зазначив він.
Читайте також Від ідеї і вагонів-платформ до контейнерного терміналу – шлях "Левада-Карго" за 10 років