Портал Russia Theft Watch, започаткований в рамках проекту Ініціативи з вивчення російського піратства (ISRP) в Чорному та Азовському морях, фіксує розкрадання українських активів і вантажів з окупованих росіянами портів і тимчасово непідконтрольних Україні територій. Нещодавно на порталі вийшла партнерська публікація з ЦТС, присвячена нинішньому стану порту Маріуполь. Нижче наводимо переклад статті.

За підсумками 2021 року, який передував російському повномасштабному вторгненню, оператори Маріупольського порту обробили 6,9 млн т вантажів, з яких майже 5 млн т склала металургійна продукція. Левову частку вантажів обробляв державний стивідор - ДП "Маріупольський морський торговий порт" - 6,5 млн т, ще 0,4 млн т перевалки припадали на термінал "УкрТрансАгро" (0,36 млн т) та ТОВ "СРЗ".

З 2014 року вантажна база порту суттєво трансформувалася, оскільки через розпочату росією війну на Донбасі тоді припинилася перевалка експортного вугілля, глини, контейнерів. Гавань почала розвиватися в бік перевалки продовольчих товарів - єдиного вантажопотоку, що безупинно зростав в останні десятиліття. В цьому напрямку працював термінал термінал "УкрТрансАгро", а держстивідор у травні-червні 2022 року планував запуск першої черги новозбудованого зернового терміналу потужність якого мала скласти до 2 млн тонн на рік. Перша черга терміналу фінансувалася з коштів державного підприємства, друга повинна була бути зведена у партнерстві з COFCO.

Повномасштабне вторгнення стало другим потрясінням для портового міста за вісім років. Як розповідав раніше в інтервʼю ЦТС директор ДП "Маріупольський морський торговий порт" Ігор Барський, в перші тижні облоги Маріуполя підприємство надавало харчі, питну воду, укриття, техніку для ліквідації надзвичайних ситуацій, паливо і деревину для обігріву людей.

Перші обстріли порту почалися десь за тиждень після початку війни. Тоді постраждали деякі будівлі, склади. Однак, за словами Барського, найголовніше в порту - це причальна стінка, кранове господарство і залізнична колія. На момент евакуації керівництва порту (у другій половині березня 2022 року) причали були цілі, а от по крановому господарству вже були прильоти.

upload-TASS_52210318-pic4_zoom-1500x1500-14981Порт у квітні 2022 року

Окупанти не приховують, що використовують Маріуполь і Бердянськ як основні канали вивезення краденої сільськогосподарської продукції з окупованих територій України. За даними джерел окупантів (які, звичайно ж, слід сприймати критично), в робочому стані перебувають 14 із 22 причалів. Звідти ж інформація про те, що з початку 2023 року вантажопотік порту склав 85 тис. тонн. Перевірити ці дані складно. Але OSINT спостереження і дані українських офіційних джерел все ж здатні дати певну картинку того, що зараз відбувається в порту головного міста українського Приазовʼя.

"Звучить масштабно, якщо не почати рахувати. Єдиний клас кораблів, який заходить в порт - це РМ 3 (річка-море) з максимальним навантаженням 5 тис. тон. Насправді, середнє наванаження - 3,5 тис. тон. Рахуємо 85 тис. тон / 3,5 тис тон = 24 судна. Враховуючи, що до вантажопотоку рахується рейс в порт та з порту, то виходить аж 12 суден. Тобто всього за 9 місяців 2023 року через порт пройшло 12 суден максимум. При тому майже про кожне - ви в курсі. 12 суден ну ніяк не  тягнуть на велику портову перемогу. Саме тому росіяни намагаються максимально приховувати всю статистику по Маріуполю", - пише радник мера Маріуполя Петро Андрющенко.

За його Telegram-каналом, який є одним з небагатьох джерел інформації про окупований Маріуполь від представників законної влади, можна, зокрема, відстежити частоту заходів у порт російських торгових (і не лише) суден.

Тільки у цьому році окупанти вивозили через Маріупольський порт викрадені  в Україні металургійну продукцію, руду та зерно - в Ростов-на-Дону або в Керч на рейдову перевалку. Наприклад, у березні саме через порт було зафіксовано вивіз руди з Запорізького залізорудного комбінату. Крадіжки металу і руди через порт фіксувалися неодноразово - крім руди, через нього щонайменше вивозили прокат і арматуру. Масштаби крадіжок українського металу окупантами за допомогою супутникових знімків зафіксували в липні. Тоді стало відомо, що росіяни й колаборанти вкрали та вивезли до росії гарячекатаних рулонів на 25 млн дол.

 a88053b74e7288820dea5c9f286a670d

Судно "Междуреченск" - постійний фігурант новин про вивезення крадених вантажів з Маріуполя

Щодо крадіжок зерна, то, як зазначає Андрющенко, для цього використовується схема, за якої після завантаження судна класу "річка-море" з Маріуполя рухаються на перевалку в районі Керчі, де проводиться перевантаження на морські судна більшої місткості. Ця схема, за його словами, була погоджена ще минулоріч за участю Сирії. "Тож з цих вод виходить уже не російське, а сирійське, мальтійське чи будь-яке інше судно під офшорним прапором… У такий спосіб вони "очищують" багато різних товарів. Це вони робили до повномасштабного вторгнення, ми думаємо, що те саме вони роблять і зараз", - вважає  радник мера Маріуполя.

Заходи суден в порт Маріуполя за зерном фіксуються українськими спостерігачами щонайменше по кілька разів на місяць. Найчастіше за цим було помічене судно "Междуреченск". При цьому періодично це та інші судна привозить нібито будівельні матеріали для відновлення міста, які по факту використовуються окупаційною владою для замилювання очей місцевого населення або для будівництва фортифікацій для відбиття імовірного наступу ЗСУ. Більшість  російських торгових суден, зафіксованих у  порту Маріуполя, належать "РосКапСтрой", яке де-факто контролюється Міноборони росії.

Загалом, очевидними є плани росії перетворити місто на великий логістичний хаб для експорту зерна, металургійної продукції і, можливо, глини та вапняку з тимчасово окупованих територій Донецької та Запорізької областей. Для цього загарбники затіяли перебудову залізничного вокзалу та морського порту. З цією метою почали зносити сам вокзал, розчищати колію між вокзалом і портом. Для "повноцінного" запуску порту окупаційна влада докладає чимало зусиль, залучаючи до робіт "мігрантів" з Новоросійська.

Screenshot - 28_09_2023 , 11_30_56Зруйнований вокзал у Маріуполі

Це тривожний сигнал в тому числі з військової точки зору, оскільки експерти вважають очевидним, що перевалка невійськових вантажів у Маріупольському порту - "вітрина" і прикриття куди більш важливої місії окупантів - перетворення морської гавані на хаб для постачання зброї російським підрозділам на півдні та сході України.

Про це свідчать багато факторів. По-перше, як повідомляв ще у червні "Центр національного српотиву", в Маріуполі формується штаб створюваного росіянами Азовського військово-морського району в складі Чорноморського флоту рф. Укомлектувати його планувалося частково кораблями Чорноморського флоту, частково - за рахунок Каспійської флотилії ВМФ росії.

В районі Судноремонтного заводу з початку вересня стали фіксувати незвичну активність гвинтокрилів, що може свідчити про облаштування там російськими військовими вертолітного майданчика. На підтвердження теорії про перетворення Маріуполя на військову логістичну базу Андрющенко наводить і непрямі аргументи. "В порту запустили тепловози. На жаль, це ще одна ознака того, що в найближчі місяці вони можуть запустити роботу на рівні, достатньому для вирішення логістичних військових питань", - написав він.

В цілому логіка полягає в тому, щоб задіяти порт Маріуполя для постачання зброї загарбникам на лінію Волноваха-Вугледар. Таким чином сполучення буде виглядати як: Маріупольський порт - залізниця до залізничного вузла Волновахи, опціонально - автомобільна доставка зброї з Маріуполя на Бердянський напрям.

photo_2023-08-20_22-11-34Російський військовий катер біля порту Маріуполь (серпень 2023 р.)

Спостерігачі, аналізуючі відкриті дані і свідчення місцевих жителів, вважають, що до Маріуполя з великою вірогідністю налагоджена доставка військових вантажів, а також особового складу загарбників з використанням великих десантних кораблів. Саме з цим можна повʼязати регулярну різку появу ресурсів противника саме в Маріуполі, які звідти рухаються в бік ліній зіткнення на півдні України.

Так, за словами екс-заступника командира батальйону "Айдар" Євгена Дикого, російські військові сьогодні застосовують великі десантні кораблі не за їхнім прямим призначенням, а "в якості імпровізованих паромів для перевезення бронетехніки з материкової росії на окуповані українські території". Такий підхід має сенс зараз, але стане ще більш актуальним, якщо ЗСУ зможуть завдати нищівного удару по Кримському мосту, вважає Дикий. 

Спираючись на відкриті дані, експерт військового порталу Defence Express Іван Киричевський розповів ЦТС, що, імовірно, росіяни почали налагоджувати доставку військових вантажів і підрозділів через Маріупольський порт не пізніше осені 2022 року. "Окупанти почали здійснювати військову логістику, яка зазвичай називається  словом "експрес". Так само як під час Другої Світової війни японці возили вантажі для швидкості есмінцями", - говорить він. У випадку рф їхні великі десантні кораблі підходять для цієї мети, виходячи з багатьох параметрів - починаючи від апарелей, які дозволяють розвантажувати колісну чи гусеничну техніку без використання кранового обладнання, закінчуючи осадкою кораблів. Остання у російських ВДК Чорноморського флоту не перевищує 4,5 м. Таку ж осадку мають і судна, захід яких у порт Маріуполя за зерном окупанти не приховують (наприклад той же "Междуреченск"). Вірогідно, судна з такою невеликою осадкою використовуються через неспроможність окупантів повністю розчистити акваторію порту (до повномасштабного вторгнення порт міг приймати судна з осадкою до 8 м).

Читайте також Як українське зерно вивозять через порт Севастополя: Погляд із космоса