Законопроект про залізничний транспорт, який зареєстрували восени 2024 року, застряг у підкомітеті профільного парламентського комітету, повідомила перша заступниця голови Комітету з питань транспорту та інфраструктури Юлія Клименко під час VII Міжнародної конференції "Залізниці України: розвиток та інвестиції", передає кореспондент ЦТС.   

Вийти з ситуації і перейти до роботи над законопроектом буде важко і навіть неможливо, каже Клименко, оскільки немає консенсусу з приводу моделі реформування, запропонованої в ньому, у народних депутатів, особливо у провладних.  

За словами першої заступниці голови профільного парламентського комітету, зареєстрований у парламенті закон про залізничний транспорт бере за основу європейську модель, у якій пасажирська, вантажна, інфраструктурна та обслуговуюча компанії розділені.   

Одна із найбільш важливих проблем у тому, що пасажирська частина перевезень станом на сьогодні генерує величезні збитки. "Ми, як пасажири, платимо 30-35% від загальної вартості, - зауважує Клименко. - Фактично, 70% покриває в середині себе УЗ. Поки що - за рахунок вантажних перевезень. Якщо ці компанії розділити, то пасажирські перевезення має покрити державний бюджет, і це будуть великі гроші".

За словами парламентарійки, йдеться щонайменше про 12-15 млрд, а то й про 20 млрд на рік. Ці гроші потрібно буде десь взяти, і саме це викликає велику дискусію. "Під час війни ми набралися величезних кредитів - зараз вони доходять до 175 млрд доларів, каже вона. - Ці кредити ми будемо віддавати ще багато років. Тож чи варто навантажувати бюджет додатковими збитками - дійсно питання".

Водночас виникають запитання і з приводу того, чи ефективно працюватиме без внутрішнього реформування вантажна частина. Клименко переконана - тільки-но з’явиться приватна тяга, УЗ не зможе конкурувати як ринковий гравець і втратить свої позиції та переваги. "На даному етапі цей законопроект застряг і на схилі політичного циклу дуже важко планувати, що він буде ухвалений", - акцентувала народний депутат.

Однак, за її словами, він є важливим щонайменше за двома міжнародними зобов’язаннями в рамках угод Ukraine Facility та зі Світовим банком. До кінця 2025 року за цими зобов’язаннями закон про залізничний транспорт має бути ухвалений у двох читаннях.