Верховна Рада України 21 жовтня зареєструвала урядовий проект Закону про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України (№ 12142), повідомив старший проектний менеджер у сфері залізничної інфраструктури "Команди підтримки та реформ (RST) при Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури" Роман Мельниченко під час VI міжнародної конференції "Виробництво, експлуатація та ремонт рухомого складу", передає кореспондент ЦТС.

"Незважаючи на довгу та іншу назву, в більшості своїх положень у принципових цілях цей документ відтворює закон, з яким ми працювали спільно з бізнесом, "Укрзалізницею" так комітетом з питань транспорту та інфраструктури, - зазначив Мельниченко. - Це така ж ідея, але сформована дещо в іншому вигляді. Щонайменше, тут збережено всі євроінтеграційні норми попередньо напрацьованого законопроекту. Документ імплементує положення директив про сертифікацію машиністів, про єдиний європейський простір, про безпеку залізниці тощо. Усього відображено положення більше десяти актів законодавства ЄС у цій сфері".

За його словами, ключові ідеї зареєстрованого законопроекту полягають у відкритті ринку залізничного транспорту для приватних перевізників. Саме для цього й потрібна регламентація прав та обов’язків нових учасників ринку. Також пропонується трансформувати до європейських зразків системи органів управління в галузі, забезпечити структурне розділення "Укрзалізниці" відповідно до вимог європейського законодавства, передбачити чіткий порядок організації суспільно-важливих перевезень та впровадити європейські стандарти безпеки та інтероперабельності.

Мельниченко також закликав представників бізнесу долучитися до роботи над новим проектом закону про залізничний транспорт. "Взаємодіючи з бізнесом, як член команди підтримки реформ, я для себе зрозумів, що в будь-якої глобальної реформи є прихильники та опоненти, - сказав він. - Але в моєму баченні бізнес точно є основним рушієм і вигодонабувачем майбутньої реформи. Запрошуємо долучатися до роботи над опублікованим текстом". 

Коментуючи можливі терміни прийняття галузевого закону, старший проектний менеджер у сфері залізничної інфраструктури "Команди підтримки та реформ (RST) при МІУ" зазначив: "У нас є зобов’язання перед ЄС прийняти закон про конкурентний ринок залізничного транспорту до кінця наступного року. У нас, в принципі, як в держави, яка прямує в ЄС, немає варіанту сказати, що ми цей закон не приймемо".

Водночас, заступник міністра фінансів Олександр Кава зауважив, що законопроект не набуватиме чинності одразу після прийняття, а лише через кілька років після закінчення війни. Це пов’язано з тим, що один із ключових моментів, які закладаються - це підтримка держави. "За найскромнішими підрахунками на рік ця підтримка має бути на рівні 900 млн-млрд євро на рік. Але якщо ми будемо говорити про ті моделі, які нині працюють в Європі, то в Польщі ця сума сягає, наприклад, три млрд євро, а в Німеччині - понад 12 млрд євро на рік. Якщо ця модель запрацює, то держава повинна буде виконувати свої зобов’язання", - додав він.

Представник Мінфіну також зауважив, що дражливим залишається і питання тарифів. 

За словами Кави, є розуміння з боку Світового банку, що українські залізниці повинні мати адекватну модель функціонування. Але копіпастити ту модель, яка працює в європейських країнах не зовсім коректно, каже він, бо "проблеми які є в "Укрзалізниці" й причини цих проблем відрізняються від тих, які були в європейських залізниць, коли ця модель застосовувалася".

Одна з суттєвих розбіжностей - обсяги вантажів, які перевозяться залізничним транспортом. Для Європи це актуальне питання, адже там залізницею перевозять не більше 15% вантажів. "В Україні модальність вантажів залізничного транспорту сягає 60%, - зазначив Кава. - Нам потрібна модель, яка буде вирішувати проблеми притаманні українському ринку залізничних перевезень".

Читайте також Привид закону про залізничний транспорт