"Укрзалізниця" отримає гранти на загальну суму 54 млн євро. Польща буде інвестувати в дороги, залізницю та розбудову пунктів пропуску з Україною. АМПУ та Ukrainian Reconstruction Consortium підписали меморандум про розвиток портів України... Хоч транспортна сфера і не була в ключовому фокусі Конференції з питань відновлення України (URC 2025), усі ці новини надійшли в наше інформаційне поле упродовж двох днів саме з цього майданчика.

Конференція цього року проходила в Римі протягом 10-11 липня. Вона стала наступним етапом у серії міжнародних заходів на підтримку відбудови України, започаткованих у Лугано (2022), продовжених у Лондоні (2023) та в Берліні (2024). Цього року до конференції долучилося більше чотирьох тисяч учасників. Серед них - очільники держав і урядів понад сотні країн, а також представники міжнародних організацій.

Важливою подією стало оголошення про створення Європейського флагманського фонду для відбудови України. Про це повідомила Президентка Європейської Комісії Урсула фон дер Ляєн. За її словами, серед перших партнерів - Франція, Німеччина, Італія, Польща та Європейський інвестиційний банк. Очікується, що фонд залучить інвестиції у критичні сектори відновлення.

Учасники заходу говорили про розвиток сектору оборони, українські технології та інновації заради глобальної безпеки, відновлення енергетичної інфраструктури, інвестування у стійкість енергетики тощо. Відбувся воркшоп "Єднання з Європою: Шлях України до транспортної інтеграції". А під час панелі, яка відбулася в рамках третьої сесії, йшлося про сучасну інфраструктуру, як про шлях до відновлення.

ЦТС виокремив рішення і заяви, що лунали з Риму, і які стосуються транспорту.

Адміністрація морських портів України та Ukrainian Reconstruction Consortium підписали меморандум про партнерство для відновлення та розвитку портової галузі 

Серед основних переваг угоди - можливість залучення провідних італійських та європейських компаній до реконструкції портів, створення "розумних" портових систем з автоматизованим обробленням вантажів, інтеграція українських портів у європейську транспортну мережу TEN-T, сприяння отримання доступу до фінансування від ЄІБ, ЄБРР, Світового банку та європейських фондів, розвиток партнерства з європейськими портами та впровадження екологічних технологій.

Меморандум передбачає такі напрями співпраці: впровадження міжнародних стандартів і передових технологій, реалізація спільних інфраструктурних проектів, створення партнерства між українськими та італійськими портами, фінансове і технічне партнерство, розробку інноваційних екологічних транспортних рішень, сприяння сталому відновленню портової галузі, консультації щодо удосконалення та адаптації морського законодавства України з урахуванням стандартів ЄС, ІМО та ЮНКТАД, а також обмін досвідом.

АМПУ підписала меморандуми про співпрацю з адміністраціями італійських портів

У другий день конференції в Римі стало відомо, що Адміністрація морських портів підписала меморандуми з Портовою адміністрацією Східного Адріатичного моря та Портовою адміністрацією Західного Лігурійського моря.

Перша управляє портами Трієст і Монфальконе. Порт Трієст є одним із найбільших вантажних портів Італії, ключовим елементом європейської транспортної мережі TEN‑T, активно впроваджує цифрові рішення та має глибоководну інфраструктуру.

Портова адміністрація Західного Лігурійського моря об’єднує порти Генуї, Савони, Пра’ та Вадо-Лігуре.

Меморандуми передбачають розвиток довгострокового партнерства, обмін передовими практиками, підтримку цифрової трансформації українських портів і посилення їх інтеграції до європейської логістичної мережі.

"Ці меморандуми відкривають нові можливості для цифровізації, впровадження сучасних логістичних рішень та адаптації портів до нових викликів.  Це ще один крок до інтеграції в європейський логістичний простір - через конкретну співпрацю, навчання та інвестиції", - повідомив голова АМПУ Олександр Семирга.

"Украерорух" підписав Меморандум про співпрацю з італійськими технологічними партнерами - виробником аеронавігаційного обладнання Leonardo S.p.A. та провайдером аеронавігаційних послуг ENAV S.p.A

Цей документ - важливий крок у спільній роботі над відновленням та модернізацією системи управління повітряним рухом України в рамках Плану заходів з відновлення організації повітряного руху України (UARRP).

За словами очільника Державного підприємства обслуговування повітряного руху України ("Украерорух") Андрія Ярмака, разом із меморандумом підписано також ще дві угоди про безоплатну передачу п’яти первинних радіолокаційних систем для потреб "Украероруху". Ці системи дозволять відновити базові функції спостереження, а це - перший крок на шляху до безпечного неба над Україною.

Польща буде інвестувати в дороги, залізницю та розбудову пунктів пропуску з Україною

Про це на полях конференції повідомив екс-заступник міністра інфраструктури України Віктор Довгань. Це знайшло своє вираження у тому, що Агентство промислового розвитку Польщі (ARP) підписало меморандум про співпрацю з Державним агентством реконструкції та розвитку інфраструктури України. Документ передбачає спільні зусилля щодо визначення та реалізації у тому числі і інфраструктурних проектів.

"Підписання цієї угоди є важливим кроком до практичної співпраці між Польщею та Україною. ARP, що діє в рамках Групи Польського фонду розвитку, має досвід та інструменти для підтримки польських підприємців у участі в проектах реконструкції. Ми хочемо, щоб польські компанії стали справжнім партнером у відбудові української інфраструктури, промисловості та енергетики. Це можливість як для відбудови України, так і для зміцнення позицій польської економіки в регіоні", - наголосив Войцех Балчун, президент Агенції промислового розвитку Польщі.

В коментарі ЦТС Віктор Довгань, що нині консультує польського будівельного гіганта Budimex, пояснив, що угода на рівні державних агенцій була укладена через те, що поляки хочуть прискорити процес практичної реалізації проектів відновлення. Аби не контактувати на рівні окремих фірм, вирішили створити робочу групу, яка протягом трьох місяців має подати готові проекти урядам обох країн для прийняття рішення про фінансування.

Фінансування планується через механізм Ukraine Facility, куди кредитні кошти будуть залучатися від польського державного банку BGK.

"Поляки не приховують, що хочуть заробити. Тому акцент на практичній реалізації – на сирі проекти дивитися не будуть. Задача – до наступної конференції, що відбудеться за рік у Варшаві, почати реалізацію 1-2 проектів. Точно можна встигнути провести тендер по одному дорожньому проекту і одному - залізничному", - говорить Довгань. За його словами, в фокусі інтересу польських компаній: автомобільні дороги на заході України; євроколія Мостиська-Скнилів; пункти пропуску між Польщею та Україною.

Екс-заступник міністра інфраструктури зауважує, що в тендерах BGK участь, зрозуміло, братимуть польські фірми. Але, скоріш за все, українські субпідрядники будуть задіяні не менш ніж на 50%, адже з безпекових міркувань, польська сторона навряд чи наважиться відправляти до України людей та техніку. Тож, він переконаний, що у виграші точно будуть дві сторони, бо Україна отримає нову інфраструктуру та пільгове фінансування.

Звучали в Римі і інші заяви, що так, чи інакше стосуються і транспортної сфери. Наприклад, мова про нову двосторонню угоду про співпрацю у сфері відновлення зі Швейцарією. Уряд Швейцарії вважає відновлення України своїм стратегічним пріоритетом та планує спрямувати на це 5 млрд франків (€4,8 млрд) до 2036 року. Угода передбачає надання безповоротної фінансової та технічної допомоги для закупівлі товарів і послуг у швейцарських компаній у різних секторах, серед яких і транспорт та мобільність.

Україна та Нідерланди також підписали Меморандум про надання додаткового фінансування (30 млн євро) в межах програми Ukraine Partnership Facility. Зазначається, що завдяки цьому нідерландські компанії зможуть більш активно брати участь у відновленні України в тих сферах, де вони мають досвід: водопостачання, охорона здоров'я, сільське господарство та відновлювані джерела енергії. Водночас, серед іншого йдеться і про розвиток портів.

Загалом кількість підписаних угод під час Міжнародної конференції з питань відновлення України у Римі підрахоувють у сотнях. "Понад 200 різних домовленостей більш ніж на 10 мільярдів євро. Новий пакет європейської підтримки - більш ніж на 2 мільярди євро. Є програма від Фінляндії на більш ніж 300 мільйонів євро - кошти саме на відбудову. Є пакет від Нідерландів - 30 мільйонів євро…", - зауважив, підбиваючи підсумки першого дня конференції, Президент України Володимир Зеленський.

Лишається сподіватися, аби усі вони якнайшвидше матеріалізувалися від меморандумів до реальних проектів.

Читайте також Стратегія розвитку прикордонної інфраструктури до 2030 року. Що передбачає документ?