Триває четвертий місяць війни росії проти України, і вітчизняний бізнес починає більш системно працювати та підлаштовуватись під нові реалії - перебудовувати логістику, шукати нові ринки та паралельно допомагати ЗСУ та цивільним. ЦТС провів серію інтерв’ю з керівниками компаній, які працюють на ринку транспорту і логістики, і запитав, як вони оптимізують витрати, чи скорочують персонал та коли можна буде говорити про відновлення інвестиційної діяльності. 

Публікуємо перші три інтерв’ю циклу. 

Група компаній "Ковальська", генеральний директор Сергій Пилипенко 

Яка кількість працівників сьогодні в компанії? Чи проводили ви скорочення персоналу?

До початку повномасштабного вторгнення в компанії працювало понад 5 тисяч людей. Зараз більшість перебуває у стані призупинення трудових договорів або частково зайняті. Поки що в компанії не проводились скорочення, але ймовірно доведеться піти на цей крок. Зараз моделюємо різні сценарії. Реально в компанії на сьогодні задіяно не більше 20% персоналу.

b2bf1e9388e4ddf14f2cfbee0e540f67

Наскільки скоротились обсяги перевезень/виробництва? Яких заходів вживаєте, щоб стабілізувати ситуацію? 

Обсяги виробництва впали дуже суттєво, але ми спостерігаємо поступове відновлення з травня. Наразі маємо об’єми близько 15% від довоєнного показника. Перевезення залізницею впали майже повністю, оскільки виробництво наразі відбувається здебільшого зі складських запасів. Поки ситуація з воєнними діями не стабілізується і економіка не побачить певні позитивні сигнали, говорити про значне завантаження виробництва передчасно. Працюємо з тим попитом, який наразі є.

Як змінився бізнес в цілому? Чи була переорієнтація на нові ринки/клієнтів і т.д.?

Поки можна констатувати лише суттєве зменшення об’ємів та великі логістичні проблеми. Окрім цього, ми втратили контроль над бізнесом виробництва газобетону, бо він розташований в окупованій Новій Каховці. Єдиний напрямок, який має зараз максимальне навантаження - це "Розвадів будматеріали" у Львівській області. Там видобувається пісок, вапняк та здійснюється випал вапна. Наш ринок суто внутрішній і всі наші клієнти тут, тому швидка переорієнтація бізнесу неможлива.

В умовах, коли надходжень стало суттєво менше, як оптимізували витрати? 

Відпрацьовуємо вправу "як меншою кількістю робити більше", покращуємо організацію виробничих процесів - все, що тільки можливо, робимо власними силами без залучення зовнішніх підрядників, оптимізуємо запаси.

Наразі ми повністю зупинили інвестиційну програму, залишили тільки критичні ремонти. Скоротили всі непрямі витрати та вимушено призупинили більшу частину трудових договорів.

Які наразі основні статті по витратам для компанії?

Сировина та матеріали, фонд оплати праці, податки.

Чи займалась/займається ваша компанія гуманітарними проектами? Як допомагаєте ЗСУ?

З початку вторгнення передали більше 20 одиниць техніки для потреб ЗСУ та ТРО. Понад половина укріплень у Києві - з наших бетонних блоків та іншої продукції. Ми надали загалом продукції та іншої допомоги на понад 35 млн грн. Навіть перекривали важким транспортом вулиці на підступах до Києва і в самому місті. На виробничих майданчиках робили протитанкові їжаки. Допомагали всім, що мали, - продукцією, транспортом, робочими руками.

Які короткострокові/середньострокові плани? 

В короткостроковій перспективі нам важливо зберегти основну команду, включно з кваліфікованими робітниками та забезпечувати активи готовими до роботи у воєнний та повоєнний час. Зараз ми шукаємо можливості до максимального завантаження виробничих потужностей. В середньостроковій перспективі ми продовжуємо трансформацію бізнеса до більш ефективного стану, щоб вийти з цієї кризи модернізованою компанією.

Чи є у вас наразі плани щодо інвестицій? Якщо ні, то коли будете готові знову повернулись до інвестпрограм?

Більшу частину нашої амбітної інвестиційної програми ми згорнули, і наразі розглядаємо лише продовження проекту будівництва заводу газобетону у Розвадові. Цей проект триває.

"Лемтранс", генеральний директор Володимир Мезенцев

Наскільки скоротились обсяги перевезень? Яких заходів вживаєте, щоб стабілізувати ситуацію?

З моменту російського вторгнення вантажної бази в Україні втрачено більше, ніж вагонів. Тому на цю мить динаміка зростання вантажопотоку значно поступається зростанню вільного рухомого складу в країні. Доходи бізнесу зменшилися в кілька разів. На сьогодні ми маємо можливість задіяти лише 50% парку. Частину парку заблоковано. Багато логістичних ланцюжків між підприємствами розірвано. Попри це "Лемтранс" продовжує робити все можливе, щоб максимально забезпечити перевезення вантажів клієнтів. Ми повинні бути гнучкими та швидкими, щоб вижити. Ми опрацьовуємо нові маршрути та намагаємося досягти домовленостей на майбутнє. Однак ринку потрібен час, щоб налагодити нові ланцюжки постачання. Наша стратегія - максимально адаптувати роботу компанії до умов воєнного часу.

Screenshot - 26_05_2022 , 12_40_07

Як змінився бізнес загалом? Чи була переорієнтація на нові ринки/клієнтів тощо?

Глобальна зміна логістики відбулася з моменту "втрати" чорноморських портів. Тепер усі перевезення орієнтовані на захід. Водночас західні прикордонні переходи не розраховані на такий потік. Йдеться про брак перевантажувальних потужностей як із боку України, так і країн Європейського Союзу, здатних прийняти, обробити та відправити вантаж до Європи. Для вирішення цього питання необхідно приділити особливу увагу розвитку інфраструктури у вузьких місцях. Зараз потрібно оцінити реальний потенціал збільшення пропускної спроможності та знайти рішення, які можна реалізувати якнайшвидше, знайти логістичні маршрути.

Зараз ми працюємо над проектом, який стане альтернативою для деяких транспортних коридорів і воріт для отримання стратегічно важливих ресурсів. Дасть змогу покращити логістику та в перспективі збільшити частку контейнеризації вантажів в Україні.

В умовах, коли надходжень стало суттєво менше, як оптимізували витрати?​

Війна змусила нас відмовитися від масштабних довгострокових інвестиційних проєктів через неможливість їх реалізації в поточній ситуації. Ми перейшли на короткострокове планування, зосередившись на проєктах, що перебувають на фінальній стадії. Ми тимчасово відмовилися від ремонту парку, який не потрібно використовувати в наявній системі перевезень.

Які зараз основні статті витрат для компанії?

Ми визначили три основні цілі. Перша - за будь-яких обставин виконати свої зобов’язання перед клієнтами та країною. Це означає, що оплата залізничного тарифу, всіх супутніх послуг "Укрзалізниці" - для нас пріоритет. Ми також продовжуємо сплачувати податки. 159 млн гривень податків - саме стільки перерахував "Лемтранс" до бюджетів усіх рівнів лише за березень-квітень 2022 року.

Друга мета - допомога мирним жителям, ЗСУ та територіальній обороні. Третя - персонал. Підтримувати податковими надходженнями країну, гуманітарною допомогою мирних жителів та фінансово армію ми зможемо, лише продовжуючи працювати.

Чи займалась/займається ваша компанія гуманітарними проєктами? 

Так, ми розуміли, що найкраще вміємо вибудовувати логістику залізницею. Саме тому народилася ідея створення гуманітарного залізничного коридору.

Ми (в особі "Левада-Карго") разом із партнерами - "Укрзалізниця", European Business Association, PCC Intermodal, MST Group Sp. z o.o та багатьма іншими - активно співпрацюємо з волонтерами, європейськими компаніями та розвиваємо логістичну мережу доставляння гуманітарної допомоги з Європи до України залізницею. Наш спільний проект називається Railway Helps Ukraine.

На сьогодні із використанням залізничного коридору Railway Helps Ukraine в Україну доставлено понад 2100 тонн гуманітарної допомоги. Доставляємо медикаменти, продукти, засоби гігієни, обладнання. Допомогу вже отримали Харківська, Київська, Запорізька, Дніпропетровська та Луганська області. Також вантаж точково відправляли до інших регіонів, де його потребували.

Додатково "Лемтранс" перерахував понад 500 тис. грн на логістичний тариф для доставляння гуманітарного вантажу з Європи для мирного населення.

Як допомагаєте мирним і ЗСУ?

Усі бізнеси SCM, футбольний клуб "Шахтар", БФ Ріната Ахметова зосереджені на допомозі України. І "Лемтранс" не виняток. На підтримку ЗСУ та ТРО перераховано понад 20 млн грн. Крім цього наша підтримка ЗСУ та ТРО полягає також у закупівлі та передані автотранспорту, палива та бронежилетів, виробництві протитанкових "їжаків" для оборони українських міст. Ми віримо в Україну.

Які короткострокові/середньострокові плани?

Наразі завдання мінімум - зберегти те, що маємо. Завдання максимум - запустити розпочаті в мирний час інвестиційні проекти, що перебувають зараз на фінальній стадії реалізації.

ТЕП "Вертикаль", керівник компанії Олег Бурлаченко 

Яка кількість співробітників сьогодні в компанії? Чи проводили ви скорочення персоналу?

Наразі в компанії 57 співробітників. Скорочення не проводили.

Наскільки скоротились обсяги перевезень? Яких заходів вживаєте, щоб стабілізувати ситуацію?

Обсяги перевезень скоротилися на 30-40%. Заходи, яких вживаємо, - вибудовуємо нові маршрути логістики зернових вантажів на порти, на які раніше не їздили.

1100 (2)

Як змінився бізнес в цілому? Чи була переорієнтація на нові ринки/клієнтів і т.д.?

Бізнес, по суті, не змінився, але додалися багато технічно-технологічних обмежень у логістиці, які важко вирішити в такий стислий час. Переорієнтація відбувається. Масштабна логістика перевезень зернових, яка  роками вибудовувались на потужні вітчизняні порти, перевернулася, і змушена була поїхати у вузькі місця західних переходів та портів країн, які зазвичай, не працювали з перевалкою зернових. Клієнти залишились незмінними - це вітчизняні товаровиробники та трейдингові компанії. 

В умовах, коли надходжень стало суттєво менше, як оптимізували витрати?

Оптимізувати витрати можливо збільшивши об’єми наданих послуг, існуючими виробничими потужностями.  

Які наразі основні статті по витратам для компанії?

Витрати на пальне, заробітна плата колективу.

Чи займалась/займається ваша компанія гуманітарними проєктами? 

Ми компанія-експедитор, тобто організатор процесу перевезення. В березні/квітні поточного року, ми займалися організацією гуманітарних перевезень продуктів харчування в критих вагонах по Україні, та організацією автомобільних перевезень гуманітарних вантажів з заходу України в центральну і східну частину країни.   

Як ще допомагаєте ЗСУ?

Допомагаємо фінансовими переказами на потреби ЗСУ, через волонтерів, під конкретні запити.

Які короткострокові/середньострокові плани?

Плани відпрацювати досконалі логістичні ланцюги з колегами-логістами Західної Європи. 

Чи є у вас наразі плани щодо інвестицій? Якщо ні, то коли будете готові знову повернулись до інвестпрограм?

Інвестпрограми не плануємо, повернутись до питання плануємо після закінчення війни і перемоги України.

Далі буде…