В "Українській локомотивобудівній компанії" вважають, що на сьогодні в Україні на підзаконному рівні відпрацьоване питання допуску приватних локомотивів на залізничні колії загального користування. Отже навіть в умовах війни можна було б повернутися до продовження експерименту з впровадження приватної тяги.
Як передає кореспондент ЦТС, про це 20 лютого в ході VI Міжнародної конференції "Залізниці України: розвиток та інвестиції" заявив представник компанії, Олександр Рибка, звертаючись до першої заступниці голови транспортного комітету ВРУ Юлії Клименко.
Він нагадав, що до повномасштабного вторгнення протягом двох років в Україні реалізовувався експеримент щодо допуску приватної тяги, відповідно, були напрацьовані необхідні підзаконні акти. На думку Рибки, доки йдуть дискусії та тривають очікування щодо прийняття закону про залізничний транспорт, вже в поточних умовах можна було б звернутися до Кабміну, аби той продовжив експеримент.
"Нехай Кабмін подовжить цей експеримент. Знайдуться 5-7 інвесторів... Ми "вбухали" майже 300 мільйонів, стоять локомотиви. Відремонтували, все є. Ми готові взяти якісь ділянки - внутрішні або прикордонні… Ми можемо це зробити без всякого закону. І війна тут не перешкодить", - сказав представник "Української локомотивобудівної компанії".
Коментуючи цю заяву, Юлія Клименко відзначила, що експеримент з локомотивною тягою дійсно міг би бути продовжений. Разом з тим нардеп зауважила, що в рамках експерименту масштаби інвестицій в приватну тягу будуть менші, ніж у разі прийняття закону. "Якщо ми чекаємо великих інвесторів з великими грошима, коли дійсно це буде конкурентний ринок, без закону ніхто ні копійки не інвестує… Для того, щоб не було ні корпоративних, ні приватних, ні інших (факторів впливу. - ЦТС) потрібен закон", - резюмувала перша заступниця голови комітету ВРУ з питань транспорту.
Нагадаємо, що Постанова КМУ "Про реалізацію експериментального проекту з допуску приватних локомотивів до роботи на окремих маршрутах на залізничних коліях загального користування" була ухвалена ще 4 грудня 2019 року.
В 2020 і 2021 роках були визначені лише два учасники пілотного проекту по впровадженню приватної тяги - ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" (її технічний директор, Володимир Крот, нині є членом правління АТ УЗ. - ЦТС) та "Промвагонтранс".
Але станом на кінець 2021 року реальні перевезення вантажів компанії не розпочали. Через що бізнес виступав за продовження експерименту до 2023 року.
Влітку 2023 року один з керівників АТ УЗ в контексті обговорення покращення якості роботи залізниці без підняття тарифів заявив, що не вважає, що покращенню сприятиме лібералізація тяги.
"На сьогодні я не вважаю, що це вихід. Ми бачимо, як працює європейська модель. Результатом їх лібералізації та реформ стало суттєве падіння вантажних перевезень залізничним транспортом. У нашій сировинній структурі економіки це неприпустимо", - сказав член правління АТ УЗ Вячеслав Єрьомін.
"Приватна тяга дуже добре працює при профіциті пропускної спроможності, а там, де дефіцит, там колапс. А у нас в країні на основних напрямках дефіцит пропускної спроможності. Тому спочатку розбудова інфраструктури, а потім приватна тяга", - додав він.
Між тим, сама "Укрзалізниця" в особі її дочірньої компанії UZ Cargo Poland планує придбати або взяти в оренду локомотиви, аби виконувати вантажні перевезення на території Польщі.