Парламент ухвалив у першому читанні проект Держбюджету на 2024 рік. Головний пріоритет, як раніше повідомляв прем'єр-міністр Денис Шмигаль, і що цілком логічно - оборона та безпека. Ключовими також стали медицина та освіта, підтримка ветеранів, відновлення економіки. 

Транспорт та інфраструктура у перелік пріоритетів не увійшли. Бюджет Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури скоротили з 54,5 млрд грн до 9,8 млрд грн, Державного агентства відновлення - з 60,8 млрд грн до 35 млрд грн. 

"Загалом на 2024 рік, якщо порівнювати з 2023, на сектор виділено на 47,7 млрд менше. В основному було зменшено утримання Агентства відновлення та міністерства, повністю забрані кошти зі спецфонду на забезпечення заходів з розвитку аеродромної інфраструктури, скасували спецфонд на розбудову доріг, та суттєво зменшена сума фонду страхування цивільних суден", - відзначає Юлія Клименко, перший заступник голови транспортного комітету Верховної Ради. Рішення зменшити витрати бюджету абсолютно виправдане. Весь тил сьогодні утримується за рахунок міжнародних коштів, власні - йдуть на забезпечення Сил оборони і протидію російській агресії. 

Однак, деякі витрати на транспортну галузь все ж потрібні. Серед них - утримання доріг, адже наземний транспорт, зокрема автодорожній, взяв на себе велику частку пасажирів та вантажів. Те саме стосується і фонду страхування цивільних суден, який, по суті, можна віднести до пункту "відновлення економіки", адже це напряму впливає на експортні можливості країни. 

Урізаний фонд

Фонд був створений у лютому цього року, коли Верховна Рада підтримала зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік". Він передбачає компенсації для власників морських суден, які заходять в українські порти, якщо такі судна отримають пошкодження чи будуть знищені росією. Очікувалось, що страхування суден з боку держави дасть позитивний сигнал для ринку і знизить ціни на суднозаходи. Крім того, таке рішення було одним із кроків до розблокування портів та розширення номенклатури вантажів. Загальний обсяг компенсацій на цей рік передбачався у розмірі до 20 млрд грн. 

Читайте також П’ять питань про державний фонд страхування цивільних морських суден

На наступний рік держава заклала лише 2 млрд грн. Якщо порахувати, що вартість балкеру типу Handysize з вантажем 30 тисяч тонн пшениці може складати до 33,5 мільйонів доларів, а Panamax -  49,5 мільйонів доларів, то цієї суми вистачить для покриття потенційних витрат лише 1-1,5 судна. Депутати пропонували збільшити розмір фонду хоча б до 8 млрд грн, але поправка не пройшла через бюджетний комітет. 

"На страховий фонд виділили мінімальну суму, котра по суті не дозволяє компенсувати втрати навіть двох суден. Ми розуміємо, що страхові ставки високі і в цьому випадку потрібна підтримка держави. Я намагався подати поправку, яка мала на меті збільшити розмір фонду хоча б до 8 млрд грн, але вона не пройшла через бюджетний комітет. Можна зрозуміти чому. Маємо великий дефіцит бюджету. Загальна сума поправок, які висувались, була біля 13 млрд грн. Але можливість проходження суден - це про економіку країни. Мультиплікаційний ефект був би набагато більшим", - говорить Муса Магомедов, голова підкомітету з питань промислової політики комітету з питань економічного розвитку. 

Мультиплікатор страхування

Після того, як тимчасовий морський коридор довів свою дієздатність і за перший місяць його роботи (16.09-16.10.2023) ним скористались понад 30 суден сумарним дедвейтом 1,3 млн т., саме питання вартості морських перевезень наразі є одним із визначальних для налагодження стабільної роботи морських каналів експорту.

А на цей чинник, в свою чергу, напряму впливає страхова премія за військові ризики. Міністр Олександр Кубраков  зазначив, що цільовими є показники, що існували під час дії «зернової угоди» на рівні 1-1,25% від вартості судна. Але наразі фактичні розміри «військової премії» є вищими і коливаються на рівні 2-7%. Такий великий діапазон пояснюється відсутністю ліквідного ринку страхування морських ризиків по експортним поставкам з України, одним із інструментів створення якого покликаний був стати і гарантований державою механізм компенсацій шкоди для фрахтувальників, судновласників і вантажовласників.

Читайте також Військові ризики і не тільки. П’ять питань про морське страхування в Чорному морі

Гарантії компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії рф, - важлива складова для відновлення повноцінного судноплавства, від чого отримає позитивний ефект і держава. Якщо говорити мовою цифр, то це зростання ВВП України на 15%, 200 мільярдів гривень додаткових податкових надходжень на рік та отримання додаткової валютної виручки на рік у розмірі понад 25 мільярдів дол.

Паралельно з бюджетними механізмами компенсації влада веде переговори з урядами США та Великобританії стосовно застосування міжнародних інструментів, які можуть зменшити вартість страхування для вантажовласників в Україні. Крім того, керівництво держави працює з партнерами для посилення можливостей ППО в південному регіоні, щоб захистити портову інфраструктуру від російських обстрілів.

Комплекс заходів, як зі сторони військових, завдяки яким новий транспортний коридор став можливим, так і влади дали б той потрібний для країни результат - збільшення кількості суднозаходів, а отже і збільшення валютних надходжень і можливостей протидіяти ворогу. 

Читайте також Уникнути страхового паралічу