У вересні "Укрзалізниця" повідомила про те, що філія компанії "Центр транспортної логістики" починає надавати своїм клієнтам новий вид послуг і стає експедитором. В інтерв'ю ЦТС заступник директора Департаменту комерційної роботи “Укрзалізниці” Валерій Ткачов розповів детальніше, навіщо компанії ще один вид діяльності, на яких клієнтів розраховує та з ким вже підписані перші договори. 

Розкажіть, чому компанія вирішила почати надавати експедиторські послуги?

Це, насамперед, додаткові надходження до бюджету компанії. Експедиторські послуги будуть додатковим видом діяльності, який стане гарною підтримкою для фінансового стану УЗ. Наприклад, ми підрахували, що, транспортуючи одну тонну зерна на відстань 700 км, заробляємо, як перевізник- 11-12 дол., 1 тонну руди - 7-8 дол. Експедитор за супроводження процесу перевезення та додатковий сервіс для відправника заробляє майже чверть зазначеної суми. Тільки при цьому перевізник несе суттєві фінансові витрати на утримання та підтримку у робочому стані залізничної  інфраструктуру, рухомого складу, витрати на оплату праці багатотисячного колективу залізниці , тощо. А витрати експедитора - це лише поточні витрати на забезпечення функціонування невеликого розміру компанії без суттєвих основних фондів на власному балансі.

Другий чинник, який вплинув на таке рішення, це те, що залізниця дійсно має додаткові людські ресурси на вантажних станціях і в штаті філії ЦТЛ, які можуть бути задіяні в наданні додаткового сервісу та послуг відправникам вантажів.

90-95% послуг с експедирування УЗ в змозі надати самостійно за додаткову платню.

Проаналізувавши перелік послуг, які надає типовий експедитор вантажовласникам, ми впевнились, що 90-95% зазначених послуг ми в змозі надати самостійно за додаткову платню. Наприклад, провести перемовини з потенційними замовниками, розрахувати вартість послуги, запланувати та узгодити обсяги перевезення, забезпечити замовлення рухомим складом, проконтролювати завантаження та зважування вагонів, навісити ЗПУ і т.д.

Додатковою перевагою ЦТЛ є наявність в оперуванні найбільшого парку вантажних вагонів - 46 тис. одиниць, наявність власного диспетчерського апарату, фахівців з ремонту рухомого складу, фахівців з комерційної та договірної роботи та інші. 

292054697_1691002461253933_2571845079260733600_n

Приймаючи рішення, ви керувалися іноземним досвідом?

У наших колег - DB, PKP Cargo - є різні структурні підрозділи, які займаються різноманітними видами діяльності та приносять додатковий дохід. Наприклад, німецький DB має у власній структурі більше 100 різних підрозділів та бізнес-структур, які крім діяльності, пов’язаної з залізничними перевезеннями, займаються консалтингом, інжинірингом та навіть перевезеннями пасажирів автомобільним транспортом. "Укрзалізниця" теж рухається у цьому напрямку. 

Розглядається можливість створення окремої компанії з надання послуг маневрової тяги по всій території України.

Керівництво вантажної вертикалі “Укрзалізниці” має дуже амбітні плани по реформуванню структури вертикалі. Розробляються заходи щодо виділення окремих операторів за видами діяльності. Так, в планах створення окремого контейнерного перевізника на базі філіалу “Ліски”, створення термінального оператора (на базі МЧ і наявних перевантажувальних комплексів та складів на станціях); створення  окремого припортового оператора (на базі ДН-5 Одеської залізниці), що буде опікуватися роботою припортових залізничних станцій. Навіть розглядається створення  окремої компанії з надання послуг маневрової тяги по всій території України (на базі МППЗТ та маневрового локомотивного парку УЗ) .

Маємо ще багато інших ідей, але всі їх потрібно добре прорахувати, узгодити з Правлінням, а головне захистити перед Наглядовою радою УЗ, адже мова йде про зміну організаційної структури компанії. Наразі роботи в цьому напрямку тривають.

Які переваги для ринку від нової діяльності компанії?

Основне завдання - полегшити життя відправникам вантажу, надавши їм можливість отримувати повний перелік послуг в одному місці, як з перевезення, так і з експедирування вантажу. Крім того, наш вихід на ринок як експедитора посилить конкуренцію в окремих сегментах.

При цьому, керівництво наголошує, що  ЦТЛ не буде користуватися ніякими преференціями від перевізника при організації роботи. Тобто буде працювати на загальних засадах. Також для уникнення можливих зловживань та непорозумінь відділ планування перевезень передається із ЦТЛ до складу Департамента вантажної роботи. Філія ЦТЛ не буде ніяким чином впливати на планування перевезень інших учасників ринку.

Що додатково потрібно УЗ, щоб почати надавати послуги з експедиції? Набір персоналу, наприклад?

В принципі, ми маємо всі необхідні людські та інші ресурси і вже почали роботу. Також розглядається можливість задіяння станційного персоналу при наданні експедиторських послуг. Це додатково оплачуватиметься, тому ми очікуємо, що і персонал буде мотивований.

Поки що в ЦТЛ нічого кардинально не змінилося, але на фінальній стадії узгодження знаходиться нова організаційна структура філії, яка дозволить більш ефективно надавати експедиторські послуги замовникам. Також у нас в Департаменті комерційної роботи створюється окрема вертикаль по роботі з клієнтами, в яку увійде відділ планування перевезень, контакт-центр, відділ узгодження умов перевезення та відділ роботи з ключовими клієнтами. У свою чергу  ЦТЛ перетвориться на потужного оператора вагонів та експедитора.

На який ринок ви орієнтуєтесь?

Для надання експедиторських  послуг ЦТЛ розглядає усі види перевезень - експортні, імпортні , внутрішні та транзитні перевезення. А також різну номенклатуру вантажів. По кожному із напрямів є свої особливості роботи. Ми розуміємо, що, наприклад, на зерновий ринок увійти складніше через високу конкуренцію. Експедиторів десятки, при цьому близько 40% всіх перевезень контролює сім найбільших компаній, які вже починають впливати загалом на ринок.

Тому зараз більше вивчаємо ринок, дивимося, де у нас є конкурентні переваги. Поки що основним бачимо для себе внутрішні перевезення та імпорт, у сегменті ГМК вантажів, нафтопродуктів, деревини, аграрних вантажів тощо.

Ведемо перемовини з Новою поштою, Procter&Gamble, ДТЕК.

Розраховували, скільки грошей хочете заробити?

Зараз ми не можемо озвучити, яку частку ринку ми займемо  і скільки грошей заробимо. Це поки що стартап, але ЦТЛ має потужний потенціал.

Вже уклали з кимось договори?

Так, сьогодні вже підписано 7 договорів. Це, зокрема, й великі зернові компанії, зі своїм парком вагонів , деревина, ГМК, паливо. На прорахунку вартості послуг знаходяться десятки замовлень, йде процес узгодження умов надання послуг.

Оскільки ми тільки виходимо на ринок експедиторських послуг, то цікавіше почати працювати з великими гравцями. Ведемо перемовини з Новою поштою, Procter&Gamble, ДТЕК та ін.

Загалом ЦТЛ прискіпливо вивчає ринок експедиторських послуг, рівень конкуренції в окремих сегментах. Ми розуміємо свої конкурентні переваги, а також власні недоліки . На жаль, ми не маємо бажаної мобільності в прийнятті рішень та оперативності в узгодження вартості послуг через свої бюрократичні процедури, поки не маємо достатньо досвіду роботи на експедиторському ринку. Але ми віримо, що цей проєкт буде успішним.

Читайте також Вивчаємо можливість створення спільного підприємства з Deutsche Bahn – інтерв’ю з "Укрзалізницею"