З початку червня польські фермери (чи організації, що видають себе за фермерів) знову вдалися до блокування українського кордону. Так, на минулому тижні на пункті пропуску "Рава-Руська - Гребенне" протестувальники по той бік кордону не пропускали вантажний транспорт на виїзд з України. І такі проблеми на західному кордоні тривають вже не перший місяць.

На тлі війни Україна прискорено перелаштовує логістику на європейський напрямок. Західні сусіди вбачають в цьому свої ризики, а отже вітчизняний бізнес має бути постійно готовим до різних сценаріїв переорієнтації вантажопотоків. 

Головним робочим планом може стати диверсифікація. Бути гнучким та підлаштовуватись під обставини - це те, чому українці вчаться вже третій рік. Як варіант цієї гнучкості - можливість транспортувати автомобільні вантажі залізницею, як у разі гострої потреби, так і на постійній основі.

Перевезення автомобільних причепів на залізничних платформах активно використовує ЄС, керуючись політикою зменшення шкідливих викидів. В Україні цей ринок тільки формується.  

Певний досвід в організації контрейлерних перевезень вже є у "Укрзалізниці" (Ліски), що має в оперуванні 80 одиниць спеціалізованих платформ, а також термінали, обладнані спеціальною технікою для перевантаження. 

Крім того, в квітні 2024 року компанія Global Ocean Link у партнерстві з УЗ відправила перші пробні авто маршрутом Каунас-Київ з розвантаженням в Обухові. За словами СЕО Global Ocean Link Павла Линника, загалом було зроблено 4 кругорейси (імпорт + експорт), що склало сумарно приблизно 400 перевезень. 

"Головний чинник для подальшого розвитку - це системний підхід держави. З практики видно, що наразі держава може реалізовувати швидко проєкти, якщо має в цьому зацікавленість. Якщо говорити, про потенційне повернення дозволів на перевезення, сезонність перевезень, то державі може бути цікаво розвинути такий вид логістики, а бізнес буде ним користуватись, звикати до нього, адаптувати свій парк, навчати водіїв", - говорить співрозмовник ЦТС. 

Ще один гравець ринку - це спільний проєкт "Контейнерного терміналу Мостиська", компанії N’UNIT та німецької Lion Group. Завдяки цій синергії наразі вже курсують три регулярні контрейлерні потяги на тиждень.

ЦТС поговорив з очільником "Контейнерного терміналу Мостиська" Дмитром Кобзарем про переваги, складнощі та майбутнє контрейлерних перевезень. 


441495789_339284912514358_4047083380208811442_n

Як ви оцінюєте динаміку та розвиток контрейлерних перевезень в країні за останні пару років?

Контрейлерні перевезення в Україні почали тестувати ще до війни. Напівпричепи доставлялися поромом із Туреччини до України, далі вантажі транспортувалися до місцевих вантажовласників тягачами. Однак ця ініціатива, яка тривала близько півроку, припинилася з початком повномасштабної війни та закриттям морських шляхів.

Зараз ми говоримо про перевезення напівпричепів залізницею через західні переходи. Товари доставляються між Україною та країнами ЄС як в імпорті, так і в експорті. У минулому році таких перевезень ще взагалі не було, а в цьому - вже відправляємо регулярні потяги. Це свідчить про позитивну динаміку.

Чому ці перевезення стали затребуваними? 

Логістика постійно розвивається. Ми дивимось на кращі європейські приклади і рухаємось в напрямку Європи. Драйвери розвитку таких перевезень на Заході - прагнення до зменшення викидів, прогнозованість вартості перевезення, графіковість постачання. Вантажівка робить тільки коротке плече "last mile", а більшу частину маршруту напівпричіп перевозить залізниця. Це дуже розвинутий вид перевезень у ЄС. Україна поступово інтегрується в європейську логістичну систему, і контрейлери не є виключенням.

Окрім того, зараз в Україні ми маємо і свої чинники для розвитку саме контрейлерних перевезень. Зокрема, це проблеми з чергами вантажівок на західних кордонах, мобілізація водіїв, і як результат - хаотичне ціноутворення на автоперевезення.

Про які обсяги таких перевезень можемо говорити, які це країни та товари? 

На сьогодні, наш термінал обробляє щотижня три контрейлерні потяги. Щомісячно це близько 120 напівпричепів у імпорті та стільки ж у експорті. Основні товари - це продукція автомобільної індустрії, яку ми відправляємо та отримуємо з Німеччини. Але при наявності регулярного вантажопотоку відправлення можуть здійснюватися й у інші країни ЄС. У планах є також відправка зернових вантажів. Розуміємо, що ринок того потребує і ми обов'язково зробимо це. 

Читайте також Контейнеризація вантажопотоків: Яким був 2023 рік для ринку та як основні гравці оцінюють перспективи росту

В чому основні переваги таких перевезень? 

Є різні критерії ефективності логістики і це не лише про вартість перевезення. Важливими критеріями є графіковість поставок, швидкість, безпечність, тощо. Факторів багато. Контрейлерні перевезення мають всі переваги залізниці, і на відміну від автотранспорту, ці поїзди рухаються за графіком та цілодобово, не потребують водіїв, не мають ризиків ДТП, термін доставки до 7 днів, перетин кордону без затримок та без є-Черги, екологічність, стабільна ціна.

Хто ваші партнери у цьому проєкті? 

Основними партнерами у контрейлерних перевезеннях є компанія Lion Group та N’UNIT, які забезпечують всю логістику, і є операторами цього потягу. "Контейнерний термінал Мостиська" здійснює вивантаження напівпричепів з потягу, та зворотне відвантаження на потяг, а також документальне оформлення. Термінал у Німеччині, який обробляє контрейлерні потяг, розташований у місті Форст і належить Lion Group.

Чи є якісь технологічні складнощі в організації такого перевантажувального процесу? 

Як правило, для організації контрейлерних перевезень потрібні спеціалізовані напівпричепи, яких в Україні дуже мало. Ми використовуємо спеціалізовані платформи та системи, які дозволяють завантажити будь-які напівпричепи. Перевантаження здійснюється за допомогою двох власних річстакерів, оснащених спеціалізованими захватами - комбіспредерами. Це дозволяє нам виходити на ринок з повноцінною пропозицією.

Наскільки цей вид перевезень буде затребуваним для внутрішньої логістики

Будь-яке перевезення, що має відстань більше ніж 500-700 км, більш ефективно виконується за рахунок залізниці, у тому числі і фінансово. 

Сьогоднішній дефіцит водіїв, на жаль, може стати додатковим стимулом для бізнесу використовувати саме контрейлерні перевезення також і всередині країни. Тим більш важливо зазначити, що УЗ декларує зараз максимальне сприяння такому виду перевезень. 

Основним стримуючим фактором зараз є порівняння вантажовласниками лише ціни перевезення контрейлером чи автотранспортом, як єдиного критерію. Вартість автомобільної логістики дуже нестабільна. Порівнюючи, ситуативно сьогодні контрейлерне перевезення може виглядати дешевше, але ж через тиждень виглядати навпаки дорожче. Хоча насправді воно не змінюється. 

Залізничні перевезення більш стабільні в ціні та мають багато інших переваг, як я вже зазначив. Я вважаю, що умовою для розвитку контрейлерних перевезень є розуміння бізнесу, що окрім ситуативної переваги в ціні є і інші фактори, які надають бізнесу прогнозованості та зрештою компенсують цю різницю. Зокрема, це терміни доставки до 7 днів, можливість відправляти одразу великі партії - потягом можливо одразу транспортувати до 1000 т продукції.

Як тільки стане більше вантажовласників з таким підходом, ми будемо здатні надати необхідну кількість платформ, щоб цей вантаж поїхав у напівпричепах залізницею. Драйвером розвитку логістики, як завжди, є бізнес. 

Читайте також Плануємо придбати чи орендувати локомотиви для роботи в Польщі, – інтерв’ю з "Укрзалізницею"