Піт Буттіджедж здійснив неочікуваний візит до України  так декілька американських видань охарактеризували нещодавню поїздку держсекретаря транспорту Сполучених Штатів до Києва. Сам посадовець відразу привернув увагу іншим, доволі неочікуваним аспектом своїх відвідин української столиці. "Сьогодні я в Києві, щоби відповісти на головний запит щодо розміщення тут радника з інфраструктури",  написав він у соцмережі Х. Цим радником було призначено Роберта Марінера. Що це за персона і за що відповідатиме фахівець?

Еколог і транспортний консультант

"Роберт Марінер, який виконував інженерні роботи для ВПС США та ВМС США та має десятиліття досвіду транспортних проєктів, працюватиме радником з питань транспорту в Україні",  повідомило Міністерство (або ж Секретаріат) транспорту США в пресрелізі. Загалом, новопризначений посадовець не є надто публічною особою. Відомо, що в 1990-х він працював інженером-екологом та екологічним планувальником.

Марінер має диплом магістра в галузі транспортної політики та логістики, отриманий в університеті Джорджа Мейсона. Також він має ступінь бакалавра цивільної інженерії Державного університету Моргана.

Понад 15 років, з 2002 по 2018 рік (із деякими перервами), Роберт Марінер пропрацював у Міністерстві транспорту США. Свою кар'єру у відомстві він почав з посади старшого аналітика. Потім працював як програмний менеджер та заступник директора Офісу з фінансування інфраструктури та інновацій при Міністерстві. З вересня 2011 по вересень 2012 року Марінер був направлений відомством для роботи в Кабулі на посаді радника з міського транспорту при Посольстві США в Афганістані.

З 2018 року і по нині Роберт Марінер працює в консалтинговій сфері, займаючи високі посади одночасно в двох компаніях RAM Consulting Services та TranSystems. В першій Марінер є директором, у другій  віце-президентом з федеральних інфраструктурних програм. RAM Consulting Services надає широкий спектр консультаційних послуг для реалізації інфраструктурних проєктів. TranSystems займається плануванням та наглядом за будівництвом транспортних мереж та інфраструктурних об'єктів.

Наглядач за інфраструктурою?

Міністерство транспорту США призначає закордонних транспортних радників зрідка. Вони працюють при посольствах і виконують консультативні функції, тому їхня діяльність також координується Державним департаментом Сполучених Штатів. Раніше подібні радники призначались лише до Іраку та Афганістану.

Про сферу інтересів та відповідальності транспортного радника США в Україні наразі можна лише здогадуватись. Роберт Марінер має значний досвід у консультуванні та нагляді при реалізації інфраструктурних проєктів. Цілком імовірно, що в Україні він буде займатись подібною діяльністю. На це натякнув Піт Буттіджедж, міністр транспорту США: "З того часу, як росія розпочала своє повномасштабне вторгнення, я підтримував тісний контакт зі своїм українським колегою щодо впливу на глобальні ланцюги поставок, зокрема портову та залізничну інфраструктуру".

F-b3EclX0AA5m2I Керівництву Мінвідновлення Марінера представляли держсекретар транспорту США та посол Сполучених Штатів в Україні

Олександр Кубраков, віце-прем’єр-міністр з відновлення України  міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України, підтвердив, що відновлення інфраструктури є одним із головним питань для україно-американських відносин: "З минулого року успішно працює Спільна робоча група, яка опікується питанням залучення американських державних інституцій, бізнесу та експертів у процес відновлення інфраструктури України". Можливо, що цим процесом також опікуватиметься і Роберт Марінер.

Один із учасників транспортного ринку, який побажав залишитися неназваним, припустив, що ключовою задачею радника може бути контроль за витрачанням американського фінансування, яке надходитиме в Україну з метою відновлення і розвитку інфраструктурних проєктів.

Приблизно на це ж натякнули і в Reuters, згадавши в своїй новині про призначення Марінера, що "США виділять майже 700 млн доларів на допомогу в модернізації контрольно-пропускних пунктів, портів і залізниць, що є частиною зусиль щодо покращення логістики та збільшення експортних можливостей".

"Я думаю, що його задача буде подібною до торгового аташе - аналіз проєктів та контакти з компаніями США. Наприклад, Bechtel давно хоче взяти участь у будівництві кільцевої Києва. Також можна говорити про певні експортні кредити для американського бізнесу, бо після закупівлі тепловозів у GE Transportation нічого не було", - розмірковує зі свого боку ексзаступник міністра інфраструктури Віктор Довгань.

Також ЦТС звернувся за коментарем щодо функціоналу нового американського транспортного радника до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. У відомстві відповіли, що готують відповідну інформацію. Тож, у разі її надання, текст буде актуалізовано та доповнено.