Маріуполь. Кінець травня 2022 року. З окупованого росіянами порту вийшло судно типу РМ-3 в напрямку Ростова-на-Дону. На борту - 3 тис. тонн захопленої української металопродукції. Так росіяни розпочали еру мародерства через Маріупольський порт, яка згодом поширилась на весь окупований південь України.

Що зараз відбувається в портах окупованих Маріуполя і Бердянська, та для чого росіяни відновлюють існуючу і будують нову залізницю навколо Азовського моря?

Порти. Крадуть все

За 2023 рік, якщо вірити окупантам і їхнім приспішникам, перевалка в порту Маріуполя перевищила 150 тис. т, було оброблено понад 65 суден. Втім, наскільки точним є ці цифри, сказати важко, оскільки в акваторію окупованих портів судна заходять з вимкненими системами AIS.

Окупанти звітують, що за чотири місяці 2024 року їм вдалося вивезти з Маріуполя понад 50 тис. т українського збіжжя. Відвантаження наразі здійснюється методом "склад-судно". Відомо про щонайменше 4 судна класу ріка-море, які найбільш задіяні в мародерстві. Їхні назви -  Mezhdurechensk, РМ3, STK 1003, STK 1016 - всі з максимальним навантаженням до 5 тис. т. Цей піратський флот перебуває під управлінням компанії “Роскапстрой”, котра і не приховує, що чотири її судна регулярно заходять в Маріупольський порт. Але не афішує, що окрім будматеріалів для так званої цивільної відбудови, доправляють і бетонні укріплення для фортифікаційних споруд російської армії. Останнє судно з таким вантажем зайшло в порт Маріуполя на початку травня 2024 року.

Основними вантажами на вивіз з Маріуполя, як і з порту Бердянська, є зернові культури (не менше 50%), серед інших вантажів - металургійна, хімічна продукція та біла глина (каолін) з Полозького родовища. Це продукція яку росіяни та їхні посіпаки вивозять з окупованих територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонських областей. Металургійна продукція та каолін транспортуються до рф.

Цю інформацію підтвердив для ЦТС співрозмовник з Головного управління розвідки: "Станом на кінець травня 2024 року окупанти використовували захоплену інфраструктуру українських морських портів у містах Бердянськ і Маріуполь. Через зазначені порти здійснюється незаконне вивезення зернових, зібраних на полях  тимчасово окупованих територій України. З цією метою окупанти відновили зернові елеватори та провели днопоглиблювальні роботи у зазначених портах. З порту міста Маріуполь фіксувалось вивезення продукції (листовий прокат) з металургійного комбінату “Азовсталь", - зазначають в ГУР.

Судна із зерновими вантажами прямують до російських портів, де перевантажуються і вже під "зручними прапорами" зерно з країни-агресора відправляють на ринки країн Африки та Близького Сходу. 

В коментарі ЦТС директор Маріупольського морського торгового порту Ігор Барський розповів: "Окупанти намагаються всіляко відновити пошкоджену інфраструктуру порту  та використовувати у своїх цілях. Порт, як і місто в цілому, суттєво постраждав від обстрілів і бомбардувань. Окупантам вдалось розчистити територію від наслідків руйнувань, відновити ключові під’їзні автомаршрути та залізничні колії. Вони також відновили електропостачання. З водопроводом складніше. Перевантажувальна техніка також частково відновлена, але не вся. Стан причалів задовільний".

За його інформацією, зараз в окупованому порту працює близько 500 осіб. Так названий  директор порту - росіянин, якого  поставили окупанти. І ще кілька ключових посад також  обіймають росіяни. Решта - це колишні співробітники порту та жителі Маріуполя.

"До повномасштабного вторгнення у ДП ММТП працювало 2830 співробітників. Не вийшло на зв'язок за два роки близько 700 людей. Ми припускаємо, що вони здебільшого або зникли безвісти або загинули. Щодо сьогоднішньої нашої діяльності, після окупації ми перереєстрували підприємство на підконтрольній території України. Ведемо невелику господарську діяльність. Відновили звітність та  бухгалтерського облік", - підсумовує Ігор Барський.

Маріупольський порт

Бердянськ. Зерно та військова база

Зрадник і колаборант, а нині очільник Бердянського порту Володимир Стельмаченко в одному з інтерв’ю зазначив, що в 2023 році порт перевалив майже 250 тис. т вантажів (проти 1,6 млн т в довоєнному 2021 році. - ЦТС).

Із Запорізької області через порт окупанти і колаборанти вивозять переважно зерно. В першу чергу це пшениця, ячмінь, кукурудза. За даними ГУР, для створення діючої інфраструктури вивезення зерна, ще у 2022 році росіяни "націоналізували" у Бердянську припортовий елеватор підприємства "Нова хортиця", завантажувальний комплекс підприємства "Аскет Шиппінг", елеватори Kernel, "Оптімус" та інших зернотрейдерів. Для організації процесу було створено так звану компанію "ГУК" (Государственная унитарная компания). Її діяльність безпосередньо контролює колаборант та так званий губернатор окупованої частини Запорізької області Євген Балицький.

Частина портової інфраструктури Бердянського порту залишається суттєво пошкодженою. Попри обіцянки, окупанти не відновили нафтовий термінал. Немає інформації, чи проводились в порту якісь днопоглиблювальні роботи. Але в травні 2024 року там змогли запустити зерновий термінал "Нова Хортиця". "Провели первинний ремонт зернового елеваторного терміналу "Нова Хортиця", він працює як на прийом вантажів, так і на видачу. Додали зерновий склад на 7000 т зберігання", - каже згаданий вище Стельмаченко.

За даними моніторингу Центру журналістських розслідувань, в березні 2024,  в Бердянську не простоював жоден з шести причалів зі східного боку акваторії. Схожа активність була влітку 2023 року, коли почали вивозити зерно нового врожаю. В акваторії Бердянська неодноразово були помічені балкери Kapitan Mironov (IMO 9077563) і Kapitan Yakovlev (IMO 9077575), кінцевими власниками котрих є російські структури. Для підвозу зернових до порту,  окупанти використовують автотранспорт та залізницю.

Слід зазначити, що порт росіяни використовують не тільки з метою вивозу зернових та інших вантажів, але і у військових цілях. Російські окупанти вивозять з порту Бердянськ награбоване, зокрема металобрухт, а привозять боєкомплект та важку техніку. Про це повідомляв заступник голови Бердянської районної ради Віктор Дудукалов. За його словами, в порту є протиповітряна оборона, облаштовані укриття. "Можна стверджувати, що сьогодні порт є повністю військовим об'єктом, який окупанти облаштували для військових потреб", - додав Дудукалов.

Порт Бердянськ

Стара нова залізниця

Попри заяви росіян про комплексну програму відновлення/реконструкції портів Азовського моря,  з відповідним фінансуванням з бюджету рф, основна їхня мета - максимально інтегрувати інфраструктуру портів в новий логістичний коридор (залізниця + автодороги) окупованим півднем України, щоб з'єднати Ростовську область з окупованим Кримом, та створити альтернативу  Керченському мосту. В першу чергу, звісно, для забезпечення військових потреб своєї армії. 

Роботи тут одночасно ведуться по декільком напрямкам: на базі існуючої залізничної лінії Донецьк-Волноваха-Токмак і далі з виходом на кримський напрямок. А також по новому, більш безпечному, маршруту вздовж узбережжя Азовського моря від Ростова-на-Дону до Таганрогу через Маріуполь, Бердянськ, Якимівку з виходом до міста Джанкой. 

В травні поточного року росіянам, на жаль, вдалось налагодити сполучення з порту тимчасово окупованого Маріуполя до залізничної станції Волноваха.

"Крім того, в квітні вони добудували міст через річку Кальміус біля селища Гранітне. Це дозволить їм з'єднати окуповані території з рф, запустити вантажну логістику. Але в першу чергу військову" - зазначає Петро Андрющенко.

"Залізничне полотно від Волновахи до Маріуполя воно існувало. І було в непоганому стані. Основну роботу росіянам довелось провести вже на території самого міста Маріуполь, від залізничного вокзалу до станції Маріуполь-Сортувальна. До робіт майже не залучали місцевих мешканців, вони завозили робітників з території рф і близько року у них пішло на те, щоб розчистити колії та відновити сполучення. Тепер, коли вони це зробили, на жаль, для України, ситуація заграє іншими фарбами. З точки зору торговельної логістики, каолін, залишки вугілля та руди, металобрухт - все це тепер піде в порт залізницею в значно більших об'ємах. Але основна загроза - це військова логістика. Залізниця значно спростить логістику окупантів на фронт. Лише уявіть, скільки всього вони зможуть заховати на території, наприклад, ММК Ілліча, маючи залізницю і величезну закриту територію підприємства", - зазначає в коментарі ЦТС радник мера Маріуполя. 

Станція Волноваха - одна з найбільших на території окупованої частини Донецького області. І саме туди росіяни тягнуть залізничну гілку зі своєї території через селище Тельманове (нині Бойківське).

За словами директора ДП Маріпольський МТП Ігоря Барського, "після того, як фактично було знищено "Азовсталь", порт став єдиним місцем в околицях Маріуполя, де зараз можна обробляти залізничний рухомих склад. Виконувати як розвантажувальні, так і навантажувальні роботи".  "Саме в порту є вся необхідна для цього інфраструктура, наприклад,  естакади для розвантаження важкої колісної та гусеничної техніки і т.д. Порт може стати для армії рф запасним варіантом, якщо раптом не стане Керченського мосту, або ж слугувати додатковим маршрутом для посилення існуючої логістики. До окупації та початку війни у 2014 році залізничний маршрут Волноваха-Маріуполь мав пропускну здатність понад 50 пар поїздів на добу. Плюс електрифікація, автоматизація руху, наявність по дорозі великих сортувальних станцій таких як Карань та Кальчик. Якщо росіяни почнуть використовувати ці можливості, це точно не наблизить нашу перемогу та деокупацію регіону", - підкреслює Барський.

Будівництво росіянами нової залізниці з ростовського напрямку

Вздовж берега Азовського моря

Слід зазначити, що так звана стара залізниця, перебуває в зоні вогневого ураження української армії. На окремих ділянках відстань вимірюється десятками кілометрів. Саме через це, восени минулого року росіяни заявили, що будуватимуть нову залізничну гілку з Ростовської області рф до Криму узбережжям Азовського моря. Це довгостроковий і складний проект, але, маючи ресурси,  росіяни його розпочали.

В Центрі журналістських розслідувань, на основі аналізу супутникових знімків, зазначають, що активні роботи росіяни вели впродовж минулого року і продовжують їх вести зараз, одночасно на декількох напрямках.

Залізничний міст поблизу Гранітного є одним із найбільш вразливих місць для залізничного сполучення Маріуполя з територіями рф. В січні 2024 року ЗСУ завдали удару по мосту, який окупанти будували, щоб встановити пряме залізничне сполучення з Маріуполем, Волновахою та Донецьком. На відновлення мосту у росіян пішло майже три місяці. Зараз закінчуються випробування та монтажні роботи.

Паралельно на початку 2024 року росіяни розпочали будівельні роботи на напрямку Маріуполь-Бердянськ-Якимівка. Про це заявила і українська розвідка і "гауляйтер" тимчасово окупованих територій Запорізької області. Вузлова станція між Маріуполем та Бердянськом має бути в районі села Осипенко, воно рівновіддалене від двох портових міст і розташоване поблизу полігону біля с. Новопетрівка, який російські військові активно використовують як для тренувань, так і для дислокації особового складу.

За словами колаборанта Балицького, на території Запорізької області, роботи  розпочнуться біля селища Якимівка нижче Мелітополя. "Там буде вузол, з якого піде будівництво, таким чином, що ми зможемо убезпечити рух залізничного транспорту від обстрілів. Далі залізниця піде вздовж міста Пологи в напрямку Оріхова, через Камиш-Зорю на Волноваху. Побудувавши залізничну гілку, хоча б одну колію, без електричної тяги, нехай вона буде тепловозною, але ми вирішимо завдання військових. І найголовніше, ми вирішуємо питання вивезення зерна на континент, вивезення залізної руди, брухту, вугілля та багатьох елементів, які ми сьогодні маємо пов'язати з великою землею", - зазначив "гауляйтер".

Нова залізнична магістраль доповнить вже діючу автомобільну трасу Р-280, на якій ведуться роботи по розширенню до 4 смуг.

Screenshot - 22_05_2024 , 15_39_16

В ГУР МО України ситуацію коментують так: "Станом на кінець травня 2024 року фіксується проведення підготовчих робіт (формування земляного полотна, укладання щебеневого баласту, ремонт/будівництво мостових залізничних переходів тощо) для прокладання залізничних колій на двох ділянках залізничного маршруту, який противник планує побудувати на ТОТ України вздовж узбережжя Азовського моря. Поширена у низці російських ЗМІ інформація про наміри Кремля завершити будівництво зазначеного залізничного маршруту до кінця 2024 року вважається вкрай малоймовірною".

На запитання ЦТС, наскільки активно рф зараз використовує Керченський міст для постачання своєї армії, в Головному управлінні розвідки відповіли: "Логістичне забезпечення армії рф на окупованих територіях України в першу чергу покладається на залізницю, меншою мірою - на автомобільний та морський транспорт. Незаконно збудований мостовий перехід (Кримський міст. - ЦТС) між  окупованою АР Крим і територією росії залишається ключовим логістичним маршрутом для постачання озброєння з території рф до окупованого Севастополя, Запорізької і Херсонської областей. На окупованих територіях Донецької і Луганської областей постачання озброєння з території рф здійснюється через неконтрольовані ділянки (Вознесенівка-Гукове) і (Квашине-Матвіїв Курган)".

Якщо ж на окупованому півдні України залізниця запрацює більш активно, це скоротить для росіян відстань доставки суходолом між Ростовом і Кримом на 200 км. Тоді це ускладнить ситуацію для українських Сил Оборони. Росія зможе використовувати залізницю як основний шлях, вже не тільки для розкрадання і вивозу українського майна, але і для ще більшого забезпечення своєї армії безпосередньо до лінії фронту. Ворога не влаштовує те, що відбувається з Кримським мостом - він вразливий та працює в обмеженому режимі, тому окупанти намагаються якнайшвидше побудувати додатковий коридор через Приазов'я, чому необхідно завадити.

Читайте також Військовий хаб чи база для перевалки краденого: Як окупанти використовують порт Маріуполь

Матеріал підготовлений в рамках співпраці з порталом Russia Theft Watch, започаткованого Ініціативою з вивчення російського піратства (ISRP) в Чорному та Азовському морях, який фіксує розкрадання українських активів і вантажів з окупованих росіянами портів і тимчасово непідконтрольних Україні територій.