Гонконгський конгломерат CK Hutchison продає контрольні пакети акцій у 43 портах, розкиданих по 23 країнах. Загалом йдеться про продаж 80% у групі Hutchison Ports. Покупцем виступає група інвесторів на чолі з компанією BlackRock-TiL, яка повідомила, що заплатить 22,8 млрд дол. Окрім того, що це масштабна угода, вона викликала неабиякий інтерес у галузі ще й тому, що у числі активів, які продаються - порти Бальбоа і Крістобаль біля Панамського каналу. І все це відбувається відразу після повернення Дональда Трампа до Овального кабінету Білого дому і заяв про повернення Панамського каналу під американський контроль. Пекін, якого Вашингтон звинувачує у такому контролі нині, дещо мляво відреагувавши на початку, зараз намагається завадити укладанню остаточної угоди.

Покупець і продавець

CK Hutchison входить до бізнес-імперії гонконгського мільярдера і однієї з найбагатших людей Азії Лі Кашина (Li Ka-shing) та його родини. Це не єдиний напрямок діяльності - конгломерат включає найрізноманітніші активи у різних сферах і країнах світу. У тому числі судноремонтні підприємства, нерухомість, супермаркети, аптеки, тощо. 

Досвід Hutchison у розвитку та експлуатації портів походить від її флагманської компанії Hongkong International Terminals Limited (Hutchison Ports HIT). Вона базується в районі контейнерного порту Kwai Tsing у Гонконзі. А "мережа портових операцій Hutchison Ports охоплює 53 портів у 24 країнах".

Понад 100 років, з 1866 році по 1969 роки, Hongkong and Whampoa Dock Company будувала судна і займалася судноремонтом. З 1969 року, із заснуванням компанії HIT, Hutchison почав здійснювати контейнерні операції. У 1994 році “для управління зростаючою міжнародною портовою мережею” була створена компанія Hutchison Ports. Минулого року вона обробила 87,5 млн TEU.

Що стосується покупця, то до консорціуму BlackRock Global Infrastructure Partners і Terminal Investment Limited разом з американською інвестиційною компанією BlackRock входить Mediterranean Shipping Company родини Апонте. Штаб-квартира компанії, яка у 1970 році була заснована у Італії, нині знаходиться у Швейцарії. MSC на сьогоднішній день є найбільшим у світі контейнерним лінійним перевізником. Нещодавно компанія завершила придбання терміналів HHLA у порту Гамбург, що, до речі, дозволило отримати також і контроль над "Контейнерним терміналом Одеса".

Лі Кашин

Давайте не про політику… 

Чому продається значна доля портового напрямку CK Hutchison? Чи може бути аргументом те, що частина коштів від угоди піде на виплату боргів, які мають місце? Хоча вони й обраховуються у мільярдах доларів, все ж-таки аргумент сумнівний, як для конгломерату такого рівня. 96-річного Лі називають другою найбагатшою людиною Гонконгу і оцінюють статки у 30,5 млрд дол., а портові активи складають велику частину цих статків.

Згідно зі звітом Hutchison за минулий рік, починаючи з третього кварталу, на ринках акцій, валют, облігацій та боргових зобов'язань у США та на кількох основних ринках, на яких працює бізнес, зросла волатильність. Значно зросла і геополітична та торговельна напруженість, а сировинні ринки зазнали значних коливань.

У компанії зазначають, що операційне середовище для бізнесу групи очікується нестабільним і непередбачуваним. Судноплавні лінії переходять до нових альянсів, а поточні геополітичні ризики впливають на світову торгівлю.

MSC саме почала працювати на контейнерному ринку поза системою глобальних альянсів перевізників. Якщо угода відбудеться, то контроль над великою кількістю ключових хабів дасть змогу MSC значно підвищити надійність сервісу. Загалом, угода може змінити баланс сил у світових портових операціях.

CK Hutchison запевняє, що угода була мотивована бізнесом, а не політикою. “Ця угода є результатом швидкого, дискретного, але конкурентного процесу, в ході якого було отримано численні пропозиції та висловлення зацікавленості”, - зазначив Френк Сікст (Frank Sixt), спів-керуючий директор компанії.

І хоча у Hutchison намагаються дипломатично уникнути додаткових розмов про геополітичний тиск, тут “усе на поверхні”. У тому числі - на обох боках Панамського каналу. Саме там розташовані порти Бальбоа і Крістобаль.

…давайте про ГЕОполітику 

Контракт з Panama Ports Company, дочірньою компанією Hutchison, на право проектування, будівництва, управління та оперування терміналами в портах Бальбоа та Крістобаль набув чинності у січні 1997 року. До того, як канал остаточно перейде під контроль уряду Панами, залишалося два роки. І ще більше років було до того, як новий президент США Дональд Трамп буде піднімати питання про необхідність повернути канал під американський контроль. 

У 2021 році концесійну угоду щодо портів було продовжено на 25 років. Причому, Панама була цілком задоволеною: аудит засвідчив, що на першому етапі концесії термінали Balboa і Cristobal принесли державі 445 млн дол., і разом з 816 млн дол., прогнозованими на наступні 25 років, це означало 1,261 млрд дол. платежів до національної скарбниці (щорічний платіж - 32,6 млн дол.)

Але то було у 2021 році, а нині генеральний прокурор Панами Луїс Карлос Гомес вже направив до Верховного суду країни позов про визнання угоди про передачу в концесію Hutchison портових активів у Панамі такою, що суперечить конституції. Мовляв, проведена генпрокуратурою ревізія виявила, що угода укладена не на користь народу Панами і порушує принципи вільної та чесної конкуренції.

Ревізія угоди і рішення генпрокуратури послідували за заявами президента США Дональда Трампа про намір повернути Панамський канал США, оскільки нині ним, за словами Трампа, управляє Китай.

Згадані порти не є частиною каналу і не потрібні для проходження суден, які  йдуть зі США або прямують до них. Канал, що належить Панамі, експлуатується окремою організацією, а за порти відповідає Морська адміністрація Панами.

Та США і КНР фактично вже у стані торговельної війни. Трамп запровадив нові тарифи на всі китайські товари, Китай відповів підвищенням мита на американську сільськогосподарську продукцію.

Федеральна морська комісія США (FMC) заявила про те, що може заборонити захід до американських портів суднам країн, які створюють "вузькі" місця для судноплавства у ключових точках у всьому світі. FMC розпочала розслідування щодо обмеження транзиту на міжнародних морських маршрутах, зокрема, комісія проаналізує вплив законів, правил та дії урядів іноземних держав, судновласника та операторів суден під іноземним прапором на умови судноплавства у "вузьких" місцях.

Угода між CK Hutchison і BlackRock явно викликала невдоволення Пекіну. Згідно із заявою CK Hutchison, до угоди не увійдуть її термінали на материковому Китаї та у Гонконгу і компанія не належить державі. Тим не менш, вона працює відповідно до китайського законодавства.

"Гонконг - колишня британська колонія, яка повернулася під владу Китаю в 1997 році за спеціальною угодою з Пекіном, що надала місту автономію і широкі свободи, недоступні на території материкового Китаю. Але закон про національну безпеку, який набув чинності у 2020 році, трансформував політичний, правовий та бізнес-ландшафт Гонконгу", - пише CNN.

Тому багато хто говорить про угоду саме у світлі геополітичного протистояння між Китаєм і США. І про те, чи можливо взагалі збалансувати вимоги Пекіна щодо національної лояльності та власні капіталістичні інтереси. Чи повинні китайські бізнесмени слідувати партійній лінії, якщо це загрожує їхнім бізнес-інтересам?

Агентство Bloomberg повідомило, що кілька китайських урядових установ, в тому числі головний регулятор ринку, отримали інструкції від лідерів держави вивчити угоду на предмет будь-яких потенційних порушень безпеки або антимонопольного законодавства.

Джон Лі (John Lee), лідер Гонконгу заявив: "Ми виступаємо проти неправомірного використання примусу або тактики залякування в міжнародних, економічних і торговельних відносинах".

Видання Ta Kung Pao розкритикувала CK Hutchison Holdings Ltd за "безхребетне плазування" перед Трампом і "продаж всього китайського народу" Це опублікував головний офіс Китаю у справах Гонконгу, що свідчить про те, що критика відображає погляд уряду, робить висновок Bloomberg.

Тим часом Морське управління Панами також збирається вивчити всі юридичні та фінансові документи з ключової угоди між CK Hutchison і консорціумом, підтримуваним BlackRock, заявив міністр при президенті Хуан Карлос Орільяк (Juan Carlos Orillac).

У Панамі намагаються знайти ложку у позитиву у бочці геополітичного варева. Як сказав Reuters голова панамської бізнес-палати Consejo Empresarial Logistico Даніель Ісаза (Daniel Isaza), угода може сприяти розширенню портової інфраструктури в Панамі. Бо адміністрація порту Бальбоа виступала проти будівництва інших портів, а нова адміністрація, може залучити нові інвестиції для збільшення портової пропозиції.

Очікується, що остаточну документацію щодо угоди буде підписано не пізніше 2 квітня 2025 року. І те, чи вдасться її укласти, незважаючи на політичний тиск, все ще залишається під питанням.

Читайте також Гренландія розбрату: Чим важливий найбільший острів з точки зору судноплавства