З 5 лютого почало діяти ембарго на морські постачання нафтопродуктів - бензину, дизеля, гасу, та мазуту - з рф до ЄС. Ліміт цін на них, запроваджений Євросоюзом та країнами G7, також набув чинності.

Як пише ЦТС з посиланням на DW, передбачено перехідний період у 55 днів для суден, що перевозять російські нафтопродукти, які були придбані та завантажені на судно до 5 лютого 2023 року та можуть бути розвантажені до 1 квітня 2023 року.

З 5 лютого також набуло чинності правило, яке заклало основу для визначення стелі цін щодо морських перевезень російської нафти до третіх країн. Так, було встановлено поріг, при якому чи нижче якого постачальники нафтопродуктів із росії звільнені від заборони їх транспортування до третіх країн морським шляхом, і навіть - на "технічну допомогу, брокерські послуги, фінансування чи фінансову допомогу ".

Гранична ціна на рівні 45 доларів (близько 41 євро) за барель (159 літрів) встановлена ​​на нафтопродукти, що торгуються зі знижкою до сирої нафти. До цієї категорії належить, наприклад, мазут. Друга гранична ціна - на рівні 100 доларів (близько 92 євро) за барель - відноситься до нафтопродуктів високої переробки, які торгуються з премією до сирої нафти. До цієї групи належать бензин та дизельне паливо.

На міжнародних біржах барель дизельного палива з постачанням до Європи до заборони торгувався приблизно близько 100-120 євро.

Як пише Splash, в 2022 році російський морський експорт нафтопродуктів досягав близько 2 млн барелів на день, що становить 9% від загального світового обсягу.

Лондонська консалтингова компанія Wood Mackenzie вважає, що в першому кварталі поточного року цей показник знизиться лише на 200 тис. барелів.

На тлі заборони країни Північної Африки вже почали збільшувати імпорт російського дизельного палива, але близько 600 тис. барелів росіянам все ще доведеться перенаправляти на нові ринки від основних європейських покупців.

Також наводяться дані компанії Trafigura, яка проаналізувала, що станом на 5 лютого тіньовий флот танкерів, які перевозять російські нафтопродукти на експорт, становив близько 200 танкерів, або 7% від загального світового флоту таких суден.

Нагадаємо, що з 5 грудня почала діяти заборона ЄС на надання послуг із транспортування російської нафти морським шляхом, а також її страхування, брокерські послуги та фінансування операцій. Попри це морський експорт сирої нафти рф, зокрема через чорноморські порти, за підсумками січня навіть має тенденцію до зростання.