Кількість суден, що працюють на зрідженому природному газі (ЗПГ), які будуть введені в експлуатацію до 2028 року, становитиме 1200 одиниць, що суттєво збільшить попит на постачання ЗПГ, випливає із прогнозу KPI OceanConnect, пише ЦТС.
Судна з двопаливними двигунами, які працюють на ЗПГ, становлять значну частину нових суднобудівних замовлень. Проте в довгостроковій перспективі судновласникам, які використовують викопний ЗПГ, знадобиться перехід до низьковуглецевих альтернатив - біометану або електрометану.
Згідно з останніми обговореннями в Міжнародній морській організації (IMO), додавання таких компонентів до основного палива буде необхідним для дотримання міжнародних та регіональних вимог, особливо з початку 2030-х років.
За даними за 2024 рік, обсяги ЗПГ-бункерування подвоїлися порівняно з 2023 роком, як і кількість замовлень на судна з двопаливними установками. Однак незважаючи на зростаючий інтерес, ЗПГ поки що дорожче за низькосірчистий мазут (VLSFO), що обмежує його привабливість у короткостроковій перспективі. Зниження цін очікується з 2026 року, коли у світі почне вводитися понад 200 млн тонн на рік нових потужностей зі зрідження газу.
Бункерування суден становить лише близько 5 млн тонн на рік із загального глобального обсягу виробництва ЗПГ - близько 400 млн тонн.
Невеликі обсяги заправки (зазвичай від 250 до 12 тис. куб. м) і високі витрати на "останню милю" роблять ланцюжок поставок складнішим і менш стандартизованим у порівнянні зі звичайною логістикою ЗПГ.
Відповідно до вимог FuelEU Maritime та глобального паливного стандарту IMO, ЗПГ залишиться найбільш економічно вигідним способом дотримання екологічних норм до 2035 року. Після цього для відповідності нормам буде потрібно поступове додавання біо-ЗПГ.
Біо-ЗПГ, що складається з чистого метану, може використовуватися на судах без модифікації двигунів. Паливо виготовляється з органічних відходів (включаючи харчові залишки, сільськогосподарські побічні продукти, стічні води та відходи м'ясної промисловості) та відрізняється низьким вуглецевим слідом. За даними Міжнародного енергетичного агентства (IEA), при поточному рівні виробництва 35 млн тонн на рік, потенціал зростання становить до 700 млн тонн.
"ЗПГ доступний приблизно в 180 портах по всьому світу, переважно в Європі та Азії. При цьому у низці регіонів, таких як Південна та Центральна Америка, розвиток інфраструктури залишається актуальним завданням. Великі ЗПГ-термінали в Європі спочатку призначені для подачі в газорозподільні мережі, а не для маломасштабного бункерування. Проте спеціалізовані бункерувальні судна місткістю близько 10 тис. куб. м допомагають компенсувати цей розрив, забезпечуючи гнучкість постачання", - йдеться у повідомленні OceanConnect.