В матеріалі британської Financial Times йдеться про те, як військові успіхи України у війні на морі сприяли відновленню експорту товарів через порти Великої Одеси. Також зазначається, що значну роль відіграв новаторський механізм страхування ризиків, деталі якого втім не розголошуються.
ЦТС публікує скорочений переклад статті британських, американських та іспанських журналістів.
Морська торгівля лежить в основі економіки України, а збільшення морського експорту через нещодавно створений чорноморський коридор дає Києву вкрай необхідний фінансовий поштовх і підтримує його військові зусилля.
Війна з росією в основному сухопутна і наразі складається не на користь України. Але чорноморський успіх України має стратегічне та економічне значення.
Протикорабельні ракети та атаки морських безпілотників мали величезний вплив на флот Путіна. Ця загроза змусила більшу частину російського флоту відійти на східі Чорного моря, подалі від узбережжя України, і продемонструвала, що Київ може діяти агресивно.
"Українці налякали росіян у Чорному морі, - говорить Даніель Фіотт, доцент Центру безпеки, дипломатії та стратегії Брюссельської школи управління. - Це дійсно підірвало здатність росії планувати, координувати та контролювати транспортні маршрути [в Чорному морі]. Я вважаю, що це також одна з причин, чому ви спостерігаєте таке зростання поставок зерна".
Занепокоєння за власні вантажні судна, можливо, також утримало росіян від атак на українське комерційне судноплавство.
"[Як Україна, так і росія, зацікавлені в тому], щоб мати Чорноморський регіон, який безпечний для трейдерів, щоб переміщувати вантажі, - пояснює Арно Петі, виконавчий директор Міжнародної зернової ради. - Українці показали, що вони можуть завдати шкоди російському судноплавству за допомогою цих безпілотників у морі. Я думаю, кожен з них зрозумів, що якщо виникне проблема, постраждають обидві сторони".
Занепокоєння за власні вантажні судна утримало росіян від атак на українське комерційне судноплавство
"Росія має один із найбільших і нібито найбільш боєздатних флотів у світі. І все ж його відсунули по суті комерційні човни, які є дещицею технологічної складності типового російського військово-морського корабля", - розмірковує Семюел Бендетт з аналітичного центру CNA.
Безпілотні надводні судна досить прості за стандартами сучасної війни: маленькі та без екіпажу, вони начинені вибухівкою та керуються диспетчерами, які дивляться пряму трансляцію через супутники.
Часто, атакуючи з кількох напрямків, дрони завдають ударів "пакетами", щоб зменшити втрати та збільшити шкоду: якщо один дрон може пробити дірку в цілі, інший можна направити до точки удару.
Крилаті ракети також зіграли свою роль. У квітні 2022 року українські протикорабельні ракети "Нептун" потопили в Чорному морі 186-метровий ракетний крейсер "Москва", російський флагман вартістю 750 млн доларів. Минулого місяця рятувальне судно "Комуна" також постраждало від "Нептуна". Франко-британські ракети Storm Shadow і Scalp також використовувалися в атаках.
Загалом, за даними ВМС України, 27 з 80 військових кораблів, які росія мала в Чорному морі до вторгнення, були пошкоджені або знищені, включаючи великі десантні кораблі, ракетні катери, підводний човен і патрульний корабель. Близько 15 кораблів залишаються непрацюючими і знаходяться на ремонті.
За словами Фіотта, незважаючи на їхню простоту, українські морські безпілотники розповідають ширшу історію про те, які інновації відбуваються у військових діях: "На заході концепція, до якої ми звикли, полягає в тому, що інновації - це те, що відбувається в лабораторіях, а потім ви переносите це на військовий вимір. Тоді як українці дійсно повернули нас до набагато більш традиційного розуміння того, що означає інновація… І якщо ви бачите, що українці роблять у військово-морському вимірі, я думаю, що це справді потужний приклад".
Ілюстрацією цього є Magura V5, розроблена Головним управлінням військової розвідки України (ГУР). Безпілотник довжиною 5,5 м із радіусом дії 800 км може нести 320 кг вибухівки та розвиває швидкість 80 км/год. Також у України є безпілотник Sea Baby, розроблений СБУ. Він здатний перевозити корисне навантаження до 1 тонни на 1000 км.
Спільний ризик
Зменшення військової присутності росії в Чорному морі є лише одним із факторів зростання морської торгівлі. Ще один фактор - це піонерська страхова угода, яка додала впевненості сектору судноплавства.
Підписана в листопаді 2023 року угода сприяла тому, що міжнародні страхові компанії погодилися надати доступне покриття для суден, що перевозять зерно та інші важливі продовольчі товари з українських портів Чорного моря.
Контракт було оновлено в березні, щоб охопити судна, що перевозять усі невійськові вантажі, такі як залізна руда, сталь і контейнерні перевезення. Маркус Бейкер, глобальний керівник морського транспорту, вантажів і логістики Marsh McLennan, каже, що угода принесла Україні "величезну користь".
"Якби ви хотіли доставити своє судно до Одеси, щоб забрати вантаж, це обійшлося б вам приблизно в 4 відсотки від вартості судна. Це досить суттєво, коли ви дивитеся на вартість вантажу в межах 10-15 мільйонів доларів. І ця підвищена вартість, очевидно, впливає на вартість вантажу… Тепер ставки, ймовірно, становлять приблизно від 0,4 до 0,75 відсотка для клієнта, залежно від типу судна", - повідомив Бейкер.
Навряд чи це колись робилося раніше, коли країна, яка фактично перебуває у стані війни, приймає рішення інвестувати в те, що фактично є страховим механізмом
Він зауважує, що ризик розподіляється між страховиками та Києвом, причому Українська держава несе першу частину будь-яких претензій до рівня, що не розголошується.
"Я не думаю, що це колись робилося раніше, коли країна, яка фактично перебуває у стані війни, приймає рішення інвестувати в те, що фактично є страховим механізмом", - говорить Бейкер.
Росія все ще становить загрозу для морських перевезень. Так, у квітні рф завдала ударів по двох терміналах для експорту продовольства в порту Південний, знищивши сільськогосподарську продукцію, призначену для країн Азії та Африки. Це був 39-й удар росіян по портовій інфраструктурі Одещини з початку війни. Ці атаки росії є "спробою зірвати український експорт продовольства на світовий ринок".
Незважаючи на цю неспокійну обстановку, нещодавно створений торговельний коридор України дозволив країні відправити понад 40 млн тонн товарів трохи більше ніж за шість місяців.
Бейкер вважає, що значну роль відіграв морський успіх України. "Ми бачили, як екіпажі відреагували на торгівлю через Червоне море. Вони просто сказали: "Ні, дякую, висадіть мене в Єгипті". А в Одесі, Чорноморську та Південному цього не було", - говорить експерт.
Це також додало віри західним партнерам, які шукали доказів того, що Україна все ще може виграти війну. "Україна це демонструє… Навіть коли у неї є проблеми через відсутність військових систем, відсутність західної підтримки, вона все одно може робити щось сама, що не тільки ставить її попереду всього світу, коли справа доходить до розробки та використання цих технологій, але насправді впливає на росію", - резюмує Семюел Бендетт з CNA.
Автори:
Sam Joiner
Dan Clark
Ian Bott
Sam Learner
Irene de la Torre Arenas
Читайте також Битва Давида проти Голіафа: Як західні ЗМІ реагують на українське протистояння росії у Чорному морі