Евелін Палла стала першою жінкою, яка очолила Deutsche Bahn. До того, як обійняти посаду генерального директора найбільшого залізничного оператора Німеччини, вона очолювала напрямок регіонального транспорту в концерні - DB Regio. Але й до цього призначення Палла йшла доволі насиченим професійним шляхом.

ЦТС розповідає про нову очільницю Deutsche Bahn та основні виклики, перед якими вона опинилася в доволі непростий для німецької залізниці час.

Із кабіни машиніста поїзда до штурвалу Deutsche Bahn 

Народилася Палла в 1973 році в Південному Тіролі в Італії. Вивчала економіку у Відні та Кельні, спеціалізуючись на контролінгу та бухгалтерському обліку. А свою кар'єру розпочала в 1997 році в компанії, яка була найбільшим виробником напівпровідників у Німеччині - Infineon Technologies AG. У 2003-му - приєдналася до німецької транснаціональної компанії, що займається енергетикою - E.ON AG. Працювала в Мюнхені, Кельні та Мілані, а в 2011 році її шлях вперше привів до залізниць - вона почала працювати в ÖBB, Австрійських федеральних залізницях, у Відні. У 2015 році її було призначено членом правління з регіонального транспорту ÖBB Personenverkehr AG та головою наглядової ради ÖBB Postbus AG.

За п’ять років австрійські залізниці вона змінила на німецькі, розпочавши роботу в Deutsche Bahn Палла в лютому 2019 року. І до липня 2022-го обіймала посаду фінансового директора DB Fernverkehr AG. Саме тоді її було призначено членом правління DB з регіонального транспорту.

Палла одружена і має трьох дітей. Проте, ні сімейне навантаження, ні відповідальний напрямок діяльності не завадили їй зробити те, чого не робив жоден чоловік з нинішнього керівництва німецького залізничного концерну - нинішня очільниця DB склала іспит на машиніста і вміє власноруч керувати поїздом. За словами самої Палли, вона хотіла відчути, як це - сидіти за кермом локомотива, і краще зрозуміти роботу підлеглих.

Майже рік тому видання Schwäbischen публікувало репортаж з кабіни машиніста поїзда, який вела Евелін Палла. "Тема прав на водіння поїзда зачарувала мене з тих пір, як я почала працювати на залізниці, - розповіла вона тоді. - Я хотіла знати, як це - бути в кабіні машиніста. А також зрозуміти, що наші співробітники роблять щодня і що робить наш бізнес".

Таким чином представниця правління DB стала однією з майже 20 000 залізничників, які керують поїздами в Німеччині. Частка жінок на цій посаді на середину 2024 року становила 5,3%.

Зауважимо втім, що свої права машиніста Палла здобувала у форматі неповного робочого дня. Це досить нетипово для залізниці, але було пов’язано з тим, що взяти дванадцять місяців відпустки, обіймаючи посаду у виконавчій раді компанії, було неможливо. "Це з'їло вечори та вихідні. Але мені дуже сподобалося це робити", - говорить жінка. Серед колег по раді директорів на той час Палла була єдиною, хто мав права машиніста.

Операція "Трансформація"

Під час офіційного представлення Евелін Палли на посаді генерального директора Deutsche Bahn голова наглядової ради Вернер Гатцер сказав: "Завдяки своїм видатним операційним та стратегічним навичкам, Евелін Палла довела свою здатність успішно завершувати трансформаційні проекти за час роботи у провідних європейських корпораціях та, зокрема, в Deutsche Bahn, до якої вона приєдналася у 2019 році. Вона керувала бізнес-підрозділом DB Regio AG в більш і менш успішні часи разом з багатьма залученими людьми, і не в останню чергу співробітниками, які щодня обслуговують мільйони клієнтів".

Вернер Гатцер висловив упевненість в тому, що DB зможе успішно розпочати новий етап. Водночас, завдання цього етапу надскладні: модернізація інфраструктури та рухомого складу, підвищення пунктуальності транспорту, оптимізація витрат та прозоре фінансове управління, відновлення довіри пасажирів та іміджу компанії, тісна співпраця з федеральним урядом та місцевими органами влади у реалізації проектів модернізації.

Із огляду на поточну ситуацію, досягнути успіху новій очільниці Deutsche Bahn буде непросто. Становище німецької державної залізничної компанії нині називають катастрофічним. Перше півріччя 2025 року Deutsche Bahn завершила зі збитками у розмірі 760 мільйонів євро. Борг за той самий період становив 22 мільярди євро, і він був би значно вищим, якби Deutsche Bahn не продала свою дочірню компанію з вантажних перевезень DB Schenker за 14,3 мільярда євро.

Повернення до німецької пунктуальності

Нещодавно міністр транспорту Німеччини Патрік Шнідер розкритикував попереднє керівництво Deutsche Bahn, зазначивши, що бажання досягти пунктуальності у 75-80% поїздів до 2027 року було абсолютно нереальним.

Реальність говорить про те, що понад третина поїздів далекого сполучення в Німеччині нині прибувають із запізненнями. За підсумками 2024 року, лише 62,5% поїздів прибуло вчасно, що стало історично найнижчим показником.

Поїзд у Німеччині вважають пунктуальним, якщо він запізнюється менш ніж на шість хвилин. Повністю скасовані рейси трапляються так само часто, як і поїзди, які не доїжджають до своєї кінцевої зупинки. А під час страйків або через складні погодні умови проблеми подвоюються. У 2024 році DB довелося виплатити своїм пасажирам майже 200 мільйонів євро компенсації. І це майже на 70 мільйонів євро більше, ніж роком раніше.

Тож, покращення показників пунктуальності буде одним із ключових маркерів успішності роботи Евелін Палла на посаді. А досягти цього можна лише, провівши колосальну роботу з модернізації залізничної інфраструктури.

Розширити 40 ключових маршрутів

Нині мережа Deutsche Bahn налічує майже 33,5 тис. км колій. Як державна компанія, вона залежить від фінансових субсидій федерального уряду. Однак протягом десятиліть уряд інвестував занадто мало в інфраструктуру внаслідок чого мережа експлуатувалася до межі зносу (принаймні, так це кваліфікують в Німеччині).

Наприклад, колії та контактні лінії електропередачі на 40 ділянках загальною протяжністю понад 4 тис. км, як вважають німці, настільки зношені, що там просто необхідно все демонтувати, а потім заново прокладати й оснащувати.

Навесні 2025 року йшлося про те, що урядом ФРН передбачаються дотації на оновлення залізничної інфраструктури на рівні майже 27 мільярдів євро із розрахунку до 2027 року. Але вже восени цього року стало зрозуміло, що цього замало.

Щоби покращити ситуацію, концерн Deutsche Bahn планує проводити роботи з модернізації інфраструктури і капітального оновлення та розширення пропускної здатності понад 40 ключових маршрутів до 2036 року.

Для пасажирів це означає, що їм доведеться ще довше жити зі старою мережею та спричиненими нею затримками. Оскільки усі роботи будуть консолідовані, а деякі лінії будуть повністю закриті на місяці.

Асоціація вантажних залізниць схвалила продовження терміну ремонтів до 2036 року, заявивши, що це дозволить в перспективі краще планувати та зменшити навантаження на вантажні перевезення. Хоча спочатку експедитори побоювалися тривалих об'їздів та затримок.

Нині в Німеччині готові витратити на модернізацію та розвиток залізничної інфраструктури майже 150 млрд євро. 80 млрд євро з цієї суми буде спрямовано на ремонт і оновлення існуючої мережі. Те, що залишиться - призначено для будівництва нових маршрутів, розширення станцій і підвищення пропускної спроможності.

Уряд в поміч

Аудитори роботи Deutsche Bahn зауважують, що свою роль у налагодженні якісної роботи залізниці має відіграти і федеральний уряд - він повинен поставити чіткі цілі, встановити конкретні кроки та терміни, а також відповідно скоригувати структуру компанії. Це єдиний спосіб для німецької залізниці покращитися в довгостроковій перспективі.

На думку експертів, збільшення виділених коштів без структурних реформ та змін в організації концерну не вирішить проблеми перевантаженої залізничної інфраструктури. Крім структурних реформ та реорганізації, DB необхідне довгострокове планування та політична визначеність, вважають вони. 

Менше монополії

Ще одне питання, з яким доведеться визначитися DB на чолі з Евелін Паллою, це майже монопольне домінування компанії в пасажирських перевезеннях у далекому сполученні. Досвід Іспанії та Італії показує: конкуренція знижує ціни та підвищує якість, зауважують експерти. Але перевантажена німецька мережа майже не залишає місця для нових постачальників послуг. І з цим питанням потрібно буде визначатися.

Понад 30 тис. км мережі - це дуже багато. Але всі потяги користуються одними й тими ж коліями. Зі збільшенням обсягу перевезень система досягає своїх меж. Тож, чи повинні потяги їхати в маленькі міста, чи краще будувати нові швидкісні траси – із цим федеральному уряду теж доведеться визначатися вже з новою очільницею DB.

Зробити залізницю кращою

У своєму дописі на LinkedIn Евелін Палла наголосила, що разом з усіма залізничниками хоче започаткувати нову еру - сміливу, рішучу та сповнену енергії. "Наша мета чітка: ми зробимо залізницю кращою", - наголосила вона. Для досягнення цієї мети нова гендиректорка визначила такі ключові підходи:

- більше зосередження на основному бізнесі - залізниці;

- менше бюрократії - більше людей, які виконують завдання;

- чіткіші рішення, швидше впровадження, більш окреслені структури.

"Я з вдячністю згадую понад три роки насиченої роботи в DB Regio: компанії з прагматизмом, здоровим глуздом і величезною душею. Численні зустрічі в майстернях, на об'єктах, у кабіні водія, в автобусі та в штаб-квартирі сформували мене - і я з нетерпінням чекаю на продовження співпраці з DB Regio", - каже Палла.

Та чи вистачить її запалу для здійснення всіх тих структурних змін, яких нині дійсно потребує Deutsche Bahn, покаже лише час.

Читайте також ТОП-5 завдань для оновленої наглядової ради "Укрзалізниці"