"Укрзалізниця" ініціювала підвищення вартості залізничних перевезень в контейнерах з масою брутто понад 26 тис т. В компанії аргументують це необхідністю зближення вартості перевезень у контейнерах та спеціалізованому рухомому складі і розраховують отримати додаткові тарифні надходження. 

Це в цілому правильна ініціатива, але при її реалізації потрібно враховувати ряд факторів. Існуючі тарифні схеми виникли не на порожньому місці і насправді виконують важливу функцію, а саме стимулюють розвиток залізничних  контейнерних перевезень.  

Без перебільшення, це є стратегічно важливим для УЗ вектором розвитку вантажної вертикалі - вихід на нові ринки інтермодальних перевезень та діяльності закордоном для залучення нових клієнтів та вантажопотоків.  Саме для цього створюється дочірня компанія в Польщі, набувається досвід роботи на зовнішніх ринках.  

Наміри підкреслюються і цифрами. Ринок контейнерних перевезень є одним з небагатьох, що демонструє стабільне зростання в середньому на 6% в рік і має позитивний прогноз на горизонті 2030 року. При цьому історично основна частина контейнерів в Україні транспортується автомобільним транспортом, однак частка таких перевезень скорочується з 65-70% у 2014 році до 57% у 2024 році і залізниця поступово збільшує свою частку - це дуже позитивний тренд.

Приватний бізнес та міжнародні фінансові установи підтримують вектор на контейнерізацію, свідченням чому є будівництво нових та розширення існуючих контейнерних терміналів на західному кордоні України та залучення міжнародного фінансування для розвитку інфраструктури та пунктів переходу Україна-ЄС.

Обсяги обробки контейнерів на терміналах за останні роки істотно збільшились і сьогодні перевищують 125 тис. контейнерів в рік, навіть під час війни активно запускаються нові термінальні комплекси.  

Україна впевнено наближається до інтеграції з ЄС, ключовою характеристикою якого є наявність єдиного ринку, і розвинута логістична мережа контейнерних перевезень є запорукою швидкої інтеграції України в ЄС, збільшення експорту та виробництва в Україні, що сприятиме зростанню добробуту українців. Саме тому курс на розширення контейнерізації в перевезеннях є ключовою умовою двосторонньої  торгівлі з ЄС та інтеграції національної транспортної системи до європейських коридорів TEN-T.

Створені тарифні умови для стимулювання контейнерних перевезень і збільшення торгівлі з ЄС окремі компанії стали використовувати для розмивання доходної бази УЗ від перевезення навалочних вантажів в морські порти України, де контейнер використовується не як форма міжнародного перевезення, а як тара для оптимізації вантажного тарифу по Україні. І ось тут якраз потрібно наводити лад і виправляти диспропорції в потребах ринку і рухомого складу. 

Рішенням має бути коригування тарифів при перевезенні контейнерів в межах України (по внутрішнім накладним) та збереження існуючої системи тарифів при відправках контейнерів в міжнародних залізничних перевезеннях (по СМГС/ЦІМ). Такий підхід дозволить "Укрзалізниці" отримати додаткові доходи від зростання контейнерного вантажопотоку і в той же час не буде нести загроз для подальшої інтеграції української та європейської транспортних систем та забезпечення потреб двосторонньої торгівлі.