Європейська Бізнес Асоціація та Американська торговельна палата в Україні звернулися із закликом до Кабінету міністрів утриматися від запланованого в лютому підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення на 37%. В провідних бізнес-асоціаціях країни впевнені, що такий крок завдасть більше шкоди економіці країни, ніж користі залізничному монополісту.

Зокрема, компанії-члени Американської торговельної палати не підтримують затверджене 5 грудня наглядовою радою АТ УЗ підвищення державних регульованих тарифів на залізничні вантажні перевезення, аргументуючи це наступним:

- одночасно з підвищенням тарифів на перевезення вантажів АТ "Укрзалізниця" також збільшує вартість робіт і послуг, пов’язаних із перевезеннями, а також ставки плати за користування вагонами (контейнерами);

- таке рішення створить значний тиск на економіку України та може призвести до зупинки стратегічних підприємств;

- додаткові витрати на логістику для бізнесу перевищать 1,4 млрд грн на рік, що суттєво знизить конкурентоспроможність української продукції та обмежить можливості для виходу на експортні ринки;

- зниження обсягів промислового виробництва негативно позначиться і на самій "Укрзалізниці", оскільки єдиним джерелом її доходів є вантажовідправники, які через надмірне тарифне навантаження будуть змушені скоротити обсяги перевезень.

В свою чергу, в Європейській Бізнес Асоціації (ЄБА) також акцентують на тому, що висока вартість логістики залишається одним зі стримуючих факторів для експорту.

Відзначається, що навіть поточні тарифи перевищують спроможності учасників ринку, через що підприємства змушені скорочувати виробництво або переходити на перевезення автотранспортом. Це призводить до руйнування доріг та зростання мільярдних витрат з бюджету на їхній ремонт.

До того ж, через втрату конкурентоспроможності залізничної логістики "Укрзалізниця" втрачає доходи. Згідно з фінансовою звітністю компанії, за 9 місяців 2024 року АТ УЗ отримало прибуток у 1,6 млрд грн, тоді як за аналогічний період 2023 року прибуток становив 8,2 млрд грн. Водночас керівництво перевізника вже прогнозує збитки у розмірі до 2,5 млрд грн до кінця 2024 року. Тож, на думку бізнесу, ситуація із фінансовими показниками "Укрзалізниці" демонструє необхідність термінового перегляду її витратної політики.

"Оптимізація витрат, підвищення операційної ефективності та залучення клієнтів на залізницю через конкурентоспроможну тарифну політику можуть значно покращити її фінансовий стан. На думку експертів Асоціації, замість підвищення тарифів, яке посилить фінансовий тиск на бізнес і призведе до скорочення обсягів перевезень, важливо зосередитися на підтримці експорту. Недопущення зростання логістичних витрат дозволить утримати вантажі на залізниці, зберегти валютні надходження до бюджету та сприятиме економічній стабільності", - сказано в заяві ЄБА.

З огляду на це, зазначені бізнес-асоціації звернулися до керівництва уряду із закликом не допустити підвищення тарифів, враховуючи ситуацію в реальному секторі та на експортних ринках. А ЄБА додатково просить прем’єр-міністра доручити відповідним міністерствам та "Укрзалізниці" вжити заходів щодо оптимізації витрат та підвищення операційної ефективності АТ УЗ.

Нагадаємо, що раніше проти підвищення залізничних тарифів виступили в Українській зерновій асоціації. "Рішення ще не ухвалено, всі чекають від міністерства. Але нам здається, що вже було кілька підвищень. І цього цілком достатньо, щоби не піднімати додатково ціну на зерно. Ми не підтримуємо", - наголошував президент УЗА Микола Горбачьов.

Він вважає також, що до розгляду ситуації варто залучити Антимонопольний комітет.

До того представники металургів заявляли, що підвищення тарифів на залізничні перевезення на 37% буде коштувати виробникам мінімум 10 мільярдів грн та також призведе до зростання собівартості продукції. За словами президента ОП "Укрметалургпром" Олександра Каленкова, кожне підвищення тарифу - це додаткове навантаження на підприємства. "Із огляду на те, що майже три роки ми живемо в режимі виживання, а підприємства просто накопичують збитки, які вже обчислюються сотнями мільярдів гривень, кожне таке збільшення одразу позначається на галузі. Підвищення залізничних тарифів - це 10 мільярдів гривень, навіть більше. І це призведе до того, що підприємства не те що підтримувати діяльність, а й виробляти продукцію більше не зможуть".