Федерація роботодавців транспорту України звернулась до віце-прем’єр-міністра з відновлення України - міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександра Кубракова з пропозицією скасування Наказу МІУ від 30 листопада 2021 року №647 "Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів".

Про це пише ЦТС з посиланням на інформацію ФРТУ.

У Федерації вважають що скасування наказу №647 сприятиме уникненню значних та недоцільних ризиків для всієї економіки України.

"В сучасних економічних умовах недоречно продовжувати дію нормативно правових актів щодо обмеження строків експлуатації вагонів з перевищенням нормативного строку служби. Адже такі обмеження можуть створити штучний дефіцит вантажних вагонів в Україні, що призведе до зриву відвантаження сировини та готової продукції, зменшення і так низьких обсягів виробництва та експорту підприємствами України в різних галузях, які тільки почали відновлювати виробництво завдяки частковому розблокуванню морських портів України", - йдеться в повідомленні.

В Федерації підкреслили, що з початком війни обсяги перевезень залізницею суттєво скоротились, в 2023 тарифний вантажообіг очікується на рівні 90 млрд т км, тоді як до війни у 2021 році цей показник становив 180 млрд т км. Завдяки ЗСУ та МІУ наразі реалізується ініціатива з розблокування портів Україні, у разі її успішного продовження, загальний обсяг перевезень може становити 80%-90% від довоєнного рівня, що створить великий дефіцит на ринку вагонів.

"Щодо статистичних даних, так з початку війни на непідконтрольній території було заблоковано близько 24 тис. вагонів, робочий парк вантажних вагонів на мережі "Укрзалізниці" з лютого 2022 по листопад 2023 року скоротився зі 128 тис. до 108 тис. вагонів (-16%), при цьому найбільш універсальний парк вантажних вагонів (робочий) - напіввагонів скоротився з 67 тис. до 51 тис. одиниць (-23%)", - додали в ФРТУ.

Зазначається, що згідно Наказу МІУ № 647 до 2028 року буде ще додатково списано ~21 тис. робочого парку вантажних вагонів (в т.ч. ~8 тис. напіввагонів). Парку, що залишиться, буде недостатньо для забезпечення перевезень залізницею, а залучити вагони з інших країн з колією 1520 не вдасться. Можливості закупити та виробити 45 тис. вагонів (загальна кількість, що підпадає під списання) на 135 млрд грн в умовах війни немає.

"Відсутність належної кількості вантажних вагонів може призвести до перерв у цих постачаннях, найбільше уразливими стають військові об’єкти, які залежать від регулярних поставок. Отже вирішення проблеми дефіциту вантажних вагонів шляхом скасування наказу МІУ №647 не лише підвищить ефективність логістичної системи, але й стане запорукою безперебійним поставкам стратегічно важливих матеріалів для оборонного сектору економіки, зміцнюючи таким чином обороноздатність країни та підвищуючи рівень національної безпеки", - вважають в Федерації.

З огляду на це, ФРТУ закликає відмовитися від адміністративних заходів щодо обмеження строків експлуатації вагонів на основі року випуску та натомість запровадити як критерій стан рухомого складу.

Читайте також Вагонний фальстарт: Чому примусове оновлення парку матиме негативний ефект