Днями віце-прем'єр-міністр з відновлення - міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба оголосив про те, що Україна зможе розпочати будівництво залізниці європейського стандарту від станції Мостиська ІІ до Скнилова. На це від Єврокомісії отримано грантові 73,5 млн євро. За кілька місяців до того, у вересні, завершилося будівництво євроколії на ділянці Ужгород-Чоп. Загальна вартість цього проекту склала 1,3 млрд грн, з яких 50% профінансовано з фонду ЄС Connecting Europe Facility (CEF) та 50% - за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку.
Це гучні і помітні проекти, які реалізовуються на тлі повідомлень про критичне фінансове становище "Укрзалізниці", постійного руйнування інфраструктури внаслідок ворожих обстрілів, скорочення вантажних перевезень, браку грошей на субсидування пасажирського сектору. Тож, фінансова підтримка з боку міжнародних організацій в цій критичній сфері точно не зайва.
В даній публікації ЦТС наводить консолідовану інформацію про те, які проекти реалізовувалися "Укрзалізницею" спільно з МФО, починаючи з 2022 року, цитуючи виступ директора офісу міжнародних проектів АТ УЗ Володимира Шемаєва на конференції "Виробництво, експлуатація та ремонт рухомого складу".
Світовий банк
Із самого початку війни всі голови правління УЗ ставили основну задачу - максимізувати співпрацю із зовнішніми структурами для того, щоб структурувати "довгі дешеві гроші", так звані кредитні. Бажано, щоб вони доповнювалися грантовим компонентом, чи міжнародною технічною допомогою.
Серед наших перших проектів була угода зі Світовим банком (МБРР), у тому числі, з організацією UNOPS. Ми спільно структурували угоду на грантове фінансування 200 платформ для нашої філії "Ліски", яка є основним оператором рухомого складу. Коли порти були заблоковані і аграрії сказали, що будуть вивозити зерно в контейнерах, для цього були потрібні платформи і контейнери. У 2024 році, трохи з часовим лагом, було поставлено 200 фітингових платформ для перевезення зернових, гуманітарних та інших вантажів. Нині вони успішно оперують всередині країни, і за кордоном, у тому числі.
У рамках співпраці зі Світовим банком (Траст фонд URTF ) урядом отримано грант у розмірі 24,9 млн доларів США. На постачання платформ пішло 15 млн доларів.
Разом із цим проектом, спільно з UNOPS ми закупили також 89 одиниць обладнання для відновлення мостів та інженерних споруд. Це і колісна техніка, і інші засоби виробництва, які використовуються нашою профільною філією для того, щоб невідкладно лагодити пошкодження інфраструктури. У більш довгостроковому контексті це дозволить нам мати достатньо техніки для демонтажу, монтажу тощо.
Європейський інвестиційний банк
Колись ми мріяли побудувати електрифіковану лінію до Джанкоя. Потім - до Миколаєва. У 2022 році порти Миколаєва були заблоковані, й зараз залишаються таким. Тож, було прийнято рішення репрофілювати кошти позики Європейського інвестиційного банку для невідкладних потреб.
І серед таких невідкладних потреб ми бачили закупівлю рейок. Адже очевидно, що Маріуполь надалі залишиться заблокованим. Також ці гроші пішли на закупівлю деяких видів рухомого складу. Так, наприкінці 2023 року був реалізований проект, який дозволив нам отримати 115 цистерн європейського виробництва для колії 1435 мм. І вже зараз деякі учасники ринку, наприклад, у Польщі, дивляться на УЗ трішки скоса: що ми наростили частку перевезення нафтопродуктів, особливо з країн Балтії в Україну. Але йдеться все ж таки про можливість передусім для наших компаній паливно-енергетичного комплексу закуповувати та імпортувати ресурси в Україну.
Другий компонент цього проекту - це знову ж таки фітингові платформи. У 2023-2024 роках ми вийшли на ринок спільно з Європейським інвестиційним банком і це був конкурентний тендер. Не називатиму підприємства, але ці платформи були збудовані на Дніпропетровщині. Передано 252 одиниці рухомого складу до філії "Ліски" для перевезення контейнерних вантажів. Тобто платформи в нас вже є. Тепер треба подивитися на контейнери. Звичайні, 40-ка чи 20-футові, в учасників нашого ринку є. Зараз філія "Ліски" каже, що потрібні танк-контейнери та рефконтейнери. Найближчі місяць-два очікуємо, що в системі Prozorro за кошти цієї позики будуть відповідні оголошення про закупівлю на постачання 80 танк- і 50 рефконтейнерів. Це можливість, яка скоро відкриється. Гроші - точно є.
ЄБРР
Ще один приклад співробітництва з міжнародною фінансовою організацією. У 2023 році в локомотивному господарстві виникла ідея про те, щоб частково заміщувати всім відомі надійні потужні ЧМЕ3, які здійснюють маневрові операції з одним локомотивом чи двома вагонами, використовуючи для цього потужні дизельні двигуни. Їх вирішили замінити на так звані "тесли на залізничному ходу". Це фактично електричний маневровий тягач, який живиться від акумулятора. Перші два такі тягачі вже прибули в Україну і експлуатуються в депо. Такої техніки в рамках первинного пілотного проекту передбачається до десяти одиниць. Ми очікуємо на їх постачання до середини наступного року. Далі будемо дивитися - чи потрібно таку програму масштабувати. Можливо, вона пошириться і на пасажирські господарства. Такому малюку вага пасажирського поїзда точно під силу. Вони вже успішно виконують маневрові операції у депо з нульовими викидами СО2.
USAID
Цей проект уже закрито, але УЗ скористалася можливістю такої співпраці, за що ми відкрито були вдячні і тоді, і зараз. Йдеться не зовсім про рухомий склад. Але було таке, що під час блокування портів, в місцях скупчення на залізничних прикордонних переходах бракувало домкратів і пунктів перестановки. Тоді спільно з вітчизняними виробникам було виготовлено і поставлено додаткові позиції такого обладнання. На Вадул-Сірет і на Мостиську ІІ протягом 2024-2025 років у рамках проекту міжнародної технічної допомоги між DAI Global LLC та АТ "Укрзалізниця", що фінансувався Агентством США з міжнародного розвитку, поставлено 32 одиниці домкратів. Завдяки цьому було забезпечено безперебійну роботу пунктів перестановки вагонів, зменшено ризик простою рухомого складу, підвищено ефективність технічного процесу. Вантажопотік тоді посилився. І сподіваємося, що зараз потужностей, які є в УЗ, достатньо.
Гуманітарні проекти
У 2022 році ми спілкувалися з представниками благодійної організації "Лікарі без кордонів". Фахівці з Бельгії та Нової Зеландії приїхали, щоб допомогти українцям і УЗ зробити перший медичний поїзд із такою начинкою, якої раніше не було - із окремими дизельним вагоном, з дизельним генератором Wilson і концентраторами кисню, з обладнаними палатами. Зараз він використовується не цією організацією, але в загальній системі медичних і санітарних перевезень. Це був досвід, який вивчають інші країни Європи і Японія. Співпраця з міжнародними інженерами нам точно пішла на користь.
У співпраці з фондом Говарда Баффета у 2023 році організовано також поїзд-кухню для реагування на гуманітарні кризи в районах, які зазнали серйозних пошкоджень логістичних та енергетичних мереж через військові дії. Він може працювати автономно протягом 5-7 днів. Протягом цього часу можна приготувати до 70 тисяч порцій.
Перспективи
До кінця поточного року маємо вийти з офіційною комунікацією щодо міжнародного тендеру за кошти МФО на постачання вантажних електровозів подвійного струму.
Уряд України звернувся офіційно до корейської сторони щодо надання пільгового концесійного кредиту на 25-40 років щодо закупівлі 20 нових одиниць рухомого складу типу Інтерсіті+. Немає сенсу називати виробника, але УЗ має план застосувати певні критерії з локалізації такого виробництва із залученням українських виробників.
Також два перспективних напрямки - техніка для будівництва та обслуговування колій 1435 мм. Нам потрібно формувати новий парк таких машин. І також рухомий склад під пасажирські і вантажні перевезення.
На тлі того, як посилюються обстріли на об’єктах УЗ, ми зараз вивчаємо ринок тепловозів, які є в Україні та в країнах дружнього ближнього зарубіжжя. Для того, щоб оцінити і подивитися на ці тепловози разом із донорами, нашими міжнародними партнерами, щоб потенційно формувати додатковий резервний парк тепловозів.
Зараз портфель офісу міжнародних проектів "Укрзалізниці" перевищує 1 млрд євро. Вони стосуються і електровозів, і газової генерації, і рухомого складу. До 37% на певних проектах вдається залучати грантову складову. Наприклад, у тому проекті, що має бути оголошений до кінця року, і який стосується вантажних електровозів, 37 % - це грант. Завдяки цьому, фактична вартість проекту є більш прийнятною для України.
Але ми будемо намагатися збільшувати цей показник. Все, що стосується "пасажирки", може реалізовуватися тільки за гранти - або від держави, або від європейців; інфраструктури - 50 % європейці і 50 % бюджет. У вантажний рухомий склад можна вкладати власні та кредитні кошти - воно окупиться через 10-12 років, термін служби локомотивів може бути 40 років, а наші локомотивщики показали, що і 60, і більше.
Читайте також Розбудова залізничної мережі України: перспективні проекти
