ДП "Адміністрація морських портів України" повідомило, що за підсумками 2022 року у військових умовах портами України перевантажено понад 59 млн тонн вантажів. Зокрема перевалка експортних вантажів склала 47,8 млн тонн, імпортних - 6,2 млн тонн, пише ЦТС.
Серед лідерів за номенклатурою вантажів: зернові - 28,8 млн тонн та наливні - 4,8 млн тонн.
Зазначається, що морський транспорт торік забезпечив 54% експорту.
"Безумовним досягненням 2022 року стало підписання та пролонгація до 18 березня 2023 року "зернової ініціативи", яка дозволила розблокувати порти Великої Одеси. 1 серпня 2022 року перше судно з українським продовольством вийшло з Одеського порту, яке прямувало до Лівану. За підсумками 2022 року 614 суден експортували понад 16 млн тонн агропродукції до 40 країн світу", - йдеться в повідомленні.
За словами в.о. голови АМПУ Олексія Вострікова, показник міг би бути значно вищим, як би не протиправні дії росії, яка блокує ефективну роботу "зернового коридору". Через затримку російською стороною суден у Босфорі, щомісяця Україна втрачає можливість експортувати понад 3 млн тонн зернової продукції, яку вкрай потребують нужденні країни Африки та Азії.
"Одним із головних завдань в умовах блокування роботи більшості українських портів, було розвинення транспортної логістики Дунайського регіону. Було проведено низку заходів технічного та технологічного характеру. Ми зробили акцент на розвиток державно - приватного партнерства та на максимальну дерегуляцію бізнесу. Завдяки цим комплексним діям вдалось забезпечити безперебійне функціонування портів Дунайського регіону", - підкреслив він.
Дунайські порти показали найкращі результати роботи за роки незалежності України. Порт Рені у 6,5 разів перевищив показники за обсягами вантажопереробки. За підсумками року він склав 6,82 млн тонн - проти 1,37 у 2021 році.
Порт Ізмаїл вдвічі, у 2022 році - 8,82 млн тонн, проти 4 млн тонн у 2021 році. Усть-Дунайськ - 785 тис. тонн, проти 64 тис. тонн.
Зазначається, що вперше за багато років завдяки експлуатаційним роботам з днопоглиблення біля глибоководних причалів портів Ізмаїл та Рені вдалося досягти паспортних показників. Це є суттєвим стимулом для розвитку судноплавства на річці Дунай у південному регіоні України. Днопоглиблювальні роботи виконувались власними силами при безпосередній участі філії "Днопоглиблювальний флот" ДП "АМПУ".
"Попри те, що дунайські порти залучили майже усі наявні потужності для перевалки вантажів, потенціал для подальшого розвитку у 2023 році є. Це - модернізація портової інфраструктури, будівництво нових терміналів, продовження робіт з днопоглиблення та залучення інвестицій", - підсумував керівник ДП "АМПУ".
Щодо портів Великої Одеси, то найбільший український морський порт Південний перевалив 15,28 млн тонн проти 53,47 роком раніше, Чорноморськ перевалив 11,76 млн тонн (25,63 млн тонн у 2021 році), а перевалка порту Одеса склала 7,69 млн тонн порівняно з 22,56 млн тонн у 2021 році.
Нагадаємо, що у 2021 році перевалка в морських портах України склала 153,3 млн т.