В контексті намірів впровадження Наказу №647 від 30.11.2021 року "Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів" та підготовки змін до нього, слід відмовитися від ідеї примусового списання вагонів за віком та встановити більші максимальні терміни експлуатації рухомого складу.

Про це в колонці на порталі ЦТС написав президент Об’єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков.

Він відзначив, що достатня кількість вантажних вагонів відіграє критичну роль, окрім потреб промисловості, також у транспортуванні стратегічних матеріалів для фортифікаційних споруд, перевезенні матеріалів для захисту енергетичних об’єктів та підтримці військових об'єктів. Тому важливо не допустити дефіциту вантажних вагонів.

Крім того, під час повномасштабної війни українські підприємства перебувають у режимі виживання і для них масове оновлення рухомого складу після списання вагонів стане непідйомним фінансовим тягарем. Зараз бізнес дуже обмежений в можливостях залучення фінансування.

"Додаток до Наказу теж викликає багато питань, оскільки у ньому термін експлуатації різних типів вагонів - різний. В додатку до Наказу відсутня технічна логіка. Так, для універсальної платформи термін експлуатації становить 48 років, для хопера-дозатора - 55 років. Водночас для напіввагону, який у нас використовується найбільш масово, передбачене поступове зниження терміну експлуатації до 22 років, тобто до нормативного періоду. Хоча до цього наказу окремі напіввагони після технічної діагностики та ремонтів безпечно експлуатувалися до 40 років", - зауважив Каленков.

Тож, з боку бізнеса він озвучив компромісний варіант вирішення проблеми: "Наша позиція в тому, щоб зробити документ таким, як задумувалося відпочатку. Рішення, яке є реалістичним, - це встановлення єдиного для всіх по-справжньому граничного строку на рівні 55-60 років, а експлуатація вагона в проміжку між нормативним та граничним терміном повинна здійснюватися через проходження процедур періодичних діагностик, планових ремонтів, контролю якості цих ремонтів з боку уповноважених структур".

Раніше ЦТС писав, що Єврокомісія опублікувала звіт від 2023 року, в якому досліджувався стан залізничного ринку ЄС. В документі говориться, що в ЄС більше 50% парку вантажних вагонів - старше 30 років. При цьому, вагони в діапазоні від 35 до 50 років є придатними за термінами експлуатації. В свою чергу, Федеральне міністерство транспорту та цифрової інфраструктури Німеччини вважає, що термін експлуатації вантажних вагонів може сягати 40-50 років. В деяких європейських країнах вагони вагон використовуються і до 60-70 років.