Українська бізнес-спільнота відреагувала на заяву голови Наглядової ради АТ "Укрзалізниця" Гепарда Хафера з закликом до Maersk, CMA CGM, MSC та ACC припинити блокування запиту товариства щодо індексації тарифів на вантажні перевезення, пише ЦТС.
"Хафер Гепард заявляє, що світові контейнерні оператори та Американська торгова палата блокують підвищення вантажних тарифів УЗ. Але головна проблема не в іноземному бізнесі, та не у вантажних тарифах. Проблема - в тому, що не вирішуються системі проблеми УЗ", - зазначив президент ОП "Укрметалургпром" Олександр Каленков.
Він підкреслив, що вантажний сегмент УЗ є прибутковим, більш ніж 20 млрд грн чистого прибутку щороку (2023-2024). Але замість того, щоб знижувати питому собівартість, займатися раціоналізацією мережі і залучати більше клієнтів, виграючи конкуренцію у автотранспорту, УЗ намагається прикрити збитки від пасажирських перевезень 37% індексацією вантажних тарифів (після більш ніж двократного підвищення в 2021-2022 рр.), яка вб’є конкурентоздатність української продукції.
За розрахунками ДП "Укрпромзовнішекспертиза", таке підвищення вантажних тарифів призведе до мінус 96 млрд грн ВВП України та мінус 36 млрд грн податкових надходжень.
"На що варто звернути увагу голові Наглядовоі ради - під мінус 20 млрд гривень щорічних збитків від пасажирських перевезень - роками немає конкретного плану дій щодо вирішення питання збитковості пасажирських перевезень, немає діалогу з урядом щодо компенсації збитків та лібералізації тарифів в цьому сегменті", - вважає президент ОП "Укрметалургпром".
Каленков додав, що витрати УЗ щороку зростають на мільярди гривень, а ефективність падає, - загальні витрати за 9 місяців 2023 року становили 60 млрд грн, а за 9 місяців 2024 року вже близько 77 млрд грн. Вантажі переходять на автотранспорт, але немає програми повернення вантажів на залізницю, відсоток вантажів, що перевозився автотранспортом в 2024 році зріс до 38% порівняно з 33% в 2020 році (частка залізниці впала з 67% до 63%).
"63% колій УЗ генерують мінус 16 млрд гривень збитків, а Наглядова рада не піднімає питання щодо оптимізації малодіяльної інфраструктури або запровадженню додаткової плати за її використання, мільярдні втрати УЗ через податок на землю під коліями, і жодної ініціативи від Наглядової ради - формувати політику підприємства та вирішувати системні проблеми", - підкреслив він.
В свою чергу експерт ринку логістики Юрій Щуклін заявив, що бізнес-спільноту обурює закритість та неефективність "Укрзалізниця", тож бізнес не "блокує індексацію тарифів", а прагне діалогу та зустрічних кроків з боку компанії.
"Допис голови наглядової ради АТ "Укрзалізниця" Гепарда Хафера спонукав мене пояснити реакцію бізнесу на майбутню індексацію залізничних тарифів. Необхідність дорожче платити за послугу не викликає радості ні в кого. Але, коли природа зростання витрат зрозуміла, бізнес погоджується і платить. Та водночас - шукає резерви, де підвищити свою продуктивність, скоротити витрати тощо", - зазначив він.
Експерт додав, що за півроку дискусії навколо індексації тарифів, УЗ не скоротила свої витрати, не змінила підхід на ощадний, та не запропонувала бізнесу більш гнучкі умови.
"Ми чуємо - дайте грошей. Ось що найбільше обурює бізнес, а не індексація тарифів. Так, є промислова інфляція і від цього нікуди не дітися. Але де економія УЗ: на маршрутних відправленнях, тендерах тощо. Натомість є приклади неефективності. Це і є справжнє ставлення монопольної "Укрзалізниці" до джерела надходження грошей, бізнесу. Закритість та неефективність УЗ - ось що обурює бізнес. Сподіваюсь, що голова Наглядової ради УЗ почує: тарифне зростання - не головна проблема. Бізнес не "блокує індексацію тарифів", а прагне діалогу та зустрічних кроків з боку УЗ", - вважає Щуклін.
Директор "Західний контейнерний термінал (ЗКТ)" Володимир Лопатинський, коментуючи заяву голови Наглядової ради АТ "Укрзалізниця" зазначив, що підвищення пропонується окремо від загального обговорення та запланованих коригувань тарифів на перевезення вантажів загалом.
"Морські контейнерні лінії та Американська торгова палата в Україні виступили проти спроби підвищити тарифи на певні типи контейнерів більш ніж на 84% без належного нагляду. Це підвищення пропонується окремо від загального обговорення та запланованих коригувань тарифів на перевезення вантажів загалом. Проте вони заявили, що відкриті до конструктивного діалогу та компромісу", - підкреслив Лопатинський.
Нагадаємо, 12 травня 2025 року голова наглядової ради АТ "Укрзалізниця" Гепард Хафер опублікував пост на своїй сторінці в LinkedIn де закликав компанії Maersk, CMA CGM, MSC та Американську торговельну палату в Україні (ACC) припинити блокування запиту товариства щодо індексації тарифів на вантажні перевезення.