Цього року Конотоп відзначатиме 75-річчя функціонування у місті трамвайної системи. Враховуючи масштаби населеного пункту, наявність тут відразу трьох трамвайних маршрутів можна назвати транспортною екзотикою. Не менш оригінальною була історія появи трамваю в Конотопі.

Після Другої світової війни містяни потребували стабільного транспортного сполучення, адже великі відстані доводилося долати пішки. Зупинилися на пропозиції будувати трамвайні лінії. Однак постало питання, де брати рейки, шпали, електричне обладнання, спеціалістів? Їх місто отримало від залізниці та від кількох міст, зокрема, Києва та Харкова.

"24 квітня 1949 року на суботник по підготовці траси майбутньої колії вийшло з інструментом 3 440 чоловік. Працювали 6 годин, грало 5 духових оркестрів. Результати виявилися чудовими. Два кілометри траси були готові для укладення матеріалів верхньої будови колії", - йдеться у спогадах одного з ініціаторів запуску трамвайного руху. І надалі роботи велися "методом народної будови". Згодом Рада Міністрів УРСР своєю постановою схвалила спорудження трамвайної системи в Конотопі та виділила на це 370 тисяч карбованців. До кінця 1949 роботи були завершені. Саме з того часу в місті і курсують трамваї. Це друге найменше українське місто, яке має трамваї (найменшим таким містом є Дружківка).

Один з перших трамваїв, переданих Конотопу з Києва

Перші два трамвайні вагон приїхали до Конотопа із Москви, до якої вони раніше потрапили із Німеччини. Тож, можна сказати, що від самого початку, хоча і опосередковано, конотопський трамвай був пов’язаний із європейськими вагонобудівниками. В 2019 році місто отримало 9 вживаних вагонів Tatra від Риги.

А минулого року ця традиція була продовжена - Варшавське трамвайне управління передало Конотопу відразу 23 вагони Konstal. Потім ще 25 трамваїв Tatra T6A5 прибуло з чеської Острави.

Тепер на балансі міста нараховується 56 трамвайних вагонів, які мають допомогти відновити та зміцнити трамвайне сполучення.

Утім для того, аби вживані європейські трамваї стали на вітчизняні колії потрібно докласти ще чимало зусиль.

Міський голова Конотопа Артем Семеніхін, який особисто долучався до переговорів про передачу трамваїв, нині тримає на контролі цей процес. ЦТС поговорив з мером про те, навіщо невеликому місту аж стільки вагонів, які ключові проблеми з випуском вагонів на лінії (особливо, в умовах війни) та чи є в планах розширення трамвайної мережі?

356658298_813278480154336_6889356838640548763_n

Артем Семеніхін в Остраві, яка передала українському місту 25 трамваїв 

Згідно довідкових даних, протяжність трамвайної системи Конотопа складає 28 км. Чи актуальні ці цифри? Яким нині є пасажиропотік міського трамваю?

Протяжність колій 27,5 км. Донедавна це була найменша транспортна трамвайна мережа в Європі. Маємо три діючих маршрути, але плануємо збільшити їх до п’яти. Зараз складно відповісти, який саме пасажиропотік обслуговує конотопський трамвай, бо населення мігрує. Можемо казати приблизно про чотири тисячі осіб, які наш трамвай перевозить щоденно. Майже 1200 із них - на платній основі. Проїзд у коштує 8 гривень для дорослого і 5 гривень для дитини. Решта - пільговики. Але в кращі часи пасажиропотік був суттєво більшим. Пасажирів помітно поменшало після повномасштабного вторгнення. 

Ви згадали про можливість запуску четвертого та п'ятого трамвайного маршрутів. Схоже й нині, попри війну, від таких намірів не відмовляєтеся. Які саме заходи плануєте виконати і в які терміни?

Плануємо зробити п’ять трамвайних ліній, які дозволять охопити також селище КВРЗ - район Порт та селище КВРЗ - район Житломасив. Також у намірах - повна реконструкція всієї трамвайної мережі. Йдеться про заміну рейок та шпал, основ трамвайної колії, а також про її розширення в тій частині, де є одноколійка. Займемося цим, тільки-но віднайдемо фінансовий ресурс і щойно дозволить безпекова ситуація. Така необхідність існує тому що є місця, де трамваям доводиться стояти і чекати, доки з кінцевої станції на зустріч проїде інший трамвай. Це спричиняє певну незручність у логістиці і призводить до втрати часу. На декількох дорогах плануємо прокласти ще дві колії, щоби трамваї не простоювали. Такий проект передбачає і облаштування автомобільних шляхів. Тобто трамвайна колія йтиме поруч із дорогою. Саме тут нам у пригоді й стануть польські трамваї Konstal. Вони вузенькі і їм буде зручно рухатися в такому потоці.

У намірах - повна реконструкція всієї трамвайної мережі. Йдеться про заміну рейок та шпал, основ трамвайної колії, а також про її розширення.

Конотопська трамвайна мережа складається з трьох маршрутів (скріншот з порталу Easyway)

Якщо говорити про поточну ситуацію, то які найболючіші місця конотопської трамвайної системи? 

Зношена інфраструктура. І, власне, саме трамвайне депо. Воно потребує реконструкції, адже розраховане на КТМ-5М3. Наші трамвайні підйомники налаштовані на роботу зі старими трамваями, а вагони Tatra Т6А5, наприклад, які до нас зараз приїхали, для цього вже не дуже підходять. Доводиться вдаватися до різних хитрощів, щоб підняти такий вагон. Нам доведеться повністю робити реконструкцію депо і встановлювати додаткові підйомники. Нещодавно ми закупили новий станок з ЧПУ (числовим програмним управлінням) для того, аби налагодити власне виробництво різних деталей та конструкцій. До цього у нас був старий станок, ще 50-х років виробництва. Він не давав тієї точності і швидкості, яка була необхідна для ремонту трамвайних вагонів. Тобто зараз ми поступово, по-трішечки розширюємо і оновлюємо ремонтну базу. 

Скільки трамваїв нині щоденно працює на маршрутах? 

Загалом, на маршрутах зараз працюють десять трамваїв. Саме стільки необхідно для мінімально-нормального руху. А для нормального руху потрібно десь близько 25-27 вагонів. 

Зношена інфрастуктура - ключова проблема трамвайної системи міста (фото - transphoto.org/Олег Рибальченко)

Торік Конотоп отримав 23 трамваї Konstal від Варшави, потім Острава заявила про передачу 25 вагонів Tatra. Критики питають, чи не забагато це для такого маленького міста? 

Це питання може видатися логічним для людини, яка абсолютно нічого не тямить у транспортній інфраструктурі. Для фахівців ця цифра є абсолютно нормальною з огляду на нашу транспортну мережу. Адже в європейській практиці експлуатації трамвайних вагонів ідуть так звані "спарки". Якщо простою мовою, то "голова" і "хвіст". Ті вагони, які нам передали і є такими - подвійними. У європейських вагонах "хвіст" не обладнаний центром керування. Тобто кабіна водія є необладнаною, вона практично пуста. І облаштовувати її сенсу немає, тому що це коштуватиме дорожче, ніж сам вагон. Можливо, ми будемо використовувати ці "хвости" після перемоги, коли люди до нас повернуться і відновиться пасажиропотік. Якась їх частина тоді може й курсуватиме.

Чи є плани використання частини вагонів як донорів деталей?

Так, решту вагонів ми будемо використовувати, як резервні, або навіть як донорські. Адже купувати запчастини - це дуже дорого. Те, що ми самі зможемо відновлювати, ми будемо відновлювати. Але є й специфічні деталі, які або неможливо полагодити в наших умовах, або це дуже дорого. Наприклад, редуктор. Або от в Konstal посередині кузова є специфічна нестандартна конструкція - якщо я не помиляюся, магнітний прискорювач. Бази, необхідної для такого ремонту в нашому місті немає. Доки деталь кудись доправлятимуть, доки лагодитимуть, вагон буде простоювати. Саме для того, щоби не було таких перерв у нормальному логістичному сполученні в нашому місті, ми й плануємо задіювати резервні вагони. Купувати нову деталь на старий вагон немає сенсу, тому й плануємо використовувати інші вагони як донори. Це стосується і скла, і сидінь, та інших деталей.

Трамваї Konstal під час обкатки

Скільки  трамваїв Konstal зараз уже на маршрутах? У чому заминка з іншими?

Нині на трамвайних маршрутах Конотопа діє шість одиниць трамваїв Konstal. Решту не виводимо, бо поки що не маємо коштів на їх переобладнання.

Чи вже отримав Контоп усі 25 вагонів Tatra Т6А5, які передала Острава? Якісь із них працюють вже на лініях? 

Уже отримали. Прекрасні вагони. В ідеальному технічному стані. Вони й справді круті. Але поки що ми не маємо технічного ресурсу, щоби їх переобладнати. Працюємо зараз над цим із Чеським посольством. Справа в тому, що раніше проводився тендер на доставку цих вагонів. У результаті торгів конкуруючих перевізників, нам вдалося зекономити майже 700 тисяч гривень. Ці гроші були грантовими від Уряду Чеської республіки й надавалися через дипломатичну місію в нашій країні. Тепер ми написали листа до Посла та Міністра закордонних справ Чехії з проханням залишити нам ці зекономлені кошти для того, щоб ми могли їх використати для переобладнання вагонів. Адже переобладнання одного трамваю Konstal, наприклад, коштує від 90 до 270 тисяч. Залежить від того, в якому місці це робити. Майже за 90 тисяч ми можемо переобладнати вагони самі на нашому транспортному підприємстві, але це займе дуже багато часу. Якщо це робити на спеціалізованому підприємстві, а воно в нас в місті є, то там цифра вийде трохи більша - до 270 тисяч. А от для переобладнання одного вагона Tatra потрібно буде близько півмільйона гривень. Можливо, трохи менше.

Ми плануємо, якщо ті 700 тис.грн, які ми зекономили на тендері, нам таки нададуть, додати ще свої 300 тис. грн і зробити два пробні вагони. Поки ми ще не почали цей процес. 

Переобладнання одного трамваю Konstal коштує 90-270 тис. грн... А для переобладнання одного вагона Tatra потрібно близько півмільйона гривень.

Що впливає на дорожче переобладнання Tatra під колію 1520 мм?

Ці Tatra унікальні. Якщо Konstal можна переобладнати, просто зробивши накладки на вісь, а точніше на ступицю, і виточити зі спеціальної сталі нові подовжені болти, щоб можна було прикрутити колесо, то в Tatra треба повністю переробляти вісь. Там трохи інша технічна особливість. Їхня унікальність ще й у тому, що в Остраві плюс подається рейками, а мінус - на тролей. А у нас же - плюс на тролеї, і мінус на рейках. Теоретично, ми розробили механізм, як цю технічну особливість налаштувати самостійно. Для нас це буде не особливо затратно. А от вісь переробляти - тут звісно тільки спеціалізоване підприємство. І ми плануємо не везти вагони, а знімати візки і відправляти їх для переобладнання. Але, знову ж таки, це впирається у необхідність мати хоч якийсь фінансовий ресурс.

Чи можна використати старі наявні візки для переобладнання європейських трамваїв?

Візки від наших старих вагонів для переобладнання Konstal і Tatra ми не використовуємо. Вагони, які нам передала Острава, наприклад, мають візки в ідеальному стані. Якщо брати наші вживані візки, то невідомо скільки вони ще прослужать. Ми не такі багаті, щоби йти таким шляхом.

Трамваї Tatra, передані Остравою

Повертаючись до інфраструктури, чи впливатиме її зношеність на довговічність експлуатації отриманих трамваїв?

Звичайно, буде певний вплив на підшипники та амортизатори. Але це не настільки критичний, щоби не експлуатувати отримані вагони.

Приклад Конотопа щодо безкоштовно отриманих трамваїв може бути корисним для інших українських міст. У чому ваш секрет і що можете порадити іншим міським головам - де шукати трамваї і на що звертати увагу? 

Можу порадити телефонувати мені. Я все розкажу в приватній розмові. Це титанічна праця, яка потребувала великих зусиль. Ми працювали і в форматі приватного спілкування, і під час офіційних зустрічей, і листувалися… Разом із командою ми проробили неймовірну роботу. Думаю, про це можна було би навіть книжку написати. У нас на це пішов десь рік, а то й півтори роки часу. Почалося все з того, що колеги в травні 2022 року промоніторили, що де списується в Європі і написали відповідні листи. Коли вже дізналися, що і де, тоді вже особисто я долучився до комунікації, а далі були технічні домовленості. У мене класна команда, якою я пишаюся. Без них я би не впорався. 

Які основні поточні проблеми розвитку міського транспорту можете назвати? 

Нам дуже потрібні автобуси. Можна, звісно, мріяти про розвиток електричного транспорту, але маємо такі реалії, в яких, можливо, доведеться зупиняти трамваї, щоби зекономити електроенергію в мережі. Тому добре, коли є автобуси на дизелі (Ніби на підтвердження цих слів мера, вже коли матеріал готувався до публікації, росіяни завдали ударів по енергетичних об'єктах Сумської області, у тому числі Конотопа. Через це 22 травня рух трамваїв у місті було призупинено. - ЦТС).

А якщо говорити про майбутнє, то ми плануємо будувати наші власні ТЕЦ. Маємо  розроблений проект сміттєвого полігону із сортувальними лініями і сміттєпереробкою з подальшою можливістю спалювати цей паливний елемент у наших котельнях для обігріву та для генерації електроенергії (у тому числі і для транспортної мережі). Також працюємо над тим, щоби залучити кошти для встановлення сонячних електростанцій. Частково вже реалізовано кілька проектів на цьому напрямку й працюємо далі, щоби хоч якусь частину електроенергії ми могли використовувати за рахунок сонця. Зокрема й для нашого транспортного управління, щоби ми могли економити на тарифі.

Читайте також Перспективний вид транспорту. Як працюють батарейні тролейбуси у Кременчуці

Конотопський трамвай, 2020 рік (фото - transphoto.org/Андрій Харьковий)