Під час VI міжнародної конференції "Виробництво, експлуатація та ремонт рухомого складу технічний директор залізничного дивізіону "Інтерпайп" Олександр Рослик виступив із доповіддю про можливості компанії виробляти колісні катані центри, технологічні операції при їх виробництві та можливості забезпечення цією продукцією ринка України. ЦТС поспілкувався більш детально про проблемні питання виготовлення даної залізничної продукції.

Які саме колісні центри може виготовляти "Інтерпайп"? В чому особливості їх виробництва? 

Наразі українська залізнична галузь має декілька різних видів дефіцитної продукції. Раніше вона багато років вироблялась підприємствами, розташованими в східних областях нашої країни, які зараз, з урахуванням теперішніх обставин, або не працюють, або знаходяться безпосередньо в зоні бойових дій. Одним з таких видів продукції є колісні центра для локомотивів.

"Інтерпайп" має усі можливості забезпечити потреби України колісними центрами. В середні 2000-х років компанія освоїла виробництво та постачання колісних катаних центрів діаметром від 905 до 1073 мм для різних рухомих складів локомотивів у таких країнах як Індія, Узбекистан, країни Балтії та інші.

464682417_1107236098076579_4412492749409180191_n

Окрім колісних центрів для тепловозів ТЕ116 та маневрових ЧМЕ3 чи може виготовляти "Інтерпайп" цю продукцію для інших локомотивів?

Ми маємо усі можливості для виробництва колісних катаних центрів для локомотивів ТЕ116 та ЧМЕ3, які зараз експлуатуються на залізниці України. Наразі компанія "Інтерпайп" не виробляє колісні катані центра для українських споживачів.

Колісні катані центри виготовляються лише для тягового рухомого складу чи на вагонах вони теж можуть застосовуватися?

На залізниці колісні центри використовуються для локомотивів та окремих видах приміських електропоїздів.

Чим катані колісні центри кращі за литі?

Технологія виготовлення колісних катаних центрів базується на процесі обробки металів тиском та є більш сучасною, ніж технологія виробництва литих колісних центрів. При використанні катаної технології покращується якість виробів та їх експлуатаційні характеристики.

Жорсткі допуски на геометричні параметри чистового центру вимагають отримання в процесі виробництва високу точність, яка спочатку закладена в розробку калібрувань під пресо-прокатні операції, що надалі забезпечує більш високі геометричні показники порівняно з литими центрами.

В результаті порівняльних світових досліджень встановлено:

- метал катаних центрів значно менше забруднений неметалевими включеннями у порівнянні з металом литих центрів;

- мікроструктура катаних центрів більш однорідна,

- механічні характеристики металу катаних центрів вищі у порівнянні з литими.

Таким чином, надійність та довговічність колісних центрів в експлуатації залежать від комплексу властивостей та показників якості, що надаються їм у процесі виробництва.

Восени цього року "Інтерпайп" традиційно взяв участь у міжнародній виставці InnoTrans в Берліні. Які новинки компанія продемонструвала в Німеччині, про які варто сказати?

"Інтерпайп" розробив технологію та розпочав виробництво локомотивних коліс діаметром 1250 мм та коліс для пасажирських поїздів для таких компаній, як, наприклад, Alstom та Siemens.

Проте цього разу наш фокус був на "зеленій" адженді. Ми отримуємо багато запитів на від наших клієнтів у ЄС, які заходи "Інтерпайп" вживає для скорочення викидів СО2, для зменшення "вуглецевого сліду" залізничної продукції.

Тому в Берліні ми намагалися донести до наших клієнтів, що "Інтерпайп" – серед лідерів з декарбонізації, показники наших викидів СО2 – одні з найкращих (тобто мінімальних) у галузі, Ключовий месидж - компанія вже достроково досягла цілі European Green Deal на 2030 рік.

Окрім будівництва та запуску сучасного електросталеплавильного комплексу "Інтерпайп Сталь" та збільшення частку закупівель "зеленої" е/енергії "Інтерпайп" має іншу унікальну конкурентну перевагу в порівнянні з іншими виробниками залізничної продукції. Ми маємо власні потужності з переробки сировини та виплавки сталі, які знаходяться фактично на одному виробничому майданчику разом із прокатними та фінішними лініями з мехобробки залізничної продукції. Завдяки цьому наші показники викидів СО2 мінімальні на відміну від наших конкурентів, які мають набагато більший "вуглецевий слід", закуповуючи сталь та сировину у третіх постачальників.

До речі, стосовно електроенергії. Чи відключають ваші потужності під час планових відключень е/енергії? Яка доля імпорту електроенергії?

Ми вимушені виконувати нову норму уряду та забезпечувати щонайменше 80% імпорту електроенергії у загальній структурі споживання компанії, аби забезпечити стабільне та безперервну роботу виробничих потужностей. Нагадаю, що промислові споживачі електричної енергії, які виконують цю норму, звільняються НЕК "Укренерго" від планових обмежень.

"Інтерпайп" - надійний постачальник залізничної продукції. Наші закордонні клієнти очікують від нас виконання контрактів, адже ніхто за кордоном не зупинятиме потяги через те, що в Україні вимкнули світло.

Минулоріч спеціалісти "Інтерпайпу" опанували загалом 24 нові типорозміри коліс і осей. На які результати очікуєте у 2024 році?

2024 рік ще триває, але ми плануємо розробити та освоїти в ньому виробництво на рівні 2023 року.

Під час пандемії "Інтерпайп", коли кордони були закриті, зміг організувати аудити колісного виробництва онлайн. Коли розпочалося широкомасштабне вторгнення рф, цей досвід стався у пригоді, адже іноземці навряд чи мають велике бажання їхати до воюючою країни, а тим більше у прифронтовий регіон. Онлайн-формат аудитів не заважає залучати нових клієнтів?

Ви маєте рацію, адже аудити виробничих потужностей у форматі онлайн ми почали проводити ще у 2020 році. Але є позитивні новини: маємо перший клієнтський візит за часів війни. В листопаді цього року наше виробництво сталевої заготовки, коліс та колісних пар в Дніпрі відвідав та проінспектував представник європейського підрозділу Greenbrier Group, одного з найбільших світових вагонобудівників. Від початку повномасштабного вторгнення – це перший візит європейських клієнтів на заводи "Інтерпайпу". Тому маємо великі сподівання, що інші наші клієнти наслідуватимуть цей приклад.

Читайте також Європейський ринок – домашній для "Інтерпайп". Інтерв’ю з технічним директором залізничного дивізіону компанії