В Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ) вважають неефективним з боку АТ "Укрзалізниця" підвищення тарифів на тлі нехтування операційною ефективністю. Також називається невірним твердження менеджменту АТ УЗ про те, що немає жодного економічного обґрунтування існування великої різниці у вартості перевезення вантажів різних тарифних класів.

Як пише ЦТС, про це в колонці для Інтерфакс-Україна, розповів гендиректор ФРТУ Володимир Гусак.

Він, зокрема процитував пресреліз АТ УЗ, де сказано: "Укрзалізниця" виступає за зближення вартості перевезення вантажів різних тарифних класів. Немає жодного економічного обґрунтування існування великої різниці у вартості перевезення вантажів різних тарифних класів, адже інфраструктурна складова (витрати на обслуговування інфраструктури) для всіх вантажів однакові".

Як зазначає Володимир Гусак, це зовсім не так. "Візьмемо два вантажі, які найбільше любить порівнювати менеджмент "Укрзалізниці" - зерно та руду. Для перевезення руди по Україні і на експорт використовується десь 25 залізничних станцій та 3 тис. км магістральних залізничних шляхів. Для перевезення зерна - 15 тис. км залізничних шляхів (у 5 разів більше) та приблизно 500 залізничних станцій (у 20 разів більше!). Відповідно, і витрати на обслуговування інфраструктури для цих вантажів відрізнятимуться у рази", - порахував очільник ФРТУ.

Він також відзначив, що "Укрзалізниця" - інфраструктурна компанія, 75-80% витрат якої є постійними. Ці витрати практично не залежать від обсягів перевезень і йдуть на утримання залізничної колії, станцій, обладнання, зарплату більшості персоналу тощо. За такої умови збільшення обсягів перевезень дає суттєве підвищення доходів і відносно невелике збільшення витрат.

"Припустимо, що перевезення, наприклад, залізної та марганцевої руди повністю припиняються. Чи зросте в цьому випадку прибуток "Укрзалізниці"? Якраз навпаки, адже витрати на утримання інфраструктури нікуди не дінуться, а доходів від перевезень руди не буде взагалі. А це не менше чверті усіх доходів "Укрзалізниці" зараз. До речі, керівництву "Укрзалізниці", можливо, доведеться переконатися в цьому на власному досвіді. У разі чергового підвищення залізничних тарифів, є загроза припинення перевезень руди на певний час. Ціни на руду на світових ринках зараз низькі, а в українських виробників останнім часом різко зросла вартість електроенергії", - резюмував Гусак.

Раніше в Європейській бізнес асоціації заявили у зв’язку з планами підняття вантажних тарифів УЗ, що залізничному монополісту варто було б зосередитись не на підвищенні тарифів, а на зростанні своєї вантажної бази та скороченні витрат (наприклад, операційних), що значно зросли за останній період.

Читайте також Win-win замість гри в одні ворота