Прийняття Закону "Про залізничний транспорт України" є одним із зобовʼязань України перед Європейським Союзом в рамках Ukraine Facility Plan. Тому після затвердження нового уряду повторна реєстрація і прискорений розгляд даного законотворчого документу є нагальною потребою як з точки зору дотримання плану реформ перед європейськими партнерами, так і з огляду на отримання необхідних фінансових ресурсів для виживання економіки країни в умовах війни в цілому.
Про це йдеться в статті Ukraine Facility Plan: що по транспорту, опублікованій на порталі ЦТС.
Зокрема, зазначається, що в поточних умовах невизначеності з джерелами покриття видатків бюджету 2026 року чітке дотримання UFP - це фактично питання виживання держави та ключова умова забезпечення макроекономічної стабільності.
У транспортному секторі ключовим завданням на 2025 рік є лібералізація ринку залізничних перевезень і визначення нових правил його функціонування - ухвалення Закону України "Про залізничний транспорт України".
Закон має буде спрямований на створення законодавчих умов для функціонування конкурентного ринку пасажирських і вантажних перевезень, зокрема, забезпечення рівноправного доступу перевізників до залізничної інфраструктури; створення та незалежного регулятора й національного органу з безпеки, розділення оператора інфраструктури та перевізників, впровадження системи безпеки залізничного руху.
Законопроект про залізничний транспорт, який зареєстрували восени 2024 року, станом на лютий 2025 року застряг у підкомітеті профільного парламентського комітету, повідомила тоді перша заступниця голови Комітету з питань транспорту та інфраструктури Юлія Клименко. Вийти з ситуації і перейти до роботи над законопроектом буде важко і навіть неможливо, казала Клименко, оскільки немає консенсусу з приводу моделі реформування, запропонованої в ньому, у народних депутатів, особливо у провладних.
"Згідно процедури, після відставки Кабінету міністрів всі урядові законопроекти попередньої каденції мають бути відкликані і подані за рішенням чинного складу КМУ. Згідно спрощеної процедури, текст законопроекту не проходить попереднє погодження на рівні зацікавлених міністерств, а одразу подається на розгляд Кабміну за підписом міністра. І тут виникає головне питання - в короткі строки не тільки запустити бюрократичну процедуру, а і узгодити з бізнесом спільну позицію з спірних питань у законопроекті. Інакше - велика ймовірність, що новий урядовий законопроект повторить долю свого попередника. Дедлайн на політичне рішення про перевнесення і швидке узгодження з ринком - у четвертому кварталі 2025 року", - йдеться у публікації.