Президент України 30 липня повернув з підписом до Верховної Ради Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства для пришвидшення відновлення зруйнованих війною об'єктів та будівництва нових об’єктів, пов'язаних з післявоєнною перебудовою економіки України.
Як пише ЦТС, відповідне повідомлення міститься на офіційному сайті ВРУ.
"Чому це так важливо? Бо відновлення України не може відбуватися лише за рахунок бюджетних грошей. В усьому світі інфраструктуру будують в партнерстві з бізнесом та донорами. І ППП - саме той механізм, який дозволяє залучити приватних інвесторів у справді великі стратегічні проекти, або менші, але важливі.
Концепція ППП існувала в Україні давно, але вона не працювала. За весь час було укладено лише два великі концесійні договори. Тож завдяки законодавчим змінам ми розраховуємо, що механізм ППП нарешті запрацює і бюрократія вже не буде завадою на шляху інвестицій", - прокоментував міністр економіки України Олексій Соболев.
Як раніше вже повідомлялося, прийняття і підписання закону є важливим для підготовки та впровадження проектів концесії та інших форм публічно-приватного партнерства. Зокрема, це проект концесії в межах першого та контейнерного терміналів, а також п’ятого терміналу (залізнично-поромний комплекс) державного підприємства "Морський торговельний порт Чорноморськ" та відповідного майна АМПУ, пов’язаного із цими терміналами. Крім того, закон вдосконалив нормативну базу щодо проекту із впровадження національної толінгової системи, яка передбачає стягування плати за проїзд окремими ділянками автодоріг вантажним автотранспортом. Також у транспортній сфері документ торкнеться пілотних проектів, що включають будівництво, експлуатацію та обслуговування доріг та/або тунелів. Крім того, це можуть бути концесійні проекти щодо аеропортів. Ще один напрямок - комунальний транспорт, зокрема, закупівля рухомого складу, надання послуг з перевезень пасажирів.
Як зазначив міністр економіки, ключовими є наступні моменти закону:
До публічно-приватного партнерства можуть долучатися не лише органи влади, а й держкомпанії та підприємства.
Нові джерела фінансування. Приватні інвестиції дозволено поєднувати із донорським фінансуванням. Це значно знижує ризики для бізнесу і робить проекти доступнішими.
Гарантії для інвесторів - держава гарантує стабільність умов договору (навіть за умови зміни законодавства), захист прав та чіткі правила компенсації.
"Британська модель" або "інфраструктура в розстрочку". Інвестор будує об'єкт за власні кошти, а держава або громада розраховуються з ним поступово, вже після запуску об'єкта в експлуатацію.
Спрощення для "малих" проектів (до 5,5 млн євро): скорочено їхню підготовку з 19 до 12 місяців.