Єврокомісія опублікувала звіт від 2023 року, в якому досліджувався стан залізничного ринку ЄС з метою визначення необхідної державної допомоги для галузі. Дослідження стосується чотирьох сфер: стану залізничної інфраструктури; доступності і витрат на рухомий склад; рентабельності залізничних вантажних перевезень; ефективності заходів державної підтримки.

Як пише ЦТС, у звіті приділено увагу стану існуючого парку рухомого складу в країнах Євросоюзу, зокрема, його віковим параметрам. Для його визначення були проведені опитування учасників ринку, регуляторів та галузевих асоціацій.

Згідно використаних даних TÜV Rheinland InterTraffic (один із провідних у світі постачальників послуг тестування технічних систем і продуктів. - ЦТС), станом на 2019 рік в ЄС більше 50% парку вантажних вагонів було старше 30 років. При цьому компанія зазначала, що вагони в діапазоні від 35 до 50 років є придатними за термінами експлуатації.

Screenshot - 22_02_2024 , 13_37_05

В свою чергу, Федеральне міністерство транспорту та цифрової інфраструктури Німеччини вважає, що термін експлуатації вантажних вагонів може сягати 40-50 років. Тоді як деякі власники вагонів, опитані TÜV Rheinland InterTraffic, вказали термін корисного використання 35 років. Зазначається, що в 2029 році в ЄС приблизно 10% парку вантажних вагонів було старше 50 років.

За даними дослідження від 2023 року, по інформації від лізингових компаній та залізничних підприємств, середній життєвий цикл вантажних вагонів в більшості випадків становить від 30 до 40 років, а в деяких випадках і вище.

Представник Залізничного агентства Європейського Союзу (ERA), з яким спілкувався Консорціум дослідників, повідомив, що середній вік більшості рухомого складу в ЄС становить від 30 до 50 років.

Нагадаємо, в січні стало відомо, що Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України готує пакет змін до Наказу №647 від 30.11.2021 року "Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів". Запропоновані ініціативи передбачають, зокрема, що вагони, які отримали свідоцтво про продовження експлуатації до набрання чинності Наказу, можуть продовжувати використовуватися та не будуть підлягати списанню за роком випуску.

В ФРТУ схвалюють такі кроки, але вважають, що такі зміни не впливають кардинально на ситуацію. "Ці зміни ситуацію з примусовим списанням вагонів не вирішують і не вирішують тих проблем, з якими зіштовхнеться економіка України та цілі галузі у разі продовження дії Наказу. Адже до 2028 року буде ще додатково списано ~21 тис. робочого парку вантажних вагонів. А в поточній ситуації, в якій знаходиться країна, ми не маємо допустити дефіциту вагонів на ринку", - зазначив генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак.