До 2040 року 39 країн Європи будуть пов'язані у рамках амбітного транспортного проекту, який об'єднає країни за допомогою високошвидкісних залізниць. За даними Європейського аналітичного центру, концепція розроблена таким чином, щоб майбутня мережа функціонувала за принципом метрополітену, при цьому органічно вбудовувалася у залізничну інфраструктуру, що вже існує. Такий підхід дозволить прискорити реалізацію проекту та уникнути необхідності повної реконструкції нинішньої мережі, пише ЦТС.

Нова транспортна система має на меті зміцнення транскордонної мобільності, скорочення викидів CO₂ та формування єдиного простору перевезень. Європейський Союз підтримує цю ініціативу, бачачи у високошвидкісних залізницях як інструмент економічного зростання, а й спосіб досягнення екологічної стійкості.

У липні Європейський інвестиційний банк виділив 875 млн євро на будівництво високошвидкісної лінії в Португалії. Крім того, Європейське виконавче агентство з клімату, інфраструктури та навколишнього середовища (CINEA) схвалило фінансування проекту Rail Baltica у розмірі 1,2 млрд євро, яке буде спрямоване на роботи до 2027 року.

Розвиток високошвидкісного залізничного сполучення вже закріплено серед ключових транспортних завдань ЄС. До 2030 року планується відкрити лінію між Іспанією та Португалією, а у Польщі зводиться національна мережа високошвидкісних магістралей, яка з'єднає країну з Чехією.

Британський проект HS2, незважаючи на затримки, розглядається ЄС як важливий елемент, який дозволить потроїти пасажиропотік між острівною частиною та материком.