Внаслідок чергової атаки росії на порт Ізмаїл, яка сталася 17 листопада, загорівся танкер-газовоз та було пошкоджено ще одне судно, а також три баржі та два понтони.

Російські дрони пошкодили у порту Ізмаїлу танкер ORINDA під прапором Туреччини, – оператором танкера Orinda 2002 року, за повідомленнями турецьких ЗМІ, є компанія BMA Denizcilik. 

З танкеру саме розвантажували скраплений газ, і на момент удару на судні залишалася більша частина вантажу – близько трьох тисяч тонн. Екіпаж газовозу не постраждав, але масштабну пожежу рятувальники гасили до наступного дня. 

У Військово-морських силах зауважили, що капітан турецького судна перед ударом росіян не виконав інструкції – він проігнорував попередження про необхідність відійти від причалу.

"На жаль, не всі капітани виконують вказівки, які лунають щодо безпеки. Коли лунало попередження про необхідність покинути безпосередньо причальний фронт, конкретно в цьому випадку, воно було банально проігноровано", – заявив речник ВМС ЗСУ Дмитро Плетенчук.

За його словами, так само попередження проігнорували й капітани ще двох суден, які постраждали під час цього удару. "Решта суден виконали вказівки і відійшли і ніяких пошкоджень не отримали", – розповів він в етері "Ми – Україна".

Палкий російський привіт туркам

Керівник Моніторингової групи "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" Андрій Клименко переконаний, що ворог атакував газовоз саме турецького власника, щоб передати "послання" Туреччині. 

"Турецькі судна забезпечують 40% перевезень Українським морським коридором", – пояснив він у Facebook.

Тож задача – відлякати судновласників, які забезпечують доставку вантажів до українських портів.

За десять місяців 2025 року до українських морських портів Великої Одеси прибуло 2103 торгових судна. В середньому за місяць це – 210 рейсів, підрахувала Моніторингова група. Причому в жовтні, незважаючи на мало не щоденні атаки ракет і БПЛА, був рекордний показник з початку року – 266 суден.

Клименко наголошує, що сучасні розвідувальні засоби дають високий рівень деталізації. До того ж не всі судновласники "призвичаїлися" на Дунаї вимикати передавачі сигналів AIS.

Тож росіяни не могли не знати при плануванні атаки на Ізмаїльський порт, що там перебуває турецький танкер-газовоз, тобто судно з підвищеним рівнем небезпеки, говорить експерт.

"У Москві вирішили в притаманному їй стилі "передати привіт" Туреччині – "не треба ходити в українські порти, бо це підтримує бюджет України, а саме ту його частину, яка йде на фінансування війни з рф", – припускає Клименко.

На тлі удару по газовозу у Ізмаїлі турецькі медіа нагадують, що це не перше турецьке судно, яке постраждало внаслідок війни в Україні.

"З початку російсько-української війни кілька комерційних суден під турецьким прапором або у турецькій власності в Чорному морі були пошкоджені внаслідок ударів, пов'язаних з конфліктом", – пише Turkiye Today. 

Москва вирішила натиснути на газ?

У той же час британське видання The Independent  звертає увагу, що росіяни поцілили танкер-газовоз всього через день після того, як український президент відвідав Грецію, щоб домовитися про постачання американського скрапленого природного газу до Одеси трубопроводами з північного грецького порту Александруполіс.

16 листопада державні компанії DEPA Commercial і "Нафтогаз" підписали лист про наміри щодо постачання природного газу на український ринок у зимовий період з грудня 2025 року по березень 2026 року.

Маршрут пропонують оператори газотранспортних систем Греції, Болгарії, Румунії, Молдови та України.

"Угода переносить додаткові обсяги природного газу з наземного транспорту на морський, підтримуючи трансатлантичний попит на СПГ і частково поглинаючи частину зростаючого видобутку природного газу в США", – зазначає  Нікос Тагуліс, старший аналітик Intermodal.

Тим часом спеціалізований сайт Enkorr.ua пише, що обстріли Одещини в ніч проти 17 листопада "стали додатковим поштовхом для росту газових цін".

Це не єдиний фактор, який вплинув на зростання цін, але, тим не менш, важливий. "З одного боку, компанії почали шукати заміщення втраченого ресурсу, з другого – страхуватися на випадок нових форс-мажорних ситуацій", – говориться у публікації.

Згідно з моніторингом Консалтингової групи "А-95", за тиждень з 12 по 19 листопада середня ціна на LPG за умови доставки FCA зросла на 450 грн/т, до 55 170 грн/т. 

Як відомо,  під час війни українські військові не допускають небезпечні вантажі до морських портів Великої Одеси. Пальне переорієнтували на дунайські порти, і за умов війни стала звичайною практика перевантажувати пальне безпосередньо на бензовози, навіть не зберігаючи його у резервуарах.

Тобто, тероризуючи дунайські порти, ворог намагається погіршити забезпечення України бензином, паливом та газом, оскільки це важливий канал постачання саме для паливного ринку.

Нагадаємо, що 20 серпня від  атаки ударних БпЛА в Ізмаїлі вже постраждав портовий нафтовий термінал. Також тоді ударною хвилею було пошкоджено танкер-хімовоз Excellion під прапором Панами.