Цей рік не залишив сумнівів ні для кого, що єдиний можливий напрямок для розвитку країни - західний. Тому сьогодні транспортна мережа України знаходиться на шляху перебудови та інтеграції з європейською. Одне з основних завдань для цього - підвищити рівень контейнеризації вантажів, оскільки саме цей тип перевезень вважається більш традиційним для ЄС. 

На прикладі десятирічної історії "Левада-Карго" розповідаємо, як розвивався ринок залізничних контейнерних перевезень в Україні, та як від невеликого оператора компанія дійшла до управління одним з найбільших в Україні контейнерних терміналів.  

Як все починалося

"Левада-Карго" почала працювати в контейнерному бізнесі ще у 2012 році. "Весь цей час ми споглядали за європейським ринком. Бачили, як у цьому напрямку розвиваються Польща, Німеччина та інші країни, тому розуміли, що трансформація логістичних ланцюгів в Україні також неминуча", - згадує Володимир Деменко, керівник компанії. 

У той час перші позиції у торговельному балансі для України посідали країни пострадянського простору. Історично і вся транспортна мережа була заточена під роботу зі східними сусідами - ми працювали з напіввагонами, зерновозами, критими вагонами. Але вже за два роки, після окупації росією частини Донбасу та анексії Криму, бізнес почне стрімко втрачати звичні ринки збуту та шукати альтернативу. Нею стануть країни Європейського Союзу та Азії. Проте, звичний спосіб отримання вантажів для них - контейнер. Про це говорять цифри: у Німеччині та Нідерландах рівень контейнеризації 55%, в Китаї - 70%. 

Основна причина, за словами Володимира Деменка, в тому, що контейнер - це уніфікована тара, в якій можна перевозити 99% видів вантажів, починаючи від газів та закінчуючи вугіллям, рідинами, та іншими товарами. "Китай - великий виробник різних видів вантажів і це дає можливість уніфікувати перевезення. Те саме і в Європі. Альтернативи постачати до цих країн у звичних нам зерновозах чи напіввагонах - немає, тому необхідно адаптувати нашу інфраструктуру під ці запити", - розмірковує Деменко. 

Володимир Деменко

Подолати кризу 

2014-2015 роки стали для ринку кризовими - обсяги контейнерів, як у портах, так і на залізниці значно скоротилися. У той час і виникла ідея будівництва мережі контейнерних терміналів по всій країні. В цьому вбачався потенціал та можливість об'єднання двох ринків для доставки вантажів - українського та європейського. Однак, для будівництва терміналів наповнення їх платформами та контейнерами потрібно багато коштів. "Нам потрібен був стратегічний інвестор", - говорить СЕО "Левада-Карго". 

В наступні роки ринок почне поступово оживати, що видно по цифрам. У 2018 році показники вийшли на новий історичний максимум за 10 років. Тоді обсяг перевантаження контейнерів у портах склав 846,5 тис. TEU, а "Укрзалізниця" перевезла 334, 9 тис. TEU. В "Укрзалізниці" відзначали, що ринок контейнерних перевезень в Україні має колосальні можливості і першочергове завдання для компанії - створювати нові сервіси для клієнтів та партнерів для реалізації цих можливостей. 

Але гравцям ринку тоді було не просто розвиватись. Традиційна проблема зі швидкістю руху поїздів, непередбачувана і не завжди логічна тарифікація та ін. Попри це, "Левада-Карго" продовжувала пропонувати вантажовідправником нові опції. Однією з таких стала розробка 30-ти футового контейнера, який в першу чергу був відповіддю на нестачу зерновозів. Крім того, всі ці роки компанія продовжувала інвестувати у парк та платформи і на сьогодні має в оперуванні приблизно 700 платформ і більше 1000 контейнерів для перевезення різних видів продукції. 

Контейнери власної розробки компанії

Нова історія 

Можливість реалізувати задуманий ще у 2014-2015 роки проект з'явився лише у 2020 році, коли компанія стала частиною "Лемтранс". 

"Це придбання дозволить компанії запропонувати вантажовідправникам нові комплексні рішення та отримати додаткові конкурентні переваги для подальшого розвитку. Тенденції ринку говорять про необхідність розширення можливостей транзиту, і "Левада-Карго" у складі нашої компанії допоможе нам зміцнитися в цьому напрямку, за її допомогою плануємо оперувати контейнерними терміналами та розвивати їх", - говорив тоді голова "Лемтрансу" Володимир Мезенцев. 

Для будівництва терміналу був обраний майданчик недалеко від кордону з Польщею. Контейнерний термінал "Мостиська" важко назвати звичним сухопутним терміналом, оскільки його площа у кілька разів більша за звичний - 36,5 га. В лютому цього року Володимир Деменко розказував про деталі проекту: "На першому етапі ми матимемо можливість перевантажувати 100 тис. TEU на рік. Інвестиції вже становили 12 млн дол. США. На другому етапі ми плануємо збудувати складські потужності. На третьому - збільшити пропускну спроможність ще на 200 тис. TEU. У результаті хочемо досягти обсягів у 300 тис. TEU на рік". 

На тому етапі по терміналу вже була прокладена широка та європейська колії, було придбано сучасне обладнання для роботи з різними видами контейнерів. "Він буде запущений навесні 2022 року", - сказав Деменко за кілька днів до початку війни. 

На контейнерному терміналі "Мостиська"

Рік війни 

Через початок війни відкриття було відтерміновано. Тим не менш точно було зрозуміло, що проект як ніколи вчасний для ринку - закриття портів призвело до зміни звичних логістичних ланцюгів і більшість вантажу пішла саме на західні прикордонні переходи. 

В перші тижні війни компанія зосередила сили на волонтерській діяльності. Разом з ЄБА та "Укрзалізницею" було створено проект Railway Helps Ukraine - організовано доставку гуманітарної допомоги цивільному населенню з країни Європи. 

"У ситуації, коли логістичні ланцюжки порушені, дуже важливо було не опускати руки, а продовжувати шукати способи допомогти", -  згадує Деменко.

Завершити будівництво і запустити контейнерний термінал "Мостиська" компанії разом з партнерами вдалось влітку. "Зараз є можливість приймати регулярні поїзди по європейській та українській колії. Нині завантаження терміналу сягає 65%. Також ми адаптувалися до потреб та добудували зерновий термінал, який може перевантажувати 60 тис. т зерна на місяць. Крім того, працюємо з біг-бегами та наливними вантажами", - зазначили в компанії.

Танк-контейнери

В сьогоднішній ситуації - розвиток сухопутного сполучення з Європою став однією з головних задач, як для держави в цілому, так і для бізнесу. Голова "Укрзалізниці" Олександр Камишін на останній зустрічі в ЄБА наголошував на тому, що говорити про євроінтеграцію ми можемо тільки розвиваючи контейнерні перевезення. "Вайб, на якому живе Європа, - це контейнеризація. До цього і маємо рухатися", - сказав він. 

Для збільшення пропускної здатності потрібні прикордонні термінали, інвестиції в європейську портову інфраструктуру, додаткові вагони, контейнери. Все це досить великі інвестиції. Але Володимир Деменко вірить, що значний об’єм перевезень залишиться на цих транспортних коридорах і після закінчення війни.  
"У нас, та компанії "Лемтранс", як інвестора, є плани розпочати будівництво наступних терміналів. Це позитивно вплине на розвиток вантажних залізничних перевезень в Україні і може залучити додаткові інвестиції в супутні сфери діяльності, - каже топ-менеджер. - Ми продовжуємо інвестувати в економіку країни, оскільки віримо в майбутнє України".

Читайте також Працювати до перемоги: Як перебудовуються компанії, пов’язані з транспортом, в умовах війни