Верховна Рада України на засіданні 19 червня проголосувала у другому читанні та в цілому за проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства для пришвидшення відновлення зруйнованих війною об'єктів та будівництва нових об’єктів, пов'язаних з післявоєнною перебудовою економіки України (№7508). За це рішення проголосували 256 народних депутатів.

Законопроект був зареєстрований у ВРУ ще в липні 2022 року. В жовтні того ж року його було прийнято за основу. Керівник Проектного офісу з розвитку державно-приватного партнерства Тарас Бойчук зазначав, що прийняття законопроекту стало б кроком до завершення реформи державно-приватного партнерства: "Це внесення всіх необхідних змін в усіх секторах, у тому числі і транспорті, щоб цей інструмент працював".

Як зазначають автори документу, прийняття закону є важливим для підготовки та впровадження проектів концесії та інших форм публічно-приватного партнерства, які наразі вже готуються Мінрозвитку та іншими державними партнерами або плануються до підготовки. Зокрема, це проект концесії в межах першого та контейнерного терміналів, а також п’ятого терміналу (залізнично-поромний комплекс) державного підприємства "Морський торговельний порт Чорноморськ" та відповідного майна АМПУ, пов’язаного із цими терміналами.

Крім того, закон вдосконалив нормативну базу щодо проекту із впровадження національної толінгової системи, яка передбачає стягування плати за проїзд окремими ділянками автодоріг вантажним автотранспортом.

Також у транспортній сфері документ торкнеться пілотних проектів, що включають будівництво, експлуатацію та обслуговування доріг та/або тунелів. Крім того, це можуть бути концесійні проекти щодо аеропортів. Ще один напрямок - комунальний транспорт, зокрема, закупівля рухомого складу, надання послуг з перевезень пасажирів.

Серед іншого, прийнятий нормативний акт покликаний врегулювати проблемні питання, пов’язані з можливим форматом продовженням реалізації концесійних проектів в портах Ольвія та Херсон, реалізація яких була призупинена через повномасштабне вторгнення росії та блокування миколаївських портів, зокрема Ольвії, та порту Херсон.

В цілому прийнятий закон, як стверджують автори, має забезпечити спрощення та стандартизацію процедури підготовки проектів публічно-приватного партнерства (ППП) щодо відновлення інфраструктури та проектів нового будівництва. Серед новел - зниження ризиковості інвестування через запровадження можливості поєднання приватного та донорського фінансування. Також говориться про усунення бар'єрів для впровадження проектів ППП і концесії, зважаючи на досвід отриманий під час підготовки та впровадження пілотних проектів.

Для невеликих проектів (вартістю до 5,5 млн євро) в документі прописане скорочення термінів підготовки документації з 19 до 8-12 місяців.

Зазначається, що прискорення процесу залучення приватного сектору для відновлення інфраструктури є критично важливим на державному та на місцевому рівнях, оскільки швидка реалізація значної кількості пріоритетних проектів відновлення виключно за кошти державного та місцевих бюджетів не вбачається можливою.