Олександр Камишін очолив "Укрзалізницю" так же несподівано, як і пішов з посади голови компанії. В серпні 2021 року рішенням Кабміну його було призначено виконуючим обов’язки голови правління АТ УЗ замість Івана Юрика.

До приходу в "Укрзалізницю" Камишін працював аудитором в KPMG, в Dragon Capital, був видавцем Latifundist Media, в 2011-2019 рр. обіймав посаду менеджера з інвестицій SCM, входив до наглядової ради Portinvest. Безпосередньо перед тим як очолити УЗ був радником міністра інфраструктури Олександра Кубракова.

Приставку "в.о." в посаді Олександра Камишіна прибрали лише в жовтні 2021 року, та й то спочатку лише до кінця грудня, а потім - до кінця березня 2022 року. А потім трапилося російське вторгнення… Тож, замість покращення фінансових показників "Укрзалізниці", планів капітальних інвестицій та анонсів "Великого будівництва" на залізниці новому топ-менеджеру з командою довелося вирішувати питання евакуації громадян, перевезень гуманітарних вантажів, військової логістики, розширення західних залізничних переходів та фінансового виживання компанії.

Провідну роль УЗ в евакуації населення та забезпеченні життєдіяльності економіки визнали навіть провідні світові видання на кшалт СNN чи NY Times, та і політична підтримка, зокрема, і відносини з президентом України здавалися непохитними. Тому новина про відставку Олександра Камишіна з посади очільника УЗ виявилася для більшості несподіванкою.

Що і хто далі?

Сам Камишін в своєму Телеграм-каналі написав, що рішення було прийнято спільно з віце-прем’єром - міністром розвитку громад, територій та інфраструктури Олександром Кубраковим. І, що тепер він очолить "офіс з євроінтеграції "Укрзалізниці" в Європі". Прозвучало, як намір роботи в певному закордонному офісі УЗ, про який раніше нічого не чули.

Кубраков, в свою чергу, уточнив, що посада називатиметься голова Офісу "Укрзалізниці" з євроінтеграції. "Сьогодні разом з Олександром Камишіним ми ухвалили рішення про його відставку з посади голови правління АТ "Укрзалізниця" та призначення його на нову позицію – голови Офісу Укрзалізниці з євроінтеграції, - повідомив міністр. - Від себе хочу подякувати за самовіддану працю, особливо за останній рік - рік повномасштабного російського вторгнення. Хочу згадати проведену евакуацію понад 4 мільйонів людей, швидке відновлення залізничної інфраструктури та слідування графікам попри обстріли та руйнування".

Чим саме займатиметься на новій посаді Камишін, не уточнюється. Не виключено, що однією з задач буде створення власної компанії-перевізника в ЄС, що було анонсовано керівництвом "Укрзалізниці" раніше. Проте, з цим завданням Олександр Камишін, очевидно, міг би впоратися і на посаді голови УЗ. Тому істинні причини його відставки залишаються прихованими від широкого загалу.

Природньо постало питання щодо наступника. За інформацією, яку ЦТС озвучили джерела в день звільнення Камишіна, виконувати обов’язки голови правління АТ УЗ поки що буде Євген Лященко, який нині є членом правління компанії, відповідальним за кадрові і фінансові питання. Цю інформацію згодом підтвердив і інший член правління АТ УЗ - Орест Логунов. "Він потужний, із високим ступенем довіри", - зокрема, відзначив Логунов.

Що думає ринок і експерти?

Колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян не приховує здивування кадровою ротацією, враховуючи нормальні стосунки Камишіна з президентом Зеленським.

"Неочікувано швидке звільнення керівника "Укрзалізниці" Камишіна відбулося в традиційному стилі - без коментарів. Все-таки, хотілося би припинити цю традицію на всіх щаблях державного управління: без слів "прийшов-побув-пішов". Тим більше, саме він якраз започаткував гарну новацію, коли на момент призначення опублікував реальний стан справ в компанії", - написав Омелян у Facebook. "Сподіваюся, що попри незрозумілі причини його відставки, він вийде в публічну площину з інформацією про стан компанії станом на сьогодні, або ж це буде зроблено вже після завершення війни", - додав екс-міністр в коментарі ЦТС.

"Щодо причин звільнення, то я можу лише здогадуватися і не можу озвучувати це публічно. Тому утримаюся від коментарів. Це було його рішення. Але пропозиція переходу в європейський офіс, порівнюючи з роботою керівника "Укрзалізниці"… Свого часу була така практика колишніх міністрів чи прем’єр-міністрів відправляти послами в якісь країни, то це приблизно так виглядає. Це точно не підвищення", - говорить Омелян.

Коротке опитування, яке ЦТС провів серед експертів і представників ринку, говорить, що звільнення для більшості виявилося дійсно неочікуваним і мало хто розуміє (якщо взагалі розуміє) причину того, що відбулося.

В одній з компаній, яка працює на ринку залізничних перевезень, говорять, що дещо шоковані кадровою ротацією, та поки "гадають на кавовій гущі", щодо факторів, які на це вплинули.

Інше обізнане джерело розповіло ЦТС, що ще зранку 27 лютого відбувалося планування роботи УЗ в звичному режимі, та ніщо не віщувало стрімких змін. Тому, коли Камишін оголосив про відставку, це стало несподіванкою і для керівництва "Укрзалізниці".

Хтось говорить, що причини можуть бути різні - від особистих до політичних, зокрема зростання популярності та впізнаванності Камішина  чи пост вже екс-очільника УЗ на захист ще одного колишнього міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, до якого має претензії НАБУ.

Якщо уважніше придивитися до роботи УЗ за останній рік, то окрім згаданих вище здобутків держкомпанію традиційно критикували через проблемні питання з вантажними перевезеннями, коли пріоритет в русі віддавався тим чи іншим компаніям, чи непрозорі закупівлі. Зокрема, одна з великих угод за участі Укрзалізниці була укладена за лічені години до відставки - Камишін підписав прямий контракт на закупівлю газу у "Укрнафти". Було заявлено, що ціна на 23% менша від поточної, отриманої від трейдерів на відкритому аукціоні. "Ціна прямого договору на закупівлю газу становитиме 21 990 грн з ПДВ, у той час як діючі договори, укладені на відкритому конкурсі, передбачають ціну 27 920 грн та 27 960 грн", - пояснив Орест Логунов, додавши, що отримана на закупівлі газу економія тільки в березні становитиме 47 млн грн. До цього закупівлі енергоносіїв для УЗ неодноразово ставали приводом для гучних скандалів, викликаючи невдоволення у лобістів нафтогазового ринку. Багато з яких мали вплив і на кадрові призначення.  

Швидкість прийняття рішення, може свідчити, що воно могло бути емоційним, відзначає один з наших співрозмовників. Член наглядової ради АТ УЗ Сергій Лещенко говорить, що рішення було особистим з боку Камишіна. Хоча і сам топ-менеджер і міністр Кубраков, як було зазначено вище, відзначили, що воно було "спільним". "Це було його особисте рішення, на яке наглядова рада не мала жодної можливості вплинути, хоча і хотіла це зробити, - прокоментував Лещенко. - Тому мені особисто прикро та навіть боляче приймати його бажання піти". Ясності цей коментар не додав ані трохи. 

Колишній заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань не виключає, що звільнення могло бути дійсно з особистих причин, але відзначає: "АТ "Укрзалізниця" є стратегічним підприємством з чіткою корпоративною структурою. Голова правління з діючим контрактом має надати звіт про проведену роботу наглядовій раді та акціонеру в особі Уряду України. Проблема тут не в звільненні Олександра Камишіна, а в прогнозованості та системності рішень. Крім звіту ми не бачимо плану інфраструктурних залізничних проектів в розрізі Fast Recovery 2023-2024 і середньостроковому плануванні повоєнної відбудови. Які проекти плануються для фінансування ЄБРР і ЄІБ, де напрямки співпраці з іноземними компаніями?".

Чому ця відставка невчасна?

Керівник Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський написав в Facebook, що хотів би знати справжню причину звільнення, адже "такої якості менеджерами навіть в мирний час держсектор не мав би права розкидатися, не те щоб у війну".

Якими б не були істині причини прийнятого Олександром Камишіним (або кимось іншим за нього) рішення про звільнення з посади керівника УЗ, можна констатувати, що він проявив себе умілим кризис-менеджером, а залізнична компанія (хоч і через вплив негативних обставин) зуміла змінити ставлення до себе.

"Камишіну вдалося забезпечити стабільну роботу національного перевізника в умовах війни, окупації частини активів, відтоку працівників тощо. Ні наша, ні європейська прикордонна інфраструктура ще ніколи у своїй історії не працювала в такому режимі, у якому вона функціонує останній рік війни, - констатують в компанії-операторі ринку вантажних перевезень. - Серед найбільших його здобутків - збільшення пропускної спроможності західних прикордонних переходів між Україною та сусідніми європейськими державами, що в умовах відсутності інших залізничних шляхів експорту та імпорту вантажів мало великий позитивний вплив на економічний стан України, розмір валютних надходжень і спроможність вантажовідправників виконати узяті на себе зобов’язання перед західними партнерами".

"В цілому я хочу подякувати "Укрзалізниці" в особі вже колишнього керівника за безпрецедентну евакуацію цивільного населення та розв‘язання вантажного колапсу на переходах до ЄС в 2022 році", - говорить Віктор Довгань.

"Безумовний позитив - зміни в сприйнятті "Укрзалізниці". Борис Джонсон в мерчі УЗ тепер з нами назавжди : ). Надійність і стійкість роботи компанії, а разом з тим емпатію і людське відношення в складних обставинах воєнного часу відчули і оцінили, як мільйони українців, так і провідні світові лідери. Роль Камишіна тут була одним із визначальних чинників", - коментує Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій.

"Чи будуть ці зміни послідовними - наразі під питанням. Раптове звільнення голови правління УЗ вкотре показало, що корпоративне управління великими держкомпаніями в Україні є радше фікцією. Кадрові перестановки такого рівня вимагають чіткої комунікації з суспільством, необхідної для розуміння причин і наслідків прийнятих рішень", - резюмував він.