В Естонії завершився процес приватизації Operail: державне підприємство AS Operail продало весь свій бізнес разом з дочірньою компанією Operail Repairs OÜ за 19 млн євро естонської компанії AS Tiigi Keskus, яка виграла аукціон. Таким чином, країна більше не займається вантажоперевезеннями залізницею, а також обслуговуванням та ремонтом рухомого складу.
Про це пише ЦТС з посиланням на Operail.
"Після початку військової агресії росії в Україні обсяг вантажів на залізницях Естонії різко скоротився. Естонія - невелика країна із короткими транспортними маршрутами. Однак залізниця - це бізнес, який стає прибутковим за великого обсягу та довгих маршрутів перевезень. Тому сьогодні займатися вантажоперевезеннями тільки в Естонії стає економічно складним", - пояснив міністр інфраструктури країни Володимир Свет причини приватизації.
Міністр зазначив, що вантажоперевезення, особливо за кордоном, не є стратегічно важливою діяльністю для держави. "Тому було ухвалено рішення продати бізнес Operail приватному інвестору. Таким чином, держава зможе зосередити свої ресурси на стратегічно важливих завданнях, бізнесом займуться приватні підприємства, діяльність Operail продовжиться і розвиватиметься, що підтримає стійкість залізничного транспорту як найбільш екологічного та безпечного виду перевезень в Естонії", - додав він.
Член ради AS Tiigi Keskus і новий власник Operail Річард Томінгас заявив, що компанія планує продовжувати залізничний бізнес в Естонії та, при можливості, розширювати свою діяльність у майбутньому.
Компанія AS Tiigi Keskus створила для придбання Operail дочірню фірму RailProject OÜ.
У власності підприємства залишаються напіввагони, що знаходилися раніше у Operail, що належать російській компанії, які є "замороженими" активами. Через санкції ці вагони не можна повернути до росії та викупити у російської компанії. Таким чином, вагони будуть знаходитися у розпорядженні державного підприємства без комерційної діяльності до досягнення рішення відповідно до міжнародного права. У державному підприємстві також залишаються кошти для покриття витрат, пов'язаних із заморожуванням активів та судовими розглядами.
Нагадаємо, ЦТС писав, що Operail через прямі та опосередковані наслідки війни, яку росія розв’язала проти України, втратив 83% обсягу своїх вантажів. Якщо в довоєнному 2021 році Operail перевезла в Естонії за перше півріччя 6,6 млн т, то за цей же період 2022 року обсяг склав вже 3,6 млн т, а в 2023 році - лише 1,1 млн т.
Причиною різкого падіння обсягу вантажів є санкції, введені проти росії та білорусі у 2022 році, а також рішення власника припинити з 2023 року перевезення і непідсанкційних товарів з двох країн-агресорів. "Хоча таке рішення подає зразковий сигнал про те, що Operail жодним чином не підтримує агресора, воно дає сильну комерційну перевагу конкурентам, більшість з яких продовжують перевозити вантажі з росії та білорусі. На жаль, ми не прогнозуємо підвищення отримуваних доходів від перевезень, що обслуговуються в Естонії цього року", - зазначив тоді голова правління Operail Рауль Тоомсалу.
На початку 2023 року Operail підписав угоду про продаж своєї дочірньої компанії Operail Finland фінському логістичному підприємству Nurminen Logistics.
А Operail Leasing у лютому-березні 2023 року завершила третій і заключний етап продажу рухомого складу, що призначався для оренди.