28 листопада у Чорному морі біля узбережжя Туреччини загорілися два підсанкційні танкери - KAIRO та VIRAT. Вони прямували на завантаження до порту Новоросійськ. Згодом стало відомо, що це була спільна операція військової контррозвідки СБУ з ВМС України. Джерела повідомили, що танкери були атаковані морськими дронами Sea Baby. На розповсюдженому відео видно, що обидва танкери отримали значні пошкодження.

За даними Моніторингової групи "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень", власники обох танкерів - китайські компанії: ALAFIA TRADING LTD та  GLORY SHIPPING HK LTD. Обидва танкера - без реєстрації, один без прапору, другий - під фальшивим. KAIROS за останні 1,5 роки виконав не менше 8 рейсів з сирою нафтою рф і перевіз близько 1,2 млн тонн сировини, VIRAT - щонайменше 7 рейсів з сирою російською нафтою до Туреччини та Індії, і перевіз не менше 0,8 млн тонн.

ЦТС зробив огляд, як на подію відреагували в країні-агресорі та, що пишуть західні ЗМІ.

Далі більше?

"Схоже, що Україна пробує сили і перевіряє, чи зустрінуть прямі атаки на "тіньовий флот" відповідний опір. Якщо такого опору не буде, це може спонукати її посилити свої дії і продовжувати атакувати танкери "тіньового флоту" під час їх проходження Чорним морем", - пише Naval News.

Західні медіа нагадують, що "схожі інциденти траплялися з танкерами, що перевозили нафту з рф, і раніше". Агентство Bloomberg згадує, що цього року було п'ять інцидентів, "але тоді ніхто не брав на себе відповідальність". 

Власне, як західні, так і російські медіа єднають між собою низку "загадкових вибухів" на танкерах у різних морях з одним спільним пунктом - усі вони заходили до російських портів.

Нагадаємо також, що ще у серпні 2023 року морські дрони атакували російський нафтовий танкер біля Керченського мосту і судно отримало пробоїну.

Читайте також Замість тисячі санкцій: чи впливають вибухи танкерів на російський морський експорт 

Нині Міністерство закордонних справ Туреччини висловило занепокоєння у зв'язку з нападами на нафтові танкери в Чорному морі. Там заявили, що інциденти, що сталися в межах виключної економічної зони Туреччини, "створили серйозні ризики для безпеки судноплавства". 

Проте, видання Deutsche Welle звернуло увагу, що "Україна, яка взяла на себе відповідальність за атаки, у заяві прямо не засуджується".

Хоча у росії намагаються переконати аудиторію у тому, що таким чином Україна шкодить Туреччині, яка "позиціонує себе як миротворця" і якій потрібна стабільність біля берегів.

Агресора заділи за живе

Кремлівський лідер Володимир Путін очікувано пообіцяв посилити атаки по українських портах і суднах, що входять до них. "Найрадикальніший спосіб - це відрізати Україну від моря", - сказав він журналістам і пригрозив атакувати танкери країн, які допомагають Україні, якщо атаки продовжуватимуться.

Російські медіа дружно заговорили про повну морську блокаду силами Чорноморського флоту всіх українських портів з оголошенням про закриття для судноплавства акваторії в радіусі 200 морських миль від Одеси. Російські експерти з числа колишніх військових закликають розгорнути постійне ешелоноване корабельне угруповання. З постійним чергуванням чотирьох-шести корветів і малих ракетних кораблів в безпосередній близькості від України і фрегатами подалі від наших берегів. Найбільш буйні закликають навіть встановити донні міни з акустичними та магнітними детонаторами на основних фарватерах, що ведуть до Одеси, Чорноморська та в гирлі Дунаю.

Проте "отрєзатєлям від моря" вітчизняні експерти нагадують про, те що українськими силами було знищено 22 одиниці корабельно-катерного складу на чолі із флагманом російського Чорноморського флоту крейсером "Москва" та пошкоджено 20 одиниць корабельно-катерного складу (включно з тими, що не підлягають відновленню).

З Новоросійська висунутися страшно

Нині у росії також заговорили про необхідність супроводу груп танкерів у "похідному формуванні військовими кораблями з розвідувальними та ударними дронами.

Видання Naval News підрахувало, що якщо Чорноморському флоту накажуть забезпечити захист танкерів, на патрулювання можуть вийти чотири фрегати, чотири корвети, шість протичовнових корветів тощо. І пише, що теоретично цих сил достатньо для надійного супроводу танкерів, що прямують до російських портів з них. 

"Однак будь-яка місія супроводу, яку буде виконувати Чорноморський флот, вимагатиме одночасного виділення декількох військових кораблів, щоб забезпечити певну форму взаємної підтримки проти атак українських дронів. Координація декількох суден одночасно під час атаки дронів може бути напруженою і складною навіть за умови злагодженого командування та навченого екіпажу", - пише Naval News. 

Головне ж - російські військові кораблі стануть набагато вразливішими до атак безпілотників, оскільки вони діятимуть за межами досяжності наземних систем протиповітряної оборони, зазначає видання. 

"Це значно розширить масштаб операцій, з якими Чорноморський флот зіткнеться, коли почне супроводжувати танкери, оскільки йому доведеться боротися як з морською, так і з повітряною загрозою", - говориться у статті.

"Якщо Чорноморський флот візьметься за супровід танкерів, можна припустити, що Україна скористається нагодою, щоб вивести з ладу і потопити ще кілька російських військових кораблів, організувавши скоординовані і потужні удари безпілотників по російських військових кораблях", - припускає видання.

 

Не Чорним морем єдиним

Невдовзі після атак біля берегів Туреччини отримав пошкодження від "зовнішніх вибухів" танкер Mersin, але вже біля західного африканського узбережжя. Цього разу ніяких повідомлень навіть від джерел у СБУ не було. Але сайт Splash написав, що аналіз морської аналітичної компанії Windward "переконливо свідчить", що танкер став мішенню українських спецпідрозділів.

Турецький власник Mersin, оператор танкерного флоту Besiktas Shipping, згодом заявив, що припиняє всі операції, пов'язані з експортною нафтою та нафтопродуктами з рф.

"Mersin - це більше, ніж потопаючий корабель. Це попередження про те, що непрозорі потоки російської нафти не є "безкоштовними" для світу. Якщо таке може статися біля берегів Сенегалу, то системний ризик вже існує біля берегів усього світу", - зауважив Амі Даніель, генеральний директор Windward.

Тим часом побоювання щодо подальших атак призвели до зростання витрат на страхування від військових ризиків, повідомило агентство Reuters. 

За даними джерел агентства у сфері судноплавства та страхування, ставки військового ризику для типового семиденного періоду рейсу, які базуються на вартості судна, зросли до 0,5% для заходів в українські порти з 0,4% тиждень тому.

Страхування від військових ризиків для російських чорноморських портів, яке зазвичай є вищим, котирувалось на рівні від 0,65 до 0,8% порівняно з приблизно 0,6% минулого тижня.

Нові атаки та "незрозумілі інциденти" поглибили невизначеність для суден, що перевозять російські вантажі, зазначають у морській галузі. Це однозначно тисне на російський експорт нафти, ще більше знижуючи прибутки російських експортерів.

"Україна продовжує зосереджуватися на суднах, які мають фальшиві прапори або пов'язані з тіньовим флотом, що зменшує дипломатичні наслідки від нападів на торгові судна", - зазначив спецалізований морський портал Splash. 

Однак межа між об'єктами санкцій та законною комерційною торгівлею, здається, стає все більш розмитою, констатують у галузі.

Читайте також Курочка по зернятку: що дають Україні удари по експортній інфраструктурі ворога