В польській компанії Laude Smart Intermodal висловили занепокоєння планами "Укрзалізниці" щодо підвищення вартості перевезення вантажів у контейнерах вагою понад 26 тонн брутто. В компанії вважають, що запропоноване підвищення значно обмежить інтермодальні перевезення в Україні.
Об этом пишет Railway Supply со ссылкой на Railinsider.
Зазначається, що компанія реалізує інвестиційну програму вартістю 300 млн євро, спрямовану на перенесення вантажів, які українські компанії експортують до європейських споживачів, з вантажних автомобілів на залізницю. За останні 2-3 роки Laude Smart Intermodal витратила майже 100 млн євро на посилення контейнерних перевезень та інтенсифікацію торговельного обміну між Україною та її європейськими партнерами.
За словами президента правління Laude Smart Intermoda Марціна Вітчака, компанія вже сьогодні має в Україні не менше тисячі вагонів-платформ з контейнерами, а наступним кроком у розвитку присутності на місцевому ринку та зміцненні зв’язків української економіки з ЄС є придбання спеціалізованих багатосистемних локомотивів, з метою запропонувати українським компаніям найкращі умови перевезення з України до Німеччини та країн Бенілюксу.
Локомотиви Laude будуть обслуговувати поїзди після перетину кордону ЄС. Ця інвестиція має підтримку міжнародних банків, банків, що підтримують відновлення України, та державного фонду з Польщі - PFR TFI.
Ключовий фактор програми - заповнення контейнерів, які в даний час використовуються для перевезення товарів типу commodities, тобто зерна та сталі з України, зворотними вантажами з ЄС, переважно вантажами загального призначення general cargo.
"Збільшуючи вагу вантажу, що перевозиться, ми підвищуємо ефективність перевезень. Це важливо, адже в інтермодальних перевезеннях, коли необхідно доставляти продукцію вантажівкою на так званих першій та остатнній милі, ці операції генерують понад половину всіх витрат на перевезення", - додав він.
Вітчак зазначив, що за наявною інформацією, "Укрзалізниця" розглядає можливість підвищення вартості перевезення вантажів у контейнерах вагою понад 26 тонн брутто. "Це призвело б до того, що при перевезенні 23 тонн в одному контейнері на маршруті із Запоріжжя до Бельгії контейнер на всьому маршруті їхав би неефективно, а отже - без економічного та екологічного сенсу. Такий підхід повністю суперечить політиці ЄС, яка, навпаки, стимулює переведення не менше 30% вантажів із доріг на екологічну залізницю до 2030 року", - підкреслив він.
В УЗ запевняють, що головна мета ініціативи - вирівняти вартість перевезень зернових вантажів у контейнерах та у спеціалізованому рухомому складі (зерновозах).
"Проте порівняння цих двох видів перевезень не є обґрунтованим. Адже частка контейнерів у загальній структурі перевезень в Україні становить лише 3,7%, а в перевезеннях зерна - лише 7,5%. Єдина відмінність полягає в тому, що кількість операцій з перевантаження контейнерів більша, а кожна з них - додатково оплачується", - вважає експерт.
Хопер самостійно вивантажується в засипні ями, але його неможливо завантажити під час зворотного руху. Контейнер потрібно перевантажити і відвезти, що становить додаткові витрати, але дозволяє реально забрати вантажі, що перевозяться вантажівками, тому що кожен, хто має засипну яму, використовує хопери, а не контейнери. Перевантаження на автомобіль і зворотний вивіз значно збільшують вартість перевезення однієї тонни вантажу, що зрівнює її з витратами інших видів транспорту.
"Запропоновані підвищення - це чудовий спосіб обмежити або навіть виключити інтермодальні перевезення в Україні. Я не знаю, чи це є метою підготовлюваних змін і чи контейнери дійсно знову будуть перевозитися переважно вантажівками, бо таким буде ефект підвищення тарифів, і про це варто говорити", - каже президент правління Laude Smart Intermodal.
В результаті змін зерно буде перевозитися вантажівками до місць, куди сьогодні може дістатися лише інтермодальний транспорт.
Вітчак нагадав, що продукти з України підлягають в ЄС тим самим зборам, що й усі інші європейські. Підвищення зборів за перевезення контейнерів в Україну та назад зменшить український експорт і надходження до державного бюджету.
У відповідь на повідомлення про плани підвищення тарифів для інтермодальних перевізників, компанія Laude Smart Intermodal звернулася до Міністерства розвитку громад та територій України та "Укрзалізниці" з відкритим листом щодо рівного ставлення до всіх залізничних операторів в Україні та збереження тарифів на поточному рівні.
"Тільки збереження діючих чинних тарифів дозволить продовжити розвиток контейнерних перевезень, збільшити експорт українських товарів та імпорт необхідних матеріалів, обладнання та техніки, а також зберегти на належному рівні надходження до бюджету України", - вважає Вітчак.
Він також додав, що в той самий час, коли "Укрзалізниця" хоче обмежити контейнерні перевезення, підвищуючи тарифи, в ЄС діє система знижок на доступ до інфраструктури, що досягає від 25% до 75% на цей вид перевезень. Перехід на контейнерні перевезення є елементом транспортної стратегії ЄС, викладеної в офіційних документах. В кінцевому підсумку не менше 30% вантажів має перевозитися в контейнерах.
Читайте також Контейнеризація залізничних перевезень: як знайти баланс між тарифами та інтеграцією до ЄС