Поки в Україні триває війна і наш народ мужньо відбивається від воєнної агресії росії, а робота авіаційної галузі поставлена на паузу і в вітчизняному небі можна побачити хіба що штурмовики та винищувачі, в Європі спостерігається справжній бум авіаперельотів. Після двох років карантинних обмежень в ЄС, нарешті, дозволили громадянам вільно подорожувати. Це виявилося "несподіванкою" для багатьох аеропортів і авіакомпаній та призвело подекуди до хаосу в обслуговуванні пасажирів і скасування багатьох рейсів.
Про цю ситуацію ЦТС вже неодноразово писав в свої публікаціях. Журналісти австрійського ORF на підставі звіту Allianz Trade розбиралися в питанні більш докладно. Пропонуємо стислий переклад їхнього огляду.
В аеропортах Європи великі черги, затримки та тисячі скасувань рейсів. Основною причиною є брак персоналу хендлінгових компаній, зокрема, і в авіаційній галузі в цілому. В авіаційній індустрії вже визнали, що подекуди занадто багато економили під час пандемії коронавірусу та планували надто амбітну програму польотів на літо 2022 року.
Згідно з останнім аналізом кредитної страхової компанії Allianz Trade, пасажири повинні бути готові до постійних важких часів. З початку 2022 року витрати на авіаційне паливо зросли на 89% і, ймовірно, продовжуватимуть збільшуватися. Крім того, заробітна плата персоналу (яку той вимагає збільшувати) є другою за значимістю витратою після палива і становить 25% обороту європейських авіакомпаній.
Квитки дорожчають
Як показало дослідження, ціни на квитки вже істотно зросли. "Авіакомпанії намагаються компенсувати втрати за два роки пандемії коронавірусу", - відзначив керівник Allianz Trade у німецькомовних країнах Міло Богаертс. Загалом за рік очікується зростання цін у середньому на 21% порівняно з попереднім роком.
Разом із більшим обсягом пасажирських перевезень продажі компаній мають зрости більш ніж удвічі порівняно з 2021 роком, але цього не достатньо, щоб компенсувати втрати з 2020 року. Очікується, що більшість авіакомпаній не повернуться до прибутковості раніше 2023 року.
Персонал повернути складно
На відміну від витрат на паливо, що залежать від споживання, витрати на персонал підприємства є постійними. Зважаючи на ціни на пальне, авіакомпанії наразі не мають стимулів збільшувати штат, який значно скоротився під час кризи. В свою чергу, багато працівників хендлінгових компаній за роки пандемії вже знайшли роботу та не мають бажання повертатися в аеропорти. Ті ж, хто лишився, часто вимагають збільшення рівня оплати праці. Наслідками цього стане те, що кількість скасованих рейсів лише збільшуватиметься.
У середньостроковій перспективі галузь зіткнеться зі зростанням конкуренції з боку більш екологічних залізниць за європейські маршрути, очікують автори дослідження. Незважаючи на те, що розробка авіаційних двигунів із нейтральним викидом CO2 займе багато часу, тим часом у авіакомпаній із великими боргами також не вистачає грошей на придбання нових, більш економічних машин. Політична вимога до більшого змішування екологічно чистих видів палива продовжуватиме збільшувати витрати на пальне та скорочувати норми прибутку.
Години очікування
Багато аеропортів у Німеччині, зокрема, борються з проблемами в розпал основного туристичного сезону. За їх власними заявами, обслуговуючий персонал зараз не може впоратися з пасажиропотоком у години пік. Уряд Німеччини відреагував на це і дозволив постачальникам наземних послуг наймати тимчасових працівників із третіх країн, переважно з Туреччини.
У Великій Британії, Франції та Нідерландах ситуація не є кращою. Тільки British Airways до кінця жовтня скасувала більше 10 000 додаткових короткомагістральних рейсів. Лондонський аеропорт Хітроу ввів обмеження в 100 000 пасажирів на день до 11 вересня, щоб впоратися з хаосом.
У Франції пасажирський трафік також збільшився значно більше, ніж очікувалося. Як наслідок, неможливо найняти наземний персонал, який був скорочений під час кризи, викликаної коронавірусом, у необхідному обсязі, особливо в паризьких аеропортах. Крім того, відбуваються страйки працівників, які вимагають підвищення заробітної плати та покращення умов праці, як в авіакомпаніях, так і серед наземного персоналу.
Ситуація з годинами очікування в аеропорту Схіпхол у Нідерландах вже відома, мабуть усім, хто хоч трохи цікавиться авіацією. І це при тому, що там зарплати персоналу значно зросли і навіть виплачуються бонуси.
Тим часом в аеропорту Відня заявляють, що значних порушень у літньому русі не спостерігають. "Операції в основному проходять без проблем", - говорить речник аеропорту Пітер Кліманн. Все - завдяки державній підтримці, адже, користуючись нею, підприємство не скорочувало персонал під час пандемії та має хороші можливості для поточного та очікуваного обсягу пасажиропотоку.
На курортних напрямках
В країнах Південної Європі становище з обслуговуванням пасажирів наразі значно краще, ніж у північних сусідів по континенту. Звісно, там також спостерігаються натовпи туристів, але чергам вдається давати раду, а кількість затримок поки що не критична. Останні в основному відбуваються через страйки наземного персоналу Ryanair та easyJet, а також хаос в аеропортах, в які відлітають пасажири.
Це пояснюють тим, що, наприклад, в Іспанії під час пандемії була звільнена менша кількість наземного персоналу. Італія також дозволила аеропортам зберегти персонал і гарантувати роботу на землі за допомогою фінансових вливань від держави на загальну суму близько 800 млн євро. Греція та Кіпр, з іншого боку, найняли достатню кількість персоналу до туристичного сезону, який є економічно важливим, як для аеропортів, так і для економіки цих країн в цілому.
Оригінал публікації на порталі ORF