Загроза втрати Покровська, де розташована основна шахта з добування коксівного вугілля, створює ризики падіння значної частини вантажопотоків сталі та ЗРС.  Ми спробували оцінити різні сценарії динаміки вантажної бази та впливу на тарифні надходження "Укрзалізниці".

Гірничо-металургійний сектор був і залишається однією з ключових галузей економіки. Цифри говорять самі за себе. У 2021 році ГМК становив 10% від загального ВВП країни. Експортна виручка оцінювалась у 22 млрд доларів та складала ⅓ від загального експорту. На підприємствах працювало понад 130 тис. людей та ще 530 тисяч у суміжних галузях. Було сплачено 95 млрд гривень прямих податків. 

Повномасштабне вторгнення суттєво вплинуло на сектор, адже велика частка підприємств була розташована у східних регіонах країни, які тимчасово окуповані. Проте внесок ГМК у ВВП України у 2023 році склав 5,7%. 

Підприємства експортували продукції на 5 млрд доларів у 2023 році та 4 млрд доларів за 8 місяців 2024 року. Понад 60 тисяч людей залучено в галузі та ще 360 тисяч у суміжних. Попри військові ризики компанії продовжують інвестувати і тільки у 2023 році вклали понад 600 млн доларів у розвиток. Було сплачено понад 25 млрд гривень прямих податків та понад 100 млн доларів направлено на допомогу ЗСУ та постраждалим цивільним. 

Як і до повномасштабного вторгнення, так і зараз, частка металургії у вантажних перевезеннях залізницею становить 40%, а отже будь-яка динаміка, чи то позитивна, чи то негативна, відбивається на показниках "Укрзалізниці". Якою ця динаміка буде в наступному році, залежить від низки факторів, у тому числі тарифів. 

100

Відновлення бази виробництва

Відкриття морського коридору дозволило компаніям наростити обсяги виробництва. Якщо у 2021 році об'єм виробництва залізорудної продукції становив 6,1 млн тонн на місяць, то за 8 місяців поточного року ця цифра в середньому становить 3,7 млн тонн на місяць. Виробництво металургійної продукції вийшло на середній показник у 660 тис. тонн на місяць порівняно з 1 млн тонн на місяць у 2021 році.    

"Сьогодні металургійні підприємства завантажені на 65%, гірничорудні на 60%. Це говорить про те, що ми маємо можливості збільшення виробництва до рівня 2021 року", - відзначає президент "Укрметалургпром" Олександр Каленков.  

В грошовому еквіваленті збільшення виробництва ЖРС потенційно може принести додаткових 10,5 млрд гривень податкових надходжень на рік та ще 2,6 млрд доларів від експорту. Збільшення виробництва сталі принесе ще 4,4 млрд гривень податкових надходжень та 2,6 млрд доларів від експорту. "Укрзалізниці" це потенційно може принести 19,1 млрд гривень.   

Сценарій збільшення обсягу виробництва та додаткових надходжень до бюджету звучить обнадійливо. Та, як зазначають експерти ринку, для цього мають бути забезпечені певні умови.  

300

Позитивний сценарій

Перш за все мова йде про збереження контролю над Покровськом, де розташована єдина в Україні шахта з видобутку коксівного вугілля, необхідного для підприємств. "Якщо втратимо Покровськ, то наростити імпорт в потрібних об'ємах навряд чи вийде. Вузьким місцем будуть порти, котрі зараз і так працюють на максимумі своїх можливостей. Окрім того, імпорт суттєво здорожчить продукцію", - говорить Каленков.  

Ще однією умовою буде рівень тарифів на залізничні перевезення. "Питання тарифу "Укрзалізниці" виходить на одне з перших місць. Це фактор, який багато в чому вирішуватиме, ми будемо рости чи падати, адже мова йде про собівартість продукції, можливість конкурувати та мати ресурси, щоб протриматись до перемоги. В сьогоднішніх умовах, коли обсяги перевезень зростають, було б логічним зменшувати тарифи. Це може стати стимулом для компаній збільшувати відвантаження. Натомість в планах компанії нове підвищення", - відзначає він. 

Серед важливих факторів також збереження морського коридору та питання високих страхових платежів. "Ми скористались можливістю повернути доступ до українських портів Чорного моря. Замість того, щоб обмежуватися постачанням нашим клієнтам залізницею, ми змогли збільшити обсяги продажів і постачати морським шляхом клієнтам на більші відстані. Однак вартість суховантажних перевезень у Чорному морі є високою, як і страхові премії за ризики", - відзначають у компанії Ferrexpo.  

Наступний - стабільне електропостачання. Не зважаючи на те, що багато компаній зараз намагаються забезпечити себе власними потужностями генерації електроенергії, цього вистачить тільки для підтримки обладнання, а не для цілодобової роботи. Також до списку можна додати питання мобілізації та важливість збереження бронювання співробітників.  

Негативний сценарій

При ідеальних умовах, ріст ГМК сектору може становити близько 30%. З іншої сторони експерти розглядають і негативний сценарій, в якому говорять про скорочення виробництва на 50%. Голова коксохімічного обʼєднання "Укркокс" Анатолій Старовойт зазначає, що Україна виробила близько 3,5 млн тонн коксу у 2023 році. Для цього використали лише коксівне вугілля, що видобувається у Покровську. "Ми не знаємо, де взяти вугілля, якщо Покровськ буде захоплено… Імпорт вугілля є складним, оскільки сьогодні непросто доставити його морем", - сказав Старовойт. Як наслідок - зменшення надходжень та вплив на інші сектори, зокрема, залізницю та порти.  

Так, у разі скорочення обсягів виробництва ЖРС бюджет втратить 8,1 млрд гривень податків на рік та ще 2 млрд доларів від експорту. Скорочення обсягів виробництва сталі призведе до зменшення обсягів податків на 4,3 млрд гривень, та ще на 2,6 млрд доларів скоротяться надходження від експорту.

"Укрзалізниця" теж відчує на собі суттєвий негативний ефект. З огляду на значну долю вантажів ГМК в загальній структурі перевезень, при скороченні обсягів ЖРС на 23 млн тонн на рік та 4,4 млн тонн на рік сталі компанія втратить 16,4 млрд гривень доходів. 

Таку суму покрити іншими видами перевезень буде неможливо, адже ГМК займає велику частку у перевезеннях. Як результат, під питанням буде  ефективне функціонування і інших напрямків діяльності компанії. Зокрема, пасажирських перевезень, оскільки вони фінансуються саме за рахунок крос-субсидіювання коштом прибуткових вантажних перевезень.

Читайте також Тарифи на залізничні перевезення: Позиція промислових вантажовідправників