Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) направила лист до президента України Володимира Зеленського, у якому закликала сприяти в уникненні підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення під час воєнного стану, що матиме негативний вплив для всієї економіки України.
Про це пише ЦТС з посиланням на інформацію ФРТУ.
ФРТУ наголосила, що рішення Міністерства інфраструктури про підвищення тарифів на усі вантажні залізничні перевезення на 70% несе загрозу для української залізниці та економіки країни та закликала направити зусилля "Укрзалізниці" на збільшення пропуску вагонів до Європи та залучення зовнішнього фінансування.
"В поточних умовах, УЗ має вищі можливості для залучення зовнішнього фінансування і навіть безповоротної допомоги, ніж будь-яке інше приватне підприємство в Україні. Виконуючи важливі оборонні та гуманітарні завдання, "Укрзалізниця" може звернутися до ЄС, США з проханням надати фінансування в розмірі 30 млн доларів на місяць на період дії воєнного стану в Україні", - вважають у Федерації.
Зазначається, що за різними оцінками, падіння економіки України в 2022 році становитиме 30-45%. Найбільше постраждають саме основні клієнти "Укрзалізниці" та ключові українські експортери - гірничо-металургійний та агропромисловий комплекси.
"Тільки в ГМК в травні-червні 2022 року виробництво металопродукції знизилося в 6 разів порівняно з довоєнним рівнем. А доля ГМК в залізничних вантажних перевезеннях в мирному 2021 році становила понад 40%, це 130 млн тон. Також головною проблемою, що зумовлює скорочення виробництва в ГМК та АПК, стало саме різке зростання логістичної складової ще до підвищення українських залізничних тарифів у червні 2022 року", - йдеться в повідомленні.
Також у Федерації значили, що із блокуванням морських портів довелося переорієнтовувати усі експортні вантажі в напрямку західних прикордонних переходів. Відтак, експортери змушені транспортувати свою продукцію на втричі більшу у порівнянні з українськими портами відстань до портів Європи. Крім того, щоб довезти продукцію до порту, доводиться додатково оплачувати залізничний тариф в ЄС, перевалку вантажів на кордоні, простій власникам вагонів. У результаті, витрати на перевезення зерна зросли в 3-5 разів, металу - в 4 рази, а залізної руди - в 6 разів. В мирний час морські порти України забезпечували близько 90% експорту продукції.
Ситуація додатково ускладняється довготривалим простоєм залізничних вантажів на західних кордонах України.
ФРТУ наголосила, що наказ МІУ про підвищення залізничних вантажних тарифів на 70% було прийнято й зареєстровано з порушеннями чинного законодавства. "Проект наказу не був погоджений з уповноваженими органами. Крім того, проект наказу не був попередньо оприлюднений, відтак не було жодного громадського обговорення", - додали в Федерації.
У Федерації роботодавців транспорту України підкреслили, що незадовго до злочинного вторгнення росії, в Україні відбулася низка підвищень монопольних тарифів на залізничні вантажні перевезення. У результаті, залізничні тарифи для таких вантажів як вугілля, цемент, руда, добрива з 1 січня 2022 року зросли майже на третину (31,2%), а сумарно з 17 серпня 2021 року - на 42%.
Федерація вважає, що особливо важка ситуація зараз в ГМК України, який зараз майже повністю зупинений. До війни ГМК забезпечував 130 млн тон залізничних вантажів із приблизно 300 млн тон загалом. Але без належних заходів, можна очікувати, що вантажообіг ГМК знизиться до 30 млн тон вантажу вже до кінця 2022 року.
"ФРТУ пропонує наступні заходи для стабілізації та забезпечення конкурентоздатності УЗ та економіки України: забезпечити збільшення потужності з пропуску залізничних вагонів з України до країн Європи з 1,9 тис. до 3,4 тис. вагонів на добу, знизити залізничні тарифи на вантажні перевезення на -70% від поточного рівня та залучити пряму фінансову допомоги для УЗ від закордонних партнерів України розміром 30 млн доларів на місяць.
Нагадаємо, що на початку липня Комітет з питань аграрної та земельної політики ВРУ звернувся до Кабінету міністрів у зв'язку з кризовою ситуацією у експорті зерна, насіння олійних культур та продуктів їх переробки залізничними шляхами та запропонував переглянути рішення Мінінфраструктури про підняття тарифів УЗ на вантажні перевезення на 70%. Крім того Європейська Бізнес Асоціація від імені компаній, що входять до її складу, також не підтримала рішення МІУ та УЗ про підвищення на 70% тарифів на залізничні вантажні перевезення.