Центр транспортних стратегій вже розповідав про особливості функціонування трамвайної мережі Конотопа то досвід цього міста в експлуатації трамваїв, отриманих з Польщі та Чехії. 

В травні в Києві було презентовано концепцію реконструкції Привокзальної площі м. Конотоп. Також передбачена стратегія модернізації трамвайної мережі цього міста. Автори ідеї вважають, що успішна реалізація цих проєктів може стати зразком післявоєнного відновлення подібних інфраструктурних об’єктів для інших малих міст України.

Спеціально для ЦТС про деталі реконструкції Привокзальної площі та трамвайної мережі Конотопа розповів Віктор Загреба, керівник ГО “Vision Zero”, яка об’єднала команду транспортних планувальників і урбаністів з цією метою.

Конотоп відомий як місце історичних подій – це Конотопська битва 1659 року, коли козаки спільно з кримськими татарами розгромили московське військо й прогнали його далеко за межі України. В транспортному світі Конотоп відомий як місто залізничників. Залізнична громада міста мріяла про трамвай та втілила цю мрію після Другої світової війни. Тоді керівникам міста не вдалося переконати Москву щодо цього проєкту, тому було вирішено створити трамвай як низову ініціативу. Активна громада сама здійснила планування й проєктування, самі знайшли матеріали, зібрали по різних містах вживані рейки, трамвайні вагони та тягову підстанцію. Інфраструктуру будували на міських толоках щовихідних, які стабільно тривали від весни до осені 1949 року. Вже до Різдва того ж року Конотопський трамвай почав працювати на лінії.

У 21 столітті Конотоп знов, як у 1659 році, дає відсіч північному окупанту. Як і після 1945-го, місто знов послаблене війною, однак налаштоване на майбутнє відродження та розвиток, й Конотопський трамвай є обов’язковою частиною цього розвитку. Місто має відновитися і стати краще, на принципах сталості, кліматичної стійкості, безбар’єрності, інтегрованого міського планування. Ці принципи офіційно затверджені у Стратегії розвитку Конотопської міської громади до 2030 року та в Програмі комплексного відновлення території Конотопської міської територіальної громади, й тепер місто зробило два потужні кроки далі, від теорії до практики – детальне планування двох стратегічних інфраструктурних проєктів.

Місто починається з Привокзальної площі

Зараз вокзальна площа Конотопа – типова для міст України. Це асфальтова ділянка розміром з футбольне поле, на якій облаштовано паркування автотранспорту, збоку – кіоски й магазинчики. Паркувальний майданчик має 70 безкоштовних паркомісць, однак ніколи не буває заповнений. На площі немає жодного дерева, колись наявний тут фонтан – лише в спогадах, а трамвайні та автобусні зупинки розташовані поодаль від вокзалу, їм бракує нормативних доступних платформ й накриттів. Площа не дружня до людей. Через усі ці причини місто прийняло рішення радикально змінити цей простір. 

"Площа перед вокзалом – це має бути маркер нашого міста, який показує, як ми розвиваємось. Це стартова точка, точка відліку: це якраз є двірцева площа, це є залізничний вокзал. Люди приїхали й вони одразу побачать доступність, зручний паркінг, продумана транспортна розв'язка: автобуси, трамваї, залізниця", – так пояснив суть проєкту міський голова Конотопа Артем Семеніхін під час презентації проєкту в Київській школі економіки 12 травня 2025 року.

Місто Конотоп спільно з командою урбаністів, транспортних планувальників та інженерів з Івано-Франківська, Львова та Києва, яку зібрала громадська організація “Vision Zero”, переосмислила Привокзальну площу й підготувала концепцію її реконструкції. Наступні стратегічні кроки – знайти фінансування, виготовити робочу проєктно-кошторисну документацію та реалізувати проєкт.

Під час партисипативних заходів у межах розробки концепції майбутньої площі мешканцями міста та представниками місцевого самоврядування було окреслено перелік ключових функцій, які мають бути враховані у планувальному рішенні:

  • створення безбар’єрного середовища, що забезпечить вільне та зручне пересування для всіх груп користувачів;
  • збільшення кількості озеленення, забезпечення тіні та природного покриву, адже сьогодні площа повністю вкрита асфальтом;
  • облаштування місць для відпочинку й короткочасного перебування — лавки, зони затінку, зручне освітлення;
  • переосмислення площі як зручного транспортного вузла з чітко організованими пересадками між трамваєм, автобусами, приватним транспортом і таксі;
  • наявність кафе, магазинів і сервісних закладів поблизу площі як важливого елемента комфортного міського простору;
  • створення інфраструктури для паркування автомобілів і велосипедів, з урахуванням потреб мешканців і гостей міста;
  • відновлення або сучасне трактування елементів, що мають символічне значення для громади, зокрема, колишнього фонтану перед вокзалом;
  • архітектурно-просторове акцентування ролі Конотопського трамвая як міського феномену та джерела ідентичності;
  • створення виразної фотозони – місця, яке буде асоціюватися з Конотопом і стане популярним для фотографування.

Львів як надихаючий приклад

Головним прикладом для проєкту є реконструйована Двірцева площа у Львові. На сьогодні вона є найкращим зразком міських площ перед вокзалами в Україні, що поєднують функцію “воріт міста”, транспортного хабу, якісного і безбар’єрного громадського простору, де головним користувачем площі стає не автомобіль, а людина. Як інші приклади успішних практик були розглянуті привокзальні площі міст Польщі та Чехії. Це країни, що також мають значну постсоціалістичну спадщину, але зробили стрибок у розвитку функціональної та зручної міської інфраструктури. До уваги бралися вокзальні площі малих і середніх міст як максимально релевантні для Конотопа, які окрім транспортної та пішохідної доступності поєднували в собі функції міського громадського центру – громадські простори, озеленення, заклади торгівлі, харчування і послуг, готелі та офіси тощо. Важливою також була наявність трамвая або тролейбуса на площі.

Територія перед Львівським вокзалом після реконструкції (фото - Baton)

Майбутня Привокзальна площа

Найперше, що передбачено рішеннями – посунути автостоянку на західну половину площі, стиснувши її приблизно удвічі, без суттєвого зменшення кількості місць для стоянки. Раніше на площі було 70 розмічених паркомісць, стане 58, в т.ч. 52 місця для приватних авто + 6 для таксі. Для уникнення дефіциту місць стоянка біля вокзалу має стати платною, з заїздом через шлагбаум. 

В просторі проїзду стоянки безпосередньо біля пішохідної зони перед вокзалом передбачена ділянка для зупинки для висадки пасажирів, в США це називають “Kiss & Ride”. Розміщення зони висадки прямо на проїзді не створить конфліктів на прилеглій території платної стоянки, однак стимулюватиме водіїв не затримуватися з висадкою пасажирів на потяг.

В середині алеї передбачене місце для фонтану, адже фонтан раніше існував на площі й громада хотіла б знов його бачити. Він має бути компактним, аби не перешкоджати руху пішоходів.

Інша половина площі, звільнена від автостоянки, перетворюється на транспортно-пересадковий вузол між різними видами громадського транспорту і мобільності загалом. Юрій Лозовенко, транспортний планувальник та автор нової концепції розповів: “На площі передбачено розворот та дві зупинки для приміських автобусів, адже зараз людям треба йти на автостанцію близько 700 м. Зупинки облаштовано великими павільйонами очікування та широкими посадковими майданчиками, щоб прибулі з потяга люди могли комфортно чекати на автобус. Автобуси можуть постояти 5-7 хв. на вокзалі, щоб пасажири могли зайти в автобус. Це не створить незручностей чи черг автобусів на зупинці, бо вона буде окремо від вулиці. Тут же передбачено стоянку таксі на шість авто, велосипедні стійки, в перспективі – пункт прокату велосипедів та електросамокатів. Адже Конотоп вже зараз – велосипедне місто, й для гостей міста велопрокат – органічний вибір”.

На східному краю площі з’явиться великий публічний простір з пішохідними зонами, озелененням, велодоріжкою від вул. Свободи до вокзалу.

Всередині розвороту приміських автобусів, між місцями стоянки таксі лишається вільний простір, який пропонується використати для розміщення ретро-трамвая з функцією фотозони та кав’ярні. Це стане своєрідною візитівкою міста, місцем зустрічей “на каву”, візуальним орієнтиром на площі та просто локальним магнітом. 

Зупинки трамвая передбачено облаштувати відповідно до нормативних розмірів та вимог доступності. Для цього передбачене певне зміщення осей трамвайних колій вглиб площі. Широкі посадкові платформи з висотою 25 см над верхом рейок дозволять зручне очікування та посадку-висадку пасажирів з трамвая. За умови придбання низькопідлогового рухомого складу (або переобладнання наявних вагонів вставками з низькою підлогою) трамвай як транспорт стане повністю безбар’єрним на площі.

Одразу поруч із трамвайними, передбачено зупинки міських автобусів. Одна в бік вул. Клубної залишається приблизно на тому самому місці, а в протилежний бік – переноситься з-за повороту Клубної на спільну платформу з трамвайною зупинкою, забезпечуючи пересадку між автобусом і трамваєм на одній платформі і так само – швидкий і зручний підхід до залізничного вокзалу.

Самі рішення пріоритизують сталу мобільність, заохочують людей менше користуватись автомобілями, а отже, зменшують майбутні викиди парникових газів й зменшують негативний вплив міста та країни на зміни клімату. Крім того, в дизайн площі закладено рішення, спрямовані на готовність до кліматичних змін, зокрема до екстремальних погодних явищ. “Застосування бруківки замість асфальту та велика кількість дерев та зелених поверхонь дозволить знизити температуру влітку й приймати та втримувати дощову воду під час злив”, – каже інженер-проєктувальник Артем Полюх. В проєкті передбачено висадку на площі перед вокзалом 27 нових дерев та близько 1600 квадратних метрів зеленого покриття – газонів, зелених дахів над зупинками транспорту та “екобруківки” на паркувальних місцях, які будуть мати водопоглинальні й охолоджуючі властивості.

В другій частині матеріалу, що буде опублікована невдовзі, читайте про плани оновлення трамвайної мережі Конотопу