Згідно з Регламентом ВРУ, проект Держбюджету включається до порядку денного сесії позачергово без голосування, а його розгляд та затвердження відбувається за спеціальною процедурою. Цього року представлення проекту закону про Державний бюджет України на 2025 рік (№ 12000) відбулося на пленарному засіданні 20 вересня. Презентуючи документ у парламенті, міністр фінансів Сергій Марченко наголосив, що головний кошторис країни в головним чином покриває основну потребу держави на сьогодні - забезпечення оборони і безпеки. За словами урядовця, на це піде фактично 2/3 видатків загального фонду державного бюджету. Ключові параметри головного кошторису узгоджено з місією Міжнародного валютного фонду, повідомив Марченко, зауваживши, що в 2025 році планується отримати від міжнародних партнерів 38,4 млрд доларів США, щоб забезпечити фінансування всіх потреб наступного року.

Під час підготовки законопроекту до нього надійшло понад дві тисячі зауважень та поправок. На початку цього тижня голова парламентського бюджетного комітету Роксолана Підласа повідомила, що народні депутати дали зелене світло і рекомендували до першого читання Бюджет 2025 року і проект бюджетних висновків. А також оприлюднила, які ж саме ключові зміни комітет пропонує уряду внести в проект Бюджету-2025. Серед них було два цікавих для транспортної галузі положення. А саме - парламентарії рекомендували Кабміну розглянути можливість виділення фінансування в розмірі 4,8 млрд грн на нові пасажирські вагони. Ще одна рекомендація - всі джерела наповнення дорожнього фонду в наступному році спрямувати в загальний фонд бюджету на першочергові потреби. Насамперед - на потреби національної безпеки та оборони. Йдеться про 43,2 млрд гривень. Власне, це повторює ситуацію з Бюджетом-2024.

Цікаво, що в урядовому проекті закону про державний Бюджет на 2025 рік про закупівлю пасажирських вагонів не йшлося взагалі, натомість передбачалося часткове відновлення Державного дорожнього фонду в складі спеціального фонду державного бюджету. Йшлося про державні запозичення, залучені для реалізації інвестиційних проектів на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування. Ще у вересні в Міністерстві фінансів говорили про необхідність відновлення Дорожнього фонду у 2025 році. "Які наслідки обнулення Дорожнього фонду в цьому році? Ми фінансували потреби дорожнього господарства за рахунок резервного фонду. Я вважаю, що це не досить якісне рішення. Більш доцільним є спрямування цих коштів в окремий фонд, як це було раніше", - зазначав очільник відомства. При цьому він зауважував, що більшість коштів Дорожнього фонду у 2025 році мала б піти на виплату боргових зобов'язань

У комітетському висновку щодо проекту Бюджету на 2025 рік від 28 жовтня 2024 року, розписано із яких саме доходів міг би складатися дорожній фонд у 2025 році. Отже, суму 43,2 млрд грн КМУ і Мінфін розраховують отримати від: акцизного податку з транспортних засобів та пального - 39,3 млрд грн; ввізного мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них - 3,8 млрд грн; плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, - 37,2 млн грн. 

Уряд передбачав ці гроші витратити так: розвиток мережі та утримання автодоріг державного значення - 11,3 млрд грн; будівництво, реконструкція, ремонт і утримання автодоріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності в населених пунктах - 6,6 млрд грн; виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою під державні гарантії на розвиток мережі автодоріг загального користування - 24,35 млрд грн; фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху - 0,75 млрд грн; фінансове забезпечення заходів функціонування і розвитку внутрішніх водних шляхів та інфраструктури внутрішнього водного транспорту - 0,19 млрд грн. 

Зі спеціального фонду державного бюджету Кабмін у законопроекті пропонував надати субвенції місцевим бюджетам у обсязі 17,71 млрд грн, що на 8,8 млрд грн, або в два рази, більше затвердженого показника на поточний рік. Таке зростання передусім пов'язане із визначенням субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності в населених пунктах у сумі 6,6 млрд грн. Витрати передбачалися з огляду на збільшенням обсягів субвенцій, що реалізуються за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій (зокрема ЄБРР, ЄІБ, МБРР, БРРЄ). Таким чином, допомога на реалізацію проектів в рамках виконання Програми з відновлення України могла би зрости на 1,5 млрд грн, або на 33,4%, на продовження будівництва метрополітену в Харкові - на 1,4 млрд грн, або майже втричі, на завершення будівництва метрополітену в Дніпрі - на 0,15 млрд грн, або на 27,8%. Утім, такі оптимістичні прогнози уряд подавав у парламент спираючись, у тому числі, на «поступове відновлення Державного дорожнього фонду».

Що ж до пропозиції парламентарів розглянути можливість виділення фінансування у розмірі 4,8 млрд грн на нові пасажирські вагони, то ЦТС звернувся до членів профільного комітету, аби ті прокоментували, за рахунок яких коштів планується здійснення даних видатків та яка кількість вагонів передбачена до закупівлі. Наразі народні депутати від коментарів утрималися. Проте, можна згадати, що в 2023 році "Укрзалізниця" уклала угоди з Крюківським вагонзаводом на закупівлю 66 пасажирських вагонів (купейних, СВ, плацкартних) за рахунок коштів Держбюджету. Сума тоді склала 2,93 млрд грн. З урахуванням інфляції, очевидно, можна сподіватися приблизно на співставну кількість рухомого складу. 

ЦТС слідкує за бюджетним процесом та інформуватиме, як саме держава планує фінансувати транспортну галузь у 2025 році, тільки-но Бюджет на наступний рік буде ухвалено в цілому. 

Читайте також Привид закону про залізничний транспорт

Доповнено.

Після того, як парламент прийняв у першому читанні проект Бюджету на 2025 рік, на запит ЦТС відповіла заступниця голови парламентського комітету з питань бюджету, голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів Анна Пуртова.

Бюджетний комітет пропонує уряду розглянути можливість виділення фінансування в розмірі 4,8 млрд грн на нові пасажирські вагони. Чим викликана така пропозиція і які є шанси на те, що уряд погодиться на такі видатки?

З початку повномасштабної війни всі ми набагато частіше почали використовувати залізничний транспорт,  згадайте й про масову евакуацію в перші дні війни залізничним транспортом. "Укрзалізниця" адаптувала свої маршрути для евакуації та швидкого переміщення людей між регіонами. Залізниця, попри бойові дії, продовжує працювати стабільно. Навіть під час відключень електроенергії та перебоїв. Відновилися та розширилися міжнародні рейси з України до Польщі, Угорщини та Молдови. Загалом, залізниця зараз стала одним з ключових видів транспорту, який забезпечує надійне сполучення. Обсяг пасажирських перевезень зріс на 23% на фоні існуючого дефіциту пасажирських вагонів, спричиненого відсутністю системного оновлення парку, при цьому, сам стан пасажирського рухомого складу не відповідає сучасним вимогам для комфорту пасажирів та якості послуг з перевезень, які надаються населенню. Відтак, питання оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів є надзвичайно актуальним для сьогодення.

На 2021-2023 роки у державному бюджеті передбачались видатки на оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів, будівництво та реконструкцію об’єктів інфраструктури для розвитку пасажирських перевезень, джерелом формування яких було визначено частину коштів державного дорожнього фонду. Завдяки чому "Укрзалізниця" придбала у вітчизняного виробника 100 нових пасажирських вагонів, а також замовлено ще 66 вагонів та сплачено авансовий платіж у розмірі 65%.

У вересні поточного року Стратегічна інвестиційна рада при Кабінеті міністрів України схвалила "Єдиний проектний портфель здійснення публічних інвестицій". Відповідно до рішення цієї Ради схвалено проект щодо оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів шляхом придбання 366 пасажирських вагонів, строк реалізації якого 2023-2029 роки і загальною вартістю - 21,8 млрд грн, в тому числі на 2025 рік - 4,8 млрд гривень.

За такі кошти у 2025 році планується забезпечити післяплату за вищевказаними договорами, укладеними у 2023 році на закупівлю 66 вагонів, за якими було здійснено передоплату, та придбання ще 100 нових вагонів.

Прокоментуйте, будь ласка, також пропозицію комітету спрямувати всі джерела наповнення Дорожнього фонду (43,2 млрд грн в 2025 році) на потреби нацбезпеки та оборони.

Таке рішення, першочергово, було зумовлено необхідністю вишукання додаткового ресурсу для забезпечення потреб сектору національної безпеки і оборони, та спрямування коштів можливо на  закупівлю та ремонт озброєння, військової техніки, інших засобів та обладнання.

Що загалом передбачається в проекті Бюджету на 2025 рік для галузі транспорту та інфраструктури?

В проекті державного бюджету на 2025 рік для забезпечення виконання завдань та заходів щодо розвитку інфраструктури, транспортного та дорожнього господарства передбачено 19,5 млрд грн, з яких, зокрема:

8,7 млрд грн - для забезпечення державного контролю з питань безпеки на транспорті, відновлення критичної важливої логістичної інфраструктури та мережевого сполучення, розвиток внутрішніх водних шляхів та інфраструктуру внутрішнього водного транспорту, розбудову прикордонної дорожньої інфраструктури на українсько-польському кордоні тощо; 

9,6 млрд грн на ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей, включаючи виплату компенсацій за знищене майно,  фінансове забезпечення заходів, спрямованих на реалізацію проектів з відновлення соціальної інфраструктури, об’єктів житло-комунального господарства у регіонах, що постраждали внаслідок військового конфлікту (підконтрольні Уряду України), а також у тих, що зазнали найбільшого навантаження через значний наплив внутрішньо переміщених осіб; розвитку енергетичної мережі та створення умов для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

В той же час, як зазначено вище, за ініціативою народних депутатів України пропонується передбачити відповідні видатки загального фонду (більш ніж 24 млрд грн) на виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, які планувалося забезпечувати за рахунок коштів державного дорожнього фонду.